כסף וצרכנות

מהפכה בחשבון החשמל בקרוב? כך ייראה מודל התמחור החדשני

במרכז השינוי שמובילה נגה, עומדת שיטת ה-SMP (Single Market Price), לפיה נקבע מחיר החשמל מדי חצי שעה ליום המחרת. השיטה הנוכחית יצרה פער משמעותי בין המחיר הנקבע במכרז לבין העלות האמיתית, כאשר נגה נאלצה להשלים תשלומים נוספים ליצרנים בסוף כל חודש.
מערכת ice | 
חשבון החשמל-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
חברת נגה, מנהלת מערכת החשמל בישראל, עומדת לחולל מהפכה בשוק האנרגיה המקומי. החל מינואר הקרוב, החברה תיישם שיטת תמחור מתקדמת שתשקף באופן מדויק יותר את העלויות האמיתיות של ייצור החשמל. השיטה החדשה צפויה לצמצם את הפער בין המחיר המחושב בזמן אמת לבין התשלום בפועל ליצרנים, ובכך ליצור שוק שקוף ויעיל יותר.
במרכז השינוי עומדת שיטת ה-SMP (Single Market Price), לפיה נקבע מחיר החשמל מדי חצי שעה ליום המחרת. השיטה הנוכחית יצרה פער משמעותי בין המחיר הנקבע במכרז לבין העלות האמיתית, כאשר נגה נאלצה להשלים תשלומים נוספים ליצרנים בסוף כל חודש. המודל החדש ישלב מגוון רחב יותר של שיקולים, כגון רזרבות ייצור, גמישות תפעולית, אגירת אנרגיה ומגבלות סביבתיות, כדי לשקף את מלוא העלויות כבר בשלב המכרז.

אחד החידושים המשמעותיים הוא האפשרות לקביעת מחיר שוק של אפס שקלים למגה-ואט-שעה. מהלך זה, המקובל בשווקים מפותחים בעולם, יאפשר ניצול מיטבי של אנרגיות מתחדשות ויעודד הקמת מתקני אגירה. סמנכ"ל הסחר של נגה, איגור אהרונוביץ', מדגיש כי השיטה החדשה תיצור הזדמנויות לרכישת אנרגיה זולה בשעות מסוימות, מה שעשוי להוביל להנחות משמעותיות בתעריפי החשמל לצרכנים הסופיים.
במקביל ליוזמת נגה, רשות החשמל שוקלת להטיל פיקוח על המחירים הנקבעים ב-SMP. צעד זה נובע מחשש לניצול לרעה של היעדר התחרות במשק על ידי חלק מהיצרנים. הרשות צפויה לדון בנושא ולפרסם מסמך שימוע להערות הציבור, במטרה להבטיח שוק הוגן ותחרותי יותר. שילוב היוזמות של נגה ורשות החשמל מבשר על עידן חדש בשוק האנרגיה הישראלי, המבטיח יעילות גבוהה יותר, שקיפות מוגברת ופוטנציאל לחיסכון משמעותי לצרכנים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה