בארץ

תחנת הכוח שמתוכננת בשרון מעוררת סערה: טענות לניגוד עניינים חמור

ראשי רשויות בשומרון הוציאו מכתב חריף ליועצת המשפטית לממשלה, זאת על רקע הדיונים בממשלה בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר, שלטענתם למרות שהממשלה לא אישרה אותה בעבר, היא חזרה כעת לדיונים מחודשים על הקמתה. כחלק מהמכתב הם טוענים לניגוד עניינים, מונופול בתחום החשמל, עליית מחירים וסיכון ההתיישבות בשומרון
מערכת ice | 
תחנת כוח אשקלון (צילום פלאש 90/ יוסי זמיר)
ראשי רשויות בשומרון הוציאו היום (רביעי) מכתב ליועצת המשפטית לממשלה, זאת על רקע הדיונים בממשלה בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר, שלטענתם למרות שהממשלה לא אישרה אותה בעבר, היא חזרה כעת לדיונים מחודשים על הקמתה.
נוסף על כך, טוענים אותם ראשי רשויות מקומיות כי המיקום הבעייתי שלה הולך להגביל עד לכדי עצירה את ההתיישבות בשומרון. עוד טענו במכתב כי היא מסוכנת ביטחונית, היא יכולה להפוך להיות מונופול בתחום החשמל ולגרום לעליית מחירים, ובנוסף נטען לניגוד עניינים חמור. 

