קריירה ולימודים

שימו לב לתלוש השכר: כמה אמורים לשלם לכם בבחירות?

הבחירות החמישיות כבר נמצאות מעבר לפינה, ועל אף התחושה שיום בחירות כבר הפך לנוהל, זכויות העובדים ביום זה לא דומות לאף יום אחר בשנה. כמה תקבלו בזמן שתצעדו לקלפי?
מערכת ice | 
בחירות (צילום פלאש 90/ אוליבייה פיטוסי, Pixabay)

במטרה לעודד את חגיגת הדמוקרטיה, יום הבחירות קבוע בחוק כיום שבתון במרבית המשק, למעט שירותים חיוניים ובכלל זה שרותי תחבורה (כפי שפרסמה וועדת הבחירות המרכזית ביום 18.9.2022). ביום זה עומדת לעובד הזכות לחופש, אולם מי שמעוניין בכל זאת לעבוד ביום הבחירות – חשוב שידע מה הן ההשלכות הנגזרות מכך. לצורך כך, עורכי יגאל גבאי וסיגל בר אל עושים סדר בזכויות העובדים ביום השבתון הקרב.

סעיף 136 לחוק הבחירות לכנסת [נוסח משולב], תשכ"ט-1969 קובע כי יום השבתון יחול על העובדים הבאים:
עובד שעבד אצל מעביד לפחות 14 ימים רצופים סמוך ליום הבחירות., וכן עובד שעבד בעבודות יזומות אצל אחד המוסדות הציבוריים לפחות 14 ימים מתוך החודשיים שקדמו ליום הבחירות.
לעובדים אלו מחויב המעסיק לשלם את השכר הרגיל לו היו מתייצבים לעבודה. עובד שאינו עומד בתנאים האמורים, זכאי שלא לעבוד ביום הבחירות, אך לא יקבל שכר בגין יום זה.
מה השכר שישולם לעובד שמחויב להגיע לעבודה ביום זה?
מאחר ויום שבתון אינו מוגדר במסגרת ימי "המנוחה השבועית" הקבועים בחוק, אין קביעה לעניין שכר עובדים ביום זה וגם הפסיקה בנושא אינה אחידה. 
יחד עם זאת, ע"פ הנוהג, עובד המועסק ביום הבחירות לכנסת יהיה זכאי לשכר של 200% או לחלופין,  ישנם מעסיקים שממירים את  שווי יום השבתון ביום חופשה חלופי לעובד. מעסיק ,שחל עליו הסכם קיבוצי או צו הרחבה המסדיר את הנושא באופן פרטני, נדרש כמובן לפעול על פי הצו או ההסכם בלבד.

עוה"ד יגאל גבאי וסיגל בר אל. קרדיט: יח"צ

מה קובע החוק לגבי עובדים הבוחרים לעבוד ביום זה?
לגבי עובדים ,המעוניינים לעבוד ביום הבחירות, העמדה הרווחת במשק היא שלנוכח העובדה שהעובדים האמורים יכלו לקבל את שכרם המלא גם אם לא היו מגיעים לעבודה , הם זכאים לתגמול שהינו מעבר לשכר עבודתם הרגיל, בדומה לעובדים אחרים.
למרות רצונם של עובדים להגיע כאמור, המעסיק יכול להודיע שאין אפשרות לעבוד ביום הבחירות, ובכך למעשה הוא פוטר את עצמו מתשלום נוסף, שעליו לשלם לעובדים.
 


האם עובד זר זכאי לשבתון?

הוראות מיוחדות חלות מכוח תיקון לחוק על עובד שאינו אזרח ישראל המועסק בענפי הבניין, הסעדה, חקלאות, תעשייה, מלונאות והסיעוד על ידי יחיד. לפי התיקון, עובד זר ,שיועסק ביום הבחירות, לא ייחשב כמי שעבד ביום שבתון, ולא יהיה זכאי לתשלום נוסף מעבר לשכרו הרגיל, בנוסף עובד שאינו אזרח, ולא עבד ביום הבחירות, לא יהיה זכאי לשכר על יום זה אלא אם ההיעדרות הייתה מוצדקת כפי שמוגדר בחוק כגון מחלה, חופשה וחג.

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה