כסף וצרכנות

אפל נתבעת על סכום ענק – האם היא תשלם?

תביעה ייצוגית חדשה שמתארגנת בימים אלה טוענת כי אפל חייבת כסף לכל מי שאי פעם קנה תוכן דרך אייפון או אייפד, ודורשת ממנה לשלם פיצויים בגובה של מיליארדי דולרים
יאיר מור | 
אפל חוטפת קנס (צילום freepik, unsplash, pixabay)
בימים אלה מתארגנת תביעה ייצוגית נגד אפל, שדורשת מהחברה לפצות את כל מי שאי פעם רכש אפליקציה או תוכן מתוך אפליקציה על מכשיר אייפון או אייפד.
מי שמארגן את התביעה הוא ארגון בשם "קרן תביעות התחרות מצד צרכנים בהולנד", שטוען כי מאז השקת האפשרות לרכוש תוכן בתוך אפליקציות ב-2009 נגבו מצרכנים ברחבי האיחוד האירופי 5.5 מיליארד אירו, שהם 6.14 מיליארד דולר או כמעט 20 מיליון שקל. זאת מכיוון ש"מפתחי אפליקציות נאלצו 'לגלגל' על הצרכנים את העלויות המוגברות שנגרמו על ידי ההתנהלות המונופוליסטית והתנאים הבלתי הוגנים של של אפל". העלויות המדוברות הן העמלה שגובה אפל ממפתחי אפליקציות – 30% על כל רכישה של אפליקציה או תוכן שנמכר בתוך אפליקציה.
הארגון לא מפרט כיצד הגיע לסכום הזה, ואפילו אם תשלם אותו אפל – מה שמאוד לא סביר שיקרה – היא לא תסבול במיוחד; לפי הדו"ח שלה לשלושת החודשים האחרונים של 2021, הסכום הזה שווה להכנסות שלה כל מעט פחות מ-110 שעות – כלומר 4 ימים ועוד 14 שעות – או להכנסות הנקיות שלה כל קצת יותר משבועיים.
למרות זהותו ומקומו של הארגון, הוא מדגיש כי התביעה רלוונטית לא רק לאזרחי הולנד, אלא לכל האיחוד האירופי, ומזמין תושבים באיחוד להירשם כמיוצגים על ידי התביעה. "אפל קצרה את הרווח העודף הזה על ידי שימוש לרעה בשליטה שלה בשוק על חשבון צרכנים אירופים", כותב הארגון.
בינואר הגיעה אפל לפשרה בתביעה ייצוגית על אותן עמלות שהוגשה על ידי מפתחים בארה"ב, והסכום שתשלם להם כפיצויים יעמוד על 100 מיליון דולר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה