כסף וצרכנות

האוברדראפט עולה לנו מיליארד שקל בשנה, מי אשם?

הריבית על אוברדראפט בישראל עומדת על 11.6% והוצאות המינוס השנתיות של הציבור מסתכמות ביותר ממיליארד שקל. כ-30% מבעלי מסגרות האשראי נמצאים במינוס כרוני, עם עלייה של כ-5% בשנתיים האחרונות. נייר עמדה של לובי 99 חושף את השפעת הבנקים על ההתמכרות הישראלית לאוברדראפט
מערכת ice | 
כלכלה-אילוסטרציה AI (צילום shutterstock)
הריבית הממוצעת על משיכת יתר (מינוס) בישראל עומדת על 11.6% ויתרת המינוס הכוללת של משקי הבית מגיעה ל-9.5 מיליארד שקל לא כולל חריגות מהמסגרת, כך עולה מנתוני בנק ישראל. כ-30% מבעלי מסגרות האשראי נמצאים באוברדראפט כרוני, כלומר מנצלים את מסגרת העו"ש כל חודש במשך שנה לפחות. על פי דיווח בדה מרקר, מסקר שערך ארגון פעמונים עולה כי ישנה עלייה של כ-5% בשיעור הישראלים שנמצאים במינוס קבוע, 24% ב-2023 לעומת 19% ב-2021. עלות ריבית האוברדראפט השנתית של הישראלים עומדת, לפיכך, על כמיליארד שקל בשנה. 
המינוס לא רק יקר אלא עלול לפגוע בדירוג האשראי של הצרכנים: ניצול של מעל ל-40% ממסגרת האשראי יכול עלול לגרום לדירוג האשראי לרדת; בתורו, זה עלול לייקר הלוואות עתידיות, בנקאיות וחוץ בנקאיות.
בארגון לובי 99 טוענים כי הבנקים מעודדים את הצרכנים להשתמש באוברדראפט באופן קבוע כדי לשפר את שורת הרווח שלהם, כך עולה מנייר עמדה ששלחו לבנק ישראל, לאגף תקציבים במשרד האוצר ולחברי הכנסת. "במטרה למקסם את רווחיהם, הבנקים דוחפים את הציבור ליטול אשראי באמצעות ניצול של 'מסגרת עו"ש', עד לכדי הידרדרות משקי הבית למצב של 'אוברדראפט כרוני'", נכתב בנייר העמדה. "הבנקים מחתימים את הלקוח על מסגרת אשראי בחשבון העו"ש ביחד עם כל המסמכים לפתיחת החשבון, בלי שהלקוח נותן את דעתו לכך שהוא בעצם חותם על מסמכי אשראי". 

בנוסף עולה מנייר העמדה כי הבנקים מקלים על הלקוחות להגדיל את מסגרת האשראי בדיגיטל, אבל לא מאפשרים להם להקטין אותה בעצמם. בארגון מציינים כי יש גידול של כ-6% בהיקף מסגרות האוברדראפט בעשור האחרון, כאשר מסגרת האשראי הממוצעת עלתה מ-41.4 מיליארד שקל ל-44 מיליארד שקל נכון למרץ 2023.
"הבנק מקצה מסגרת אשראי כברירת מחדל ברגע שפותחים חשבון, אבל הפקיד צריך לעצור ולהסביר מה זה אומר — שיש על כך תשלום של עמלת הקצאת אשראי, ומה הן המדרגות", אמרה לדה מרקר שרון לוין מארגון פעמונים. ובלובי 99 מציעים ליישם בארץ מודל שנוסה בהצלחה בבריטניה – לזהות חשבונות שמועדים להישאר כרונית במינוס ולסייע להם להתנהל אחרת: "לפי נתונים ממאי 2018 ועד אוגוסט 2021, ניכר כי האסדרה החדשה בבריטניה הציגה הצלחה יתרה — תוך חיסכון של 486 מיליון ליש"ט ללקוחות וקיטון במספר החשבונות שבאוברדראפט: מ–23 מיליון ב–2019 — ל–18 מיליון חשבונות ב–2020, ו–15 מיליון ב–2021" ציינו.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה