כסף וצרכנות

סיכום החופש הגדול: על מה בזבזנו בקיץ האחרון

החופש הגדול הסתיים רשמית, ואיתו מגיעים הסיכומים על ההוצאות שלנו בחופש זה. החופש השנה, היה שונה משנים קודמות בגלל המלחמה, מה שהביא לנתונים שונים ומעניינם מהשנים הקודמות
ענת סימן טוב | 
קניות (צילום shutterstock)
דו"ח של מחלקת המחקר של חברת מנורה ERN, משרטט את מגמות הצריכה של הישראלים במהלך חודשי החופש הגדול יולי-אוגוסט 2024, בהשוואה לחודשי הקיץ של שנת 2023. הנתונים מתבססים על נתוני עסקאות בצ'קים.
נתוני הדו"ח שבדקו את ההוצאות של הישראלים בחופש הגדול, מציגים עליה בגובה עסקה ממוצעת של מוצרי מזון וסופרמרקטים לעומת אשתקד. במנורה ERN מסבירים את העלייה כתוצאה משני גורמים עיקריים: יותר ישראלים נשארו בארץ לעומת אשתקד ועליית המחירים של מוצרי יסוד. בעוד שבשנת 2023 גובה עסקה ממוצעת בסופרמרקטים עמדה על  821 שקלים, השנה הוציאה משפחה ישראלית בכל קנייה בסופרמרקט סכום ממוצע  של 878 שקלים. הישראלים רכשו השנה יותר גם ברשתות הכלבו, עם עליה של 10.7 אחוז מהקיץ שעבר.
מבחינת פנאי ותיירות, השנה היו פחות נסיעות אבל כל נסיעה הייתה יותר יקרה. חודשי הקיץ מתאפיינים באופן מסורתי בהוצאות על עסקי פנאי ותיירות בעקבות חופשות משפחתיות. עם זאת, המלחמה בצפון ובדרום, המשבר בשוק התעופה והתושבים המפונים השפיעו על אופן הצריכה בין קיץ 2023 לקיץ הנוכחי. למרות ירידה של כמעט 50 אחוז בכמות העסקאות שנערכו בענף התיירות, גובה העסקה הממוצעת עלה בכ-11 אחוזים 9,042 שקלים בשנת 2023,  אל מול 10,047 שקלים בשנת 2024. העלייה בהיקף ההוצאה לנסיעות בחו"ל, היא תוצאה ישירה של המצב בשוק התעופה הישראלי ובהעדר תחרות.
מה הישראלים עשו במקום לנסוע לחו"ל? עליות של 8.71% נרשמו בשוק הביגוד, בתכשיטים עלייה של 3.63% והצעצועים עם עלייה 2.79%. מה שמלמד על פתרונות אלטרנטיביים לבילוי.
בקיץ האחרון ראינו בנוסף, עליה בעסקה הממוצעת בשיקים מול  הקיץ הקודם. אם בקיץ 2023 עסקה ממוצעת בשוק הרכב יד שניה בצ'קים עמדה על 32,251 שקלים, בקיץ הנוכחי הנתון עמד על 36,060כיום, עליה של 11.8%. נתון מעניין נוסף הוא, כי נרשמה עליה של 19.33% בסכום העסקאות בתחנות הדלק. ניתן ליחס עליה זו לביקוש העולה בשוק רכבי היד השנייה לאור הירידה בהיצע ברכבי יד ראשונה בעקבות המשבר בשרשראות האספקה וכמובן את העובדה שהישראלים נשארו יותר בארץ ולכן נסעו יותר.
לצד מגמות האלה, מעניין לראות ירידה בעסקה הממוצעת בענף המיזוג, של 14.15%, 9,315 שקלים בשנת 2023 מול 7,997 שקלים בשנת 2024.

שי פרמינגר, מנכ"ל מנורה ERN צילום: אילו שפירא
שי פרמינגר, מנכ"ל מנורה ERN: "מגמות הצריכה בחודשי הקיץ האחרונים היו שונים ממה שאנחנו רגילים לראות בשנים הקודמות. למרות ההשפעה של המלחמה על הרגלי הצריכה, הישראלים התאימו את עצמם לשגרה החדשה ורכשו יותר: אם זה בסופרמרקטים, ברשתות הכלבו או בענף המזון. בעוד שבשנים עברו ראינו הוצאות משמעותיות בענף התיירות – נראה כי השנה ישראלים השקיעו יותר ברכישת שירותים בענפי הפנאי המקבילים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה