כסף וצרכנות

מהפכה בחשבון החשמל בישראל: זו ההוזלה המשמעותית שבדרך

משרד האוצר, משרד האנרגיה והתשתיות ורשות החשמל מציגות מחיר חסר תקדים של פחות מ-7 אג' לקוט"ש במכרז החשב הכללי להקמת תחנת כוח סולארית בדימונה
מערכת ice |  7
חברת החשמל-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
ועדת המכרזים הבין משרדית לפרויקטי אנרגיה סולארית באגף החשב הכללי הודיעה היום (חמישי) לחברת EDF Renewables על זכייתה במכרז PPP (Public Private Partnership) למימון, תכנון, הקמה, תפעול, אחזקה של תחנת הכח הסולארית בדימונה, תחנת הכוח הסולארית הגדולה ביותר בישראל, בטכנולוגיה פוטו-וולטאית בהספק של כ-300 מגה-וואט.
חברת EDF Renewables נבחרה לאחר שהציעה את המחיר הנמוך ביותר לקוט"ש חשמל בישראל אי פעם, זאת הפעם השנייה הקיץ – לאחר שבחודש יולי 2024 הכריזה ועדת המכרזים על זכייתה במכרז להקמת תחנת כח סולארית אשלים 3, אז נשבר השיא וירד מרף ה-7 אג' לקוט"ש לראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל.

הפרויקט, אשר ישתרע על שטח של כ-3,000 דונם באזור דימונה ועתיד לייצר חשמל באמצעות טכנולוגיה פוטו-וולטאית, מתווסף לשורה של פרויקטי PPP משותפים למגזר הציבורי והפרטי להקמת תחנות כח באנרגיות מתחדשות אשר קודמו על-ידי החשב הכללי בשיתוף עם רשות החשמל ומשרד האנרגיה והתשתיות. 
הפרויקטים כוללים שתי תחנות כח תרמו-סולאריות ושתי תחנות כוח פוטו-וולטאיות אשר מספקות כבר היום למעלה מ-300 מגה-וואט למשק החשמל, וכן תחנת כח פוטו וולטאית נוספת באיזור אשלים שתייצר כ-100 מגה וואט נוספים, שהמכרז להקמתה הסתיים בחודש שעבר. לאחר השלמת ההקמה של הפרויקט הסולארי בדימונה, צפויים ששת הפרויקטים לספק יחדיו מעל ל-700 מגה-וואט של אנרגיות מתחדשות, אשר יסייעו באספקת הייצור במשק בהתאם לביקוש הגובר ויתרמו לעמידה ביעדים הלאומיים לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות.
המכרז להקמת התחנה פורסם בהמשך להחלטת ממשלה מס' 465 מחודש אוקטובר 2020 אשר הגדירה את הצורך בהקמת הספק ייצור נוסף מאנרגיות מתחדשות, וזאת על-מנת לעמוד ביעדים שהוגדרו על-ידי הממשלה להיקף של 30% ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות מסך צריכת החשמל עד לשנת 2030. הקמת תחנת הכוח הסולארית תסייע בהשגת יעד זה ובהפחתת כמות הפליטות הכוללת של ישראל, בהתאם למגמה העולמית להפחתת פליטות והגדלת סך הייצור מאנרגיות מתחדשות במשק האנרגיה.
המכרז נוהל על ידי ועדת המכרזים הבין משרדית לפרויקטי אנרגיה סולארית המשותפת למשרדי האוצר, האנרגיה, רשות החשמל והחברה הממשלתית ענבל, בראשות מר עמית מרזאי, מנהל יחידת תשתיות ופרויקטי PPP באגף החשב הכללי.
החשב הכללי, יהלי רוטנברג: "במיוחד בזמנים אלו משמח לראות פרויקטי תשתית לאומיים שממשיכים לקום בישראל. פרויקט זה מהווה בשורה של ממש לגבי מחיר החשמל, חיזוק העצמאות האנרגטית של המדינה והפחתת פליטות גזי חממה. למרות שמדינת ישראל עתירה בשעות שמש, אנו מתמודדים, בדומה לשאר מדינות העולם, עם אתגרים במעבר לשימוש באנגריות מתחדשות. תחנת הכח הסולארית בדימונה, שמהווה פרויקט דגל מבחינת היקף הייצור וכעת גם מבחינת המחיר שנקבע במכרז, מתווספת להצלחות קודמות במכרזי PPP שהובלו על ידי אגף החשב הכללי כדי לקדם את המעבר לשימוש באנרגיות מתחדשות בדרך להשגת היעדים הלאומיים שקבעה הממשלה. הצלחת המכרז היא פרי של שיתוף פעולה יעיל ומתמשך בין הגופים המעורבים, ואני מברך את ועדת המכרזים על ניהול מקצועי שהוביל לתוצאה זו. נמשיך לקדם פרויקטים לאומיים בשיטת PPP בשיתוף פעולה עם משרד האנרגיה, רשות החשמל, חברת נגה ויתר השותפים, במטרה לספק הערך המרבי לצרכני החשמל ואת הודאות הנדרשת בהקמת תשתיות לאומיות בהתאם לצורכי המשק."
מנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות, יוסי דיין: "הזכייה במכרז להקמת תחנת הכוח הסולארית בדימונה היא נקודת ציון חשובה בדרך למימוש היעדי הלאומי בתחום האנרגיה המתחדשת. מחיר חסר תקדים של פחות מ-7 אג' לקוט"ש מלמד על ההתקדמות המשמעותית בטכנולוגיה הסולארית וממחיש את היכולות של אנרגיית השמש לחזק את משק החשמל באמצעות גיוון מקורות האנרגיה וביזור אתרי יצור החשמל, בד בבד עם מחירי אנרגיה אטרקטיביים מאוד למשק החשמל. אנו במשרד האנרגיה והתשתיות נמשיך לקדם מגוון פרויקטים בתחום האנרגיה המתחדשת כדי להבטיח אספקת חשמל יציבה, נקייה וזמינה למשק הישראלי".
יושב ראש רשות החשמל, אמיר שביט: "רשות החשמל מברכת על השגת אבן דרך משמעותית במכרז להקמת תחנת הכוח הסולארית בדימונה. אני מודה לגופים השונים על העבודה המקצועית, שתורמת רבות לשיתוף פעולה זה, בדרך לעמידה ביעדים הממשלתיים של שילוב האנרגיות המתחדשות
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    מזעזע מה שהיה עד עכשיו הפקרות של חברת חשמל
    אני שיודע 08/2024/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כולם לעזוב את חברת החשמל שעשתה פה את הישראלים האומללים עשרות שנים זה קרטל מטורף סוף סוף התעוררו פה
    סגור
  • 6.
    תגובה
    יוסי 08/2024/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רוצים מעשים , שבענו דיבורים , ונמאס מכל הגנבות של חברת החשמל המונופוליסטית הקיימת היום
    סגור
  • 5.
    עוד חרטה ברטה
    ב.ב 08/2024/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    עוד הזיות בפתרון יוקר המחייה
    סגור
  • 4.
    קונים ב 7 אג' ומוכרים ב 1.5 ₪
    איש שלום 08/2024/23
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מי מרוויח הדרך. סיפור החשמל מאז רוטנברג ועד שפיגלר עם אברמוביץ' בדרך וחברת נגה היום
    סגור
  • 3.
    עוד חזון למועד
    Kdd 08/2024/23
    הגב לתגובה זו
    2 0
    עד שזו תוקם..... הרבה מים יזרמו בים ועוד לא דיברנו על הנצילות.....
    סגור
  • 2.
    דימונה
    ישראל 08/2024/22
    הגב לתגובה זו
    3 0
    האם זה אומר שתושבי דימונה ישלמו פחות על חשמל?
    סגור
  • 1.
    עד שיקימו
    ניק 08/2024/22
    הגב לתגובה זו
    4 0
    זה כבר יגיע למחיר השוק
    סגור