במכתב הרשמי שיצא נכתב: "אנו, ראשי הערים והמועצות האזוריות החתומים על המכתב, חוששים לפגיעה חמורה בבריאות וביטחון תושבינו לאור התכנון להקים תחנת כוח עצומה בשטח הצמוד לרשויות שלנו, ובהן כחצי מיליון מתושבי השרון והשומרון. על אף שהתחנה לא אושרה בממשלה, בחודשים האחרונים היא מקודמת בדחיפה משמעותית ע"י גורמים ממשלתיים מסוימים ואנו חוששים שהסיבה לכך היא תפקידו במקביל של מנכ"ל החברה שמקדמת תחנת הכוח, שמשמש גם כיו"ר חברת עמידר. 
לאחרונה פורסמה כתבה בעיתון "כלכליסט", המצביעה על ניגוד עניינים כביכול, בו נמצא יו"ר חברת עמידר, יאיר זילברשטיין, אשר במקביל לתפקידו הבכיר מאד בחברה ממשלתית חשובה, משמש כמנכ"ל חברת ריינדיר המתמודדת על הקמת תחנת הכוח תת"ל 91 באזורנו. 
זילברשטיין מצד אחד עובד באופן צמוד עם שרים בממשלה, בדגש על משרד הפנים ומשרד  הבינוי והשיכון, ובמקביל מבקש מהם אישור עבור הקמת תחנת כוח ממנה הוא צפוי להרוויח  תשלום פרטי עצום, כך עפ"י הפרסומים. 
על פי כללי רשות החברות הממשלתיות, יו"ר פעיל של חברה ממשלתית רשאי לעסוק בעיסוק נוסף בכפוף למגבלות הקבועות בחוזר. החוזר  קובע שניתן לעסוק בעיסוק נוסף או כדירקטור חיצוני בחברה אחרת, או כמרצה במוסד  אקדמי, או כדירקטור בחברה ממשלתית, או "בתפקיד הדומה במהותו ובמטרותיו" כאמור  באחת מהאפשרויות האחרות, ובכל מקרה בכפוף לאישור רשות החברות הממשלתיות. בכל  
מקרה כזה, הבכיר לא ישתכר בעיסוק הנוסף ביותר מ-50% ממשכורתו הכוללת. כאמור, יאיר זילברשטיין מכהן כיו"ר פעיל בחברה הממשלתית "עמידר" בהיקף משרה של 50% וככל הנראה קיבל היתר לכהן במקביל כמנכ"ל של חברת ריינדיר. בתור שכזה, שכרו הכולל בחברת ריינדיר לא יכול לעלות על 50% ממשכורתו הכוללת בעמידר.
עפ"י הפרסומים  היקף השכר והתגמולים של זילברשטיין בחברת ריינדיר עולים לאין שיעור ממגבלת ה-50% ניתן להבין אם כן שתפקידו של יאיר זילברשטיין בחברת ריינדיר אינו עולה בקנה אחד עם  ההנחיות והכללים שנקבעו.  
העסקתו של זילברשטיין בחברת ריינדיר החלה בערך בנובמבר ,2023 בתקופה שפרויקט  ריינדיר לא קודם בות"ל בשל החלטת ממשלה שלא לקדם את התוכנית להקמת תחנת הכוח. מאותו מועד, מאמצי החברה ממוקדים לכאורה בהשגת דיון מחדש בוועדה לתשתיות לאומיות ובהמשך בממשלה, והשפעה על הרגולטורים השונים, בייחוד רשות החשמל, לקביעת  כללים שיאפשרו לריינדיר להקים את תחנת הכוח ולקבוע תנאים שיטיבו עמה לצורך הקמת  תחנת כוח בשווי של מיליארדי שקלים בשנים הקרובות. 
על פי הפרסומים בעיתון "כלכליסט", יאיר זילברשטיין נבחר לתפקיד מנכ"ל החברה על אף שהוא  נעדר כל רקע מקצועי בתחום האנרגיה, ומונה במקום מנכ"ל – מייסד, איתי הוכמן, שהיה בעל רקע רחב בתחום האנרגיה, לרבות תפקיד בכיר באחת מתחנות הכוח הפרטיות הגדולות במשק.
ע"פ עיתון "כלכליסט", יאיר זילברשטיין נבחר לתפקיד משום היותו מוכר כבעל קשרים הדוקים  ברמה הפוליטית ובמיוחד במגזר החרדי, השולט היום במשרד הבינוי והשיכון )אליו כפופה  חברת עמידר( ומנהל התכנון הממונה על הות"ל. 
ניכר ע"פ הפרסומים כי זילברשטיין פעיל מאד ומפעיל את מלוא כובד משקלו בחודשים  האחרונים ובייחוד בתקופה האחרונה לקראת הכרעות במוסדות התכנון, רשות החשמל  והממשלה, אודות תוכנית ריינדיר – ברמה הפוליטית, אצל בעלי תפקידים בכירים, ועוד. 
למותר לציין כי השגת מטרתה של ריינדיר באמצעות שכנוע הגורמים הבכירים במשק לאשר את התוכנית, ששוויה מיליארדי שקלים, תישא עמה תג מחיר משמעותי ולעיתים קרובות  תגמול ממרכיב של "דמי הצלחה": במקרה זה, בעיקר, אישור תוכנית ריינדיר קודם כל בות"ל,  ואחר כך בממשלה, וקביעת כללים על ידי הרגולטור שיטיבו עם ריינדיר, ולבסוף – השגת  האישורים הדרושים להקמתה של תחנת כוח ריינדיר לפני המתחרים, תניב למנכ"ל החברה שכר העולה משמעותית על "50% ממשכורתו כיו"ר פעיל ב- 50% משרה בחברת עמידר. 
יש לדרוש מרשות החברות הממשלתיות לחקור את הנושא לעומק ולוודא כי בטרם ניתן למר  זילברשטיין היתר לעסוק בעבודה הנוספת, ככל שניתן, עמדו בפני יועמשי"ית עמידר  ודירקטוריון החברה כל המידע אודות כל הסדרי השכר, התגמול, דמי הצלחה, בונוסים וכו' מהם אמור להנות מר זילברשטיין אגב תפקידו כמנכ"ל חברת ריינדיר, ושהדברים נבחנו על  רקע הכללים הקבועים ברשות החברות הממשלתיות וכי ניתן אישור לעסוק בעבודה הנוספת  בטרם החלה ההעסקה, דוגמת: 
אישור היועמ"שית של חברת עמידר כי אין ניגוד עניינים בין חברה עמידר בה מועסק  זילברשטיין לבין חברת ריינדיר בה הוא עוסק מול  בעלי תפקידים בכירים במערך הממשלתי לאור החשש של ערבוב בין תפקידו כיו"ר פעיל בחברת עמידר, לבין האינטרסים של חברת ריינדיר תחת ניהולו הסמוכה על שולחנם של בעלי  תפקידים שבמקרים מסוימים למשל: משרד השיכון, שנציגו חבר במליאת הות"ל והשר האחראי אמור להשתתף בהצבעה על אישור תוכנית ריינדיר בממשלה. ערבוב כזה עלול ליצור  ולו למראית עין ניגוד עניינים חמור ובתור שכזה פסול ונוגד את הדין.  
אנו דורשים כי עד בירור מעמיק של הסוגייה, לא יתקדם אישור תחנת ריינדיר. .13 יובהר, כי אין במכתבנו זה כדי להטיל דופי במר יאיר זילברשטיין אלא להבהיר כי התפקידים  בהם הוא אוחז, במקביל, עולים לכדי ניגוד עניינים חמור".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה