קריירה ולימודים

לקראת פתיחת שנת הלימודים: איך אפשר לעזור למי שבמעגל העוני?

פותחים את שנת הלימודים עם עתיד, תקווה וחלום: בסיומו של חודש אוגוסט יחזרו  2.5 מיליון ילדים ובני נוער למסגרות החינוכיות והתקופה הזו לא פשוטה עבור משפחות רבות בישראל. הנתונים מעידים ש-1 מכל 3 ילדים נמצא במעגל העוני. איך המדינה מתכננת לסייע להם?
מערכת ice | 
בית ספר (צילום shutterstock)
החופש הגדול מתקרב לסיומו, ואתו יחזרו לגנים ולבתי הספר מעל 2.5 מיליון ילדים ובני נוער. כולם ללא יוצא מן הכלל עוברים בחודשי הקיץ חוויות מרגשות רבות, נהנים ממחנות קיץ וקייטנות, משתתפים בפעילויות תנועות נוער ואירועים מקומיים ונהנים מאטרקציות שונות.
אף אחד מהילדים לא מרגיש שונה או מיוחד. הם נוסעים יחד בתחבורה הציבורית לבילויים ולא צריכים לחטט בארנק ולספור שקלים בכניסה למקומות שונים. בשעות הצהריים, בסיום עוד יום של הנאה בקולנוע או בבריכה, הם חוזרים הביתה לכמה שעות של מנוחה ולעוד ערב של מסיבה או מופע.
גם עבור ההורים הקיץ הזה עובר ללא דאגה. הם יודעים שהילדים נהנים ובטוחים, שהם לוקחים חלק, לא נשארים מאחור, מבלים עם חברים. יש להם את האפשרות לתת להם את כל מה שכל משפחה אחרת יכולה לתת, להגיש להם ארוחה חמה בכל יום בידיעה שבמקרר לא חסר דבר שיפריע את הנאת החופשה.
כעת, לקראת סיום החופש הגדול ורגע לפני פתיחת שנת הלימודים, הם עסוקים בלסייע לילדים להכין את התיק והקלמר החדשים, למלא אותם בכלי הכתיבה והצבעים, ולעטוף ביחד את המחברות והספרים.
אין להם דאגה באשר לתשלומי ההורים. הטיול השנתי ומסיבת הסיום כבר שולמו, הלוקר החדש מחכה רק למנעול ותוכניות הלימודים הנוספות כבר כלולות. כל מה שנותר להם זה רק להתרגש יחד עם הילדים ולהסתכל מהצד בגאווה, בזמן שהילדים שלהם חוזרים לכיתה, מרוכזים אך ורק בלימודים ובהצלחה.
המציאות הזו נשמעת כמו חלום רחוק עבור 873,000 ילדים, 1 מכל 3 ילדים בישראל, שנמצאים במעגל העוני. התקופה הזו של חודשי הקיץ וההכנות לחזרה ללימודים היא אחד מה"שיאים" בחייהן של משפחות במעגל העוני וגורם דרמטי להעמקת העוני.
חודשי הקיץ הופכים להיות עבור הילדים ריקים מתוכן, בניתוק וללא מסגרת. ההורים נקרעים בין הקפדה על הגעה לעבודה ושמירה על המשכורת, לבין הצורך להיות עם הילדים. הארוחות החמות שהוגשו בבתי הספר במהלך השנה הופכות להיות בגדר 'יום כן, יום לא, היום לא', ומעל לכל מרחף סימן השאלה המטריד – עלויות החזרה ללימודים.
המציאות הזו, האמיתית, מלווה את הילדים במעגל העוני מגיל צעיר ועד לבגרות, מציאות של חוסר, של שונות, של תודעה שהולכת ומתקבעת עם השנים. תחושות של כישלון, חוסר מסוגלות ובעיקר חוסר תקווה.
כשהקמנו את הארגון, שמנו לעצמנו את המטרה לשבור את מעגל העוני בישראל, וכדי לעשות זאת אנחנו יודעים שלא מספיק למלא את המקרר. לעוני פנים רבות, הוא מחלחל לחינוך, לרווחה, לבריאות, לתחבורה, לתרבות ולספורט, לכל פינה. והוא מחלחל גם למחשבה. וכשילד גדל לתוכו, רגיל לחיות אותו, הוא ממשיך אתו הלאה לשארית חייו. היום זה החופש הגדול, מחר זו החזרה לבית הספר, מחרתיים זו משפחה ענייה חדשה בישראל.
אבל זו ממש לא גזירת גורל. את מציאות החלום אפשר לממש ולא להשאיר בדמיון. לו חופשת הקיץ ותחילת שנת הלימודים היו הופכות חודשים קודם לכן לנושא מרכזי עבור מדינת ישראל. כלל משרדי הממשלה היו מתכנסים סביב שולחן אחד ובונים תכנית פעולה כשלצידה יעדים מדידים. משרדי החינוך, הרווחה, התחבורה, משרד התרבות והספורט, משרדי האוצר והכלכלה, כולם היו לוקחים חלק למען המטרה.
ההתכנסות הזו, "הרשות הלאומית למאבק בעוני", שאנחנו ב'פתחון-לב' נלחמים עליה כבר יותר מ-20 שנים, עשתה השנה צעד גדול להקמתה. היא זו שיכולה להפוך את החלום למציאות. היא זו שיכולה לראשונה לתת לילדים במעגל העוני את האפשרות להרגיש בחודשי הקיץ כמו כל ילד אחד, את האפשרות גם בחופש לארוחה חמה בגדר 'יום כן, יום לא, היום כן', ולטפל אחת ולתמיד באופן לאומי ומקיף בפערים האדירים שמביאים איתם גם תשלומי ההורים. היא זו, שגם כאן, יכולה לשבור את מעגל העוני.
אנחנו מייחלים שזהו החופש הגדול האחרון שנחיה את המציאות העגומה. שכבר בשנה הקרובה יוחלט על תכנית שתצא לביצוע. מי ייתן שום ילד לא יצטרך להרגיש שוב שונה או מנותק, ואף הורה לא יצטרך לעבור את חודשי הקיץ בדאגה. לו יהי והמשפחות יוכלו לפתוח את החופש הגדול הבא עם עתיד, עם תקווה, עם חלום.
*הכותב הוא אלי כהן, מנכ"ל 'פתחון-לב'
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה