קריירה ולימודים

מצוקה אדירה בפנימיות הרווחה בישראל: "שבר עמוק בחייו של הילד"

תקציב המדינה יצטרך לתת מענה ללא מעט אתגרים הן ברמה הביטחונית והן ברמה החברתית. אחד האתגרים שהמדינה איננה יכולה להתעלם מהם הוא הפגיעה ברווחתם ועתידם של ילדים ונוער בסיכון על רקע השלכות המלחמה והקושי בגיוס ושימור מדריכים בפנימיות

אבי אלבאז |  1
אבי אלבאז, מנכ"ל הפורום הציבורי – כפרי הנוער, פנימיות הרווחה והאומנה בישראל (צילום freepik)
לאחר עיכובים רבים, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הציג את עיקרי תקציב 2025. אין ספק שתקציב המדינה הבא יצטרך לתת מענה להרבה מאוד אתגרים, הן ברמה הביטחונית והן ברמה החברתית. 
אחד האתגרים שמדינת ישראל איננה יכולה להתעלם מהם, דווקא בתקופה המורכבת שכולנו שרויים בה, הוא הפגיעה ברווחתם, ביטחונם ועתידם של ילדים ונוער בסיכון על רקע השלכות המלחמה והקושי לגייס ולשמר מדריכים בפנימיות הרווחה. 
נכון להיום, מעל 50% מהמדריכות והמדריכים בפנימיות עוזבים את תפקידם במהלך השנה הראשונה. לכך מצטרפת העובדה שרבים מאותם מדריכים נאלצו לאחרונה לעזוב את הפנימיות שלהם משום שגויסו לשירות מילואים ממושך. כל עזיבה של מדריך יוצרת שבר עמוק בחייו של הילד או הנער שחי ומתחנך בפנימייה. 
מדוע מעל מחצית ממדריכי הפנימיות עוזבים את תפקידם לאחר חודשים בודדים? הגורם המרכזי הוא השכר הנמוך והתנאים המאוד לא פשוטים. מדריך בפנימייה מרוויח משכורת שנעה סביב שכר המינימום, עובד משמרות אינטנסיביות בוקר, צהריים וערב, תוך שהוא נדרש להתמודד עם מצוקות רגשיות ונפשיות של נערים וילדים מרקע מורכב ביותר. מצוקות שאפילו החריפו בצל המלחמה הממושכת. 
מרבית המדריכים הם צעירים בגילי 20 פלוס. מדוע שירצו לעבוד בעבודה שוחקת, עמוסה בקשיים רגשיים ולא מתגמלת כספית (אם כי מאוד מתגמלת בהיבטים אחרים), בזמן שהם יכולים להרוויח יותר כשליחים, מלצרים ושאר עבודות פופולריות בקרב צעירים וסטודנטים? 
מעבר לנושא השכר, שנקבע על ידי המדינה, למדריכים בפנימיות הרווחה לא קיים אופק תעסוקתי אטרקטיבי. היכולת שלהם להתקדם, מבחינת המעמד והשכר, מוגבלת. אין להם תמריץ להישאר לשנים ארוכות.
הראשונים להיפגע מכך הם ילדים ונערים במצבי סיכון גבוהים, שמאבדים את הדמות הבוגרת המשמעותית בחייהם, זו שנותנת להם יציבות, השראה, הקשבה וכתף תומכת. זו שהופכת אותם לבוגרים שתורמים לחברה, וזו שמשיבה להם את האמון בעולם המבוגרים, שאבד לחלוטין עקב נסיבות חייהם. 
כשעוסקים בחשיבות המדריך, חשוב להבין מי הם הילדים ובני הנוער שאותם המדריכים מלווים. מדובר על מתבגרים במצבי סיכון והדרה גבוהים שמתמודדים עם קשיים רבים ברמה הרגשית, התנהגותית, החברתית והלימודית. 
על פי נתוני משרד הרווחה, 50% מהצעירים הללו מופנים לפנימיות בצו בית משפט, לאחר שהוחלט כי אינם יכולים לגדול בבתי הוריהם, וכ-30% מהם מוגדרים נעדרי עורף משפחתי. הפנימיות הללו הן במקרים רבים, הדבר האחרון שמפריד בין הילדים האלה לחיים מסוכנים ברחוב. 
מעבר לחובה המוסרית לדאוג לרווחתם ועתידם של ילדי ונערי הפנימיות, למדינת ישראל יש אינטרס מובהק שאותם ילדים ונערים במצבי סיכון גבוהים יתרחקו מחיי הרחוב ויהיו לאזרחים תורמים, עצמאיים ואכפתיים.  
עזיבת המדריכים התכופה מעוררת דאגה עמוקה אך הבשורה הטובה היא שיש מה לעשות. הגדלת התקציב שניתן לפנימיות הרווחה בעבור העסקת מדריכים, תאפשר להעלות את שכרם, לשפר משמעותית את תנאיהם (דווקא בגלל הקושי הרגשי בתפקיד, הם מוכרחים ליהנות מימי גיבוש, טיולים והטבות אחרות שיהפכו את העבודה לנעימה ומשתלמת יותר) ולהשאירם בתפקיד לפרק זמן ארוך. 
בנוסף, סיוע משמעותי למדריכים הסטודנטים, באמצעות מענקים ומלגות, יעודד את אותם צעירים נפלאים להמשיך בעשייה הנדרשת למען ילדי הפנימיות ובאותה נשימה תאפשר להם אופק התפתחותי ומקצועי. 
בייחוד בתקופה המורכבת המביאה עימה לא מעט אתגרים, הילדים האלה זקוקים למדריכים הטובים והמסורים ביותר. כאלה שרואים בהדרכה בפנימייה מקצוע לחיים ומונעים מתחושת אחריות ושליחות. שכר ותנאים ראויים הכרחיים ליצירת מציאות שמתמרצת אנשים איכותיים להישאר בתפקידי ההדרכה. גם מבחינה כלכלית ומבחינת האינטרס הלאומי, אם לא נטפל בסוגיית המדריכים עכשיו, נשלם על כך ביוקר אחר כך. 
החברה הישראלית הייתה ועודנה נשענת על ערבות הדדית. בייחוד במצבי משבר, אנו מצווים להגן על החוליות החלשות בחברה. הצו המוסרי והערכי חייב לקבל ביטוי גם ברמת התקציב המוקצה לפנימיות הרווחה. מדינת ישראל חייבת לחזק את המסגרות שמעניקות לילדים ונערים – הנושאים עימם מטענים לא פשוטים - הווה ועתיד מכיל, חיובי ובטוח. זה בנפשנו. 
כותב הטור הוא אבי אלבאז, מנכ"ל "הפורום הציבור למען כפרי הנוער, פנימיות הרווחה והאומנה בישראל".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    רוב הילדים נחטפים למוסדות זוועה שעושים עליהם קופה שמנה
    בימ"ש חותמת גומי 09/2024/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כנ"ל חטיפה ל"אומנות" או גרוע מזה. שומר נפשו ירחק מה"רווחה" וכל המוסדות המושחתים שמקושרים ומרוויחים
    סגור