כסף וצרכנות

השירות בצה"ל יוארך? ההורים מעלים טענות קשות

?הורים לחיילים נגד הארכת השירות הסדיר: "פגיעה בלתי מידתית ללא גיוס חרדים, זו התנהלות בלתי סבירה ולא מידתית, שמעמיקה את הפער בין המשרתים ללא משרתים"
מערכת ice | 
חיילים וחיילות-אילוסטרציה (צילום פלאש 90/ מיכאל גלעדי, pexels)
בעיצומה של המלחמה המתמשכת ובזמן שהכנסת דנה בהצעת חוק להארכת השירות הסדיר, קבוצת הורים לחיילים וחיילות המשרתים כיום בצה"ל יצאה במאבק נגד המהלך. בפנייה חריפה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב מיארה, טוענים ההורים כי הארכת השירות ללא גיוס משמעותי של חרדים מהווה פגיעה בלתי מידתית בזכויות החיילים המשרתים ומעמיקה את אי השוויון בנשיאה בנטל הביטחוני.
הקבוצה, בהובלת עו"ד בתיה כהנא דרור, עמיתת מחקר במכון הרטמן ומיוזמות תנועת "אמא ערה", דרשה מהיועמ"שית להתערב בהליך החקיקה הנוגע להארכת שירות הסדיר בצה"ל. זאת, כל עוד לא מוצו החלטות בג"ץ הנוגעות לגיוס חרדים וטרם נחקק חוק גיוס אשר אינו מפלה בין אוכלוסיות ומגזרים שונים בחובת הגיוס לצה"ל.
 
במכתב המפורט, מציינים ההורים כי הצעת החוק הנוכחית להארכת השירות הסדיר ל-36 חודשים מתעלמת מהחובה המוטלת על גורמי הצבא לעלייה מתמדת בשיעור הגיוס של בני הציבור החרדי. הם מזכירים כי מאז ה-30 ביוני 2023, מועד פקיעת חוק שירות ביטחון שאפשר לדחות את שירותם של בחורי הישיבות, חלה על החרדים חובת גיוס מלאה.
"הצבא טוען שאין די בכוח האדם הקיים, אך במקביל מתעלם מפוטנציאל הגיוס העצום בציבור החרדי," אומרת עו"ד כהנא דרור. "זו התנהלות בלתי סבירה ולא מידתית, שמעמיקה את הפער בין המשרתים ללא משרתים."
ההורים מסתמכים על נתונים כלכליים שהוצגו בוועדת חוץ וביטחון, לפיהם כל גיוס של 1,000 חרדים לשירות קרבי יחסוך 1.3 מיליארד שקל בשנה. לעומת זאת, הארכת השירות הסדיר צפויה לעלות למשק מיליארדי שקלים. "מעבר לפגיעה בשוויון, זו גם החלטה כלכלית שגויה," מדגישה כהנא דרור.
הקבוצה מביעה ביקורת חריפה גם על הצעת החוק לגיוס חרדים המקודמת במקביל. לטענתם, ההצעה אינה מותאמת למציאות הביטחונית הנוכחית ומציבה יעדי גיוס נמוכים מדי, ללא סנקציות משמעותיות. "ההצעה משקפת תפיסה שעדיף לשלב את החרדים בשוק העבודה ולוותר על רובם בצבא. זו תפיסה שלא ניתן לקבל היום, לאור עיקרון השוויון ובוודאי לאור צורכי הביטחון הרחבים," מסבירה כהנא דרור.
ההורים מזכירים את ההשלכות האישיות על החיילים המשרתים. הארכת השירות תדחה את השתלבותם בשוק העבודה, תעכב את יציאתם ללימודים ותפגע בזכויותיהם הפנסיוניות. "זו פגיעה ממשית בעתידם של צעירים שכבר תורמים את חלקם למדינה," אומרת אחת האימהות החתומות על המכתב.
במכתבם, מדגישים ההורים כי "קידום התיקון להארכת השירות הסדיר, טרם מיצוי כל האמצעים העומדים לרשות משרד הביטחון לגיוס חרדים, יפגע במשרתים בצה"ל באופן שאינו סביר ואינו מידתי, ואף עולה על הנדרש." הם מוסיפים כי המצב הנוכחי, בו חלה חובת התייצבות לשירות על כלל אזרחי המדינה אך אינה מיושמת, מהווה פגיעה בעקרון השוויון.
הקבוצה קוראת ליועמ"שית להנחות את הממשלה להימנע מחקיקה בלתי חוקתית ולפעול ליישום מלא של חוק הגיוס הקיים והחלטות בג"ץ בנושא. "אנחנו דורשים שוויון אמיתי בנשיאה בנטל," מסכמת כהנא דרור. "לא ייתכן שבזמן שילדינו נלחמים ומקריבים, יש ציבור שלם שממשיך ליהנות מפטור גורף."
הפנייה ליועמ"שית מגיעה בזמן רגיש, כאשר הצבא מתמודד עם אתגרים ביטחוניים מורכבים ומתח גובר בחברה הישראלית סביב סוגיית השוויון בנטל. נותר לראות כיצד תגיב היועמ"שית לפנייה זו, ואיך תשפיע על המשך הליכי החקיקה בכנסת.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה