כסף וצרכנות

"צונאמי של עליית מחירים"? דיווחים בעולם חושפים מגמה מדאיגה

ארגון המזון והחקלאות של האו"ם פרסם את מדד מחירי המזון לחודש אוקטובר והמגמה המדאיגה רק הולכת וממשיכה: האם עליית המחירים בדרך לישראל?
שירה יום טוב | 
איפה הסל הזול ביותר (צילום pexels פלש 90)
מחירי המזון העולמיים זינקו לרמה הגבוהה ביותר מזה יותר מעשור, בעקבות ביקוש חזק ויבול חסר, על פי האו"ם. המחירים נמצאים במגמת עליה זה חודש שלישי ברציפות ועלו ב-3% לעומת ספטמבר, כך לפי מדד שפרסם ארגון המזון והחקלאות של האו"ם (FAO).
העליות נובעות מנסיקה חדה במחירי שמן צמחי וחיטה, עליהם דיווחנו בספטמבר. מדד מחירי המזון של FAO שעוקב אחר שינויים חודשיים על פני מגוון מוצרי מזון, מדווח בשנה האחרונה על עלית מחירים של יותר מ-30%. זה מעמיד את מחירי המזון בשיא מאז יולי 2011, כך דווח ב-FAO ביום חמישי.
מחיר החיטה, שגדלה על שטחי אדמה רבים יותר מכל גידול מסחרי אחר, עלה ב-5% באוקטובר בגלל יבול מופחת מיצואנים גדולים כולל קנדה, רוסיה וארצות הברית. רק היום למשל, עלה מחיר החיטה ב-13%. גם מחירי תבואות נוספות כמו השעורה, האורז והתירס עלו.
מחירים יציבים יותר של שמן דקלים, סויה, חמניות ולפתית הובילו לעלייה של 9.6% במדד מחירי הירקות של FAO. מחירי שמן הדקלים עלו בעקבות חששות לגבי ייצור דל במלזיה עקב מחסור במהגרי עבודה.

ה-FAO ציין כי קיים ביקוש עולמי גבוה למגוון מוצרים כמו אבקת חלב, עופות, שמנים צמחיים ושעורה. אספקת המזון והמחירים נמצאים בלחץ גם לאור מזג האוויר קיצוני, שרשראות אספקה לקויות​, מחסור בעובדים ועלויות גבוהות.
סופרמרקטים בכמה כלכלות מרכזיות נאבקו לשמור על המדפים מלאים בנקודות במהלך המגיפה. בבריטניה, שבה המחסור בעובדים הוחמר בעקבות הברקזיט, רשתות המזון המהיר נאלצו להסיר פריטי תפריט פופולריים בגלל מחסור.
 
השבוע, יצאה הודעה על אגירת מזון ממשרד המסחר של סין עוררה רכישות בהלה בקרב הציבור. ההודעה הורתה לרשויות המקומיות להבטיח שלאזרחיהן יהיה "אספקה ​​נאותה" של דברים חיוניים בחורף הקרוב, ולשמור על יציבות עלויות המזון.
עליית מחירי מוצרי המזון מובילה לעלויות גבוהות יותר עבור חברות מוצרי צריכה, שחלקן מגלגלות את עליות המחירים לקונים. יוניליוור (UL), Kraft Heinz (KHC) ומונדלז (MDLZ) כולן העלו מחירים על מוצרים פופולריים. בארץ אנחנ וכבר חווים עליות מחירים שונות, כמו שראינו בענף השמן הצמחי, וכמו שזה נראה עכשיו, לא מן הנמנע שנחווה עליה כזו במוצרי מזון נוספים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה