כסף וצרכנות

המתנות לחג בדרך? אלה התקנות החדשות שחשוב שתכירו

משרד הכלכלה אישר תקנות חדשות שיחולו בין היתר על תווי הקניה שעובדים רבים עומדים לקבל בחודש הקרוב לרגל חג הפסח, אלה ההחלטות החדשות שיגנו על הצרכנים
מערכת ice |  2
הוצאות אשראי (צילום pexels, freepik)
ועדת הכלכלה אישרה אתמול (שלישי) את תקנות שירותי תשלום שהגיש משרד המשפטים. מטרת התקנות שאושרו היא להסדיר מתן פטור מחוק שירותי תשלום, שהחליף את חוק כרטיסי חיוב ונועד להרחיב את השימוש באמצעי תשלום שונים במשק. לפי ההצעה שאושרה, הוראות החוק המסדירות העברת תשלומים לא יחולו על מערכת התשלומים הבינלאומית SWIFT ועל כרטיסי מתנה.
נציגת משרד המשפטים, עו"ד לירון מאוטנר לוגסי, הסבירה כי התקנות נועדו לפטור אמצעי תשלום של תווי קניה ושוברי מתנה שערכם הוא עד 1,500 שקלים לחיוב מידי מהוראות חוק שירותי תשלום, זאת על מנת לאפשר לתחום להמשיך להתקיים. עם זאת, התקנות שומרות הגנות מסוימות על הצרכנים.
במסגרת ההגנות נקבע בתקנות כי מנפיק הכרטיס יצטרך לבצע מאמץ סביר לשחזור יתרה במקרה של אבדן או גניבת אמצעי התשלום. כמו כן, בהתאם לדרישת הוועדה נקבעה הגנה נוספת במקרה שבו בית העסק נכנס להליך של פשיטת רגל וחדלות פרעון עוד לפני שסיפק את המוצר ללקוח, ובמקרה כזה יוכל הלקוח לפנות ולבקש את כספו חזרה.
עוד קובעות התקנות כי המנפיק יצטרך לגלות למשלם את תנאי המימוש, את אופן המימוש, רשימת הספקים והתוקף וכן מה אפשר לעשות במקרה של אבדן, גניבה או שחזור יתרה צבורה. כמו כן, בהתאם לחוק הגנת הצרכן נקבע כי תוקף תווי קניה לא יפחת מחמש שנים ותוקף שוברי מתנה לא יפחת משנתיים. על מנת לחזק את ההגנה על הצרכן אושר היום כי צרכן שלא מימש שובר שפג תוקפו יוכל לבקש להאריך את התוקף בתקופה אחת נוספת.
מנכ"ל חברת הסליקה גמא, אריאל גנות, דחה את הניסיון להלך אימים כאילו הגבלה תוביל לפגיעה בצרכנים ולכך שלא יחולקו תווי שי לחג, ואמר כי המשמעות של הגבלת תוקף היא שאחרי שנתיים או 5 שנים אפשר יכול הגוף שהנפיק את תו שלא מומש פשוט להכניס את הכסף ישירות לשורת הרווח שלו.
היו"ר ביטון ביקש לדעת כמה כסף הולך לפח בשוברים לא ממומשים. עו"ד מאוטנר לוגסי השיבה כי יש מימוש של 96-98 אחוז בטווח של עד 18 חודשים ראשונים. מנהל תחום רשתות המזון באיגוד לשכות המסחר, נמרוד הגלילי, אמר כי לקוח שמגיע עם תו שלא בתוקף מחדשים לו אותו כמחווה של רצון טוב. היו"ר ביטון אמר כי רצון טוב זה לא מספיק, וביקש להוסיף זאת לתקנות והדבר, כאמור, אושר.
בנוסף לכך אמר היו"ר ביטון כי הוא עדיין מודאג מכך שישנה פגיעה בצרכנים. אמנם הצרכן אמור לדעת זאת כשהוא רוכש ומשתמש באמצעי תשלום מהסוג הזה, אך דעתו עדיין לא נוחה מכך. הוא הוסיף כי לא נמסרו נתונים מספקים באשר לכסף שהולך לפח או לכיסי החברות המנפיקות, ודרש מהממשלה להסדיר את הנושא באופן כולל.
בתגובה לכך אמרה עו"ד מאוטנר לוגסי, כי הממשלה עובדת על תזכיר חקיקה שיבחן את כל נושא השחקנים שמנפיקים אמצעי תשלום ותבחן התייחסות לענף באופן כולל. היו"ר ביטון ביקש לתחום את העבודה הזו בזמן מוגדר ודרש לסיים את הליכי החקיקה בהקדם.
מנכ"ל BUYME, תומר כהן, התייחס לנושא הסכום ואמר כי אמנם 1,500 שקלים מחריג את רוב השוברים, אך עלול לפגוע בשוברי תיירות ומלונאות שהם היקרים יותר. בדיונים הקודמים ביקש כהן להעלות את רך הפטור, אולם עמדתו, כאמור, לא התקבלה.
בעקבות הדיון הציע היו"ר ביטון לקבוע את החרגת תווי השי ושוברי המתנה לתקופה קצובה של שנה וחצי, על מנת שעד אז או שהתקנות יפקעו והצרכן ייהנה מהגנה כמו באמצעי תשלום אחרים או שהממשלה תסדיר את הנושא. ח"כ מקלב התייחס לכך ואמר כי התכוון להתנגד לתקנות, אך בעקבות התיקונים שנוספו להן החליט להימנע בהצבעה והתקנות אושרו עם התיקונים אותם ביקש היו"ר ביטון.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    לא לקנות BUYME
    יוסי 03/2022/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ראו הוזהרתם
    סגור
  • 1.
    לעשות מאמץ סביר ????
    535 03/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זוהי שטות גמורה ולא תעזור לצרכנים. אין שום הגדרה למאמץ סביר. המצאה שתכניס הרבה מאוד כסף למנפיקות תוי האשראי. בושה וחרפה.
    סגור