כסף וצרכנות

קנוניה במכרזי הדיוטי פרי? המתמודדת האמריקאית נגד ג'יימס ריצ'רדסון

"גלובס" מדווח כי חברת "אמריקן דיוטי פרי" של משפחת פאליק, המפעילה חנויות דיוטי פרי בארצות הברית, עתרה לרשות שדות התעופה ורשות התחרות בבקשה לפסול משתתפת אחרת, חברת גבר היינמן, בגלל פרשה מ-2013
מערכת ice | 
דיוטי פרי (צילום משה שי פלאש 90)
בחודש מאי השנה יצאה רשות שדות התעופה במכרז להקמת שתי חנויות דיוטי פרי חדשות במסופי הגבול בסיני ובירדן. לפי תנאי המכרז, הזוכה תוכל לפתוח את החנויות כבר בינואר 2025. 
בין החברות שהודיעו שייגשו למכרז נמצאות חברת גבר היינמן, שהשלימה במאי השנה רכישה של חנויות הדיוטי פרי שג'יימס ריצ'רדסון מפעילה בנמל התעופה בן גוריון, וחברת אמריקן דיוטי פרי של משפחת פאליק. כעת מדווח "גלובס" כי אמריקן דיוטי פרי עתרה לרשות שדות התעופה ולרשות התחרות בבקשה לפסול את היינמן מהשתתפות במכרז.
הרקע לעתירה: כמו סרט מתח
ב-2013 ניגשו התאגיד הגרמני היינמן, המפעיל חנויות דיוטי פרי ברחבי העולם, וחברת אלפא למכרז על הפעלת חנויות הדיוטי פרי בנמל התעופה בן גוריון. החברות הפסידו למפעילה הנוכחית ג'יימס ריצ'רדסון. לאחר ההפסד התברר כי לפני המכרז נפגשו בחשאי בעלי השליטה בהיינמן ובעלי השליטה בג'יימס ריצ'רדסון. כמחצית מג'יימס ריצ'רדסון נמכרה להיינמן כבר ב-2016. 
ב-2017 הודיעה ג'יימס ריצ'רדסון על סגירת חנות הדיוטי פרי בנמל התעופה בן גוריון לאחר שלא הצליחה להפחית את התמלוגים שהיא משלמת לרשות שדות התעופה. הרשות פרסמה אז מכרז חדש אליו ניגשה היינמן יחד עם ג'יימס ריצ'רדסון. ההצעה זכתה ושתי החברות החלו לנהל יחד את חנויות הדיוטי פרי בנמל התעופה בן גוריון. בינואר השנה רכשה היינמן את חלקה של ג'יימס ריצרדסון וכעת היא המפעילה היחידה של הדיוטי פרי בנמל התעופה בן גוריון.

לאחר שהיינמן וג'יימס ריצ'רדסון זכו במכרז של 2017, פנתה אלפא לבוררות בינלאומית בטענה שהיינמן שיתפה פעולה עם ג'יימס ריצ'רדסון והכשילה בכוונה את הצעתן המשותפת ב-2013, זאת במטרה לשתף פעולה עם ג'יימס ריצ'רדסון בעתיד. 
פסק הבוררות מתח ביקורת חריפה על היינמן וריצ'רדסון. לפי פסק הבוררות, לפני הגשת ההצעות במכרז, מסרה ג'יימס ריצ'רדסון להיינמן את גובה ההצעה שהיא מתכוונת להגיש, והיינמן התחייבה שההצעה המשותפת שלה ושל אלפא תהיה נמוכה יותר. כך, לפי טענת אלפא, ג'יימס ריצ'רדסון זכתה במכרז במרמה. פסק הבוררות חייב את היינמן לשלם לאלפא 23 מיליון דולר.
ג'יימס ריצ'רדסון לא היתה צד להליך הבוררות, אולם אלפא תבעה גם אותה במקביל. ההליכים עוכבו עד לקבל פסק הבוררות ולאחר שזה ניתן חודשו ההליכים של אלפא כנגד ג'יימס ריצ'רדסון בבית המשפט המחוזי, עם תביעה של מעל 520 מיליון שקל. בית המשפט אישר את פסק הבורר ביולי השנה.
 
רש"ת: אין תשתית לטענה
רשות שדות התעופה מינתה ועדת בירור פנימית שלא מצאה תשתית ראייתית לקביעה שבוצע תיאום מחירים ב-2013. החלטת הוועדה מנוגדת לפסק הדין של בית המשפט המחוזי, שמצא כי פסק הבוררות מכיל ראיות נסיבתיות והנמקות מרובות שבמצטבר מבססות את הטענה שבין היינמן לג'יימס ריצ'רדסון התקיימה קנוניה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה