רכב
למרות עליית מס הקנייה: ההטבה לרכבים החשמליים הגבוהה בעולם
בתחילת שבוע הבא, עם כניסתה של 2023, מס הקנייה למכוניות החשמליות צפוי להיות מוכפל ל-20%. בבדיקה של משרד האוצר נמצא - הטבות המס לרכבים חשמליים עדיין יישארו הגבוהות ביותר
רוכשי הרכבים החשמליים נהנים מהטבת מס לא קטנה שיכולה להגיע לעד 92 אלף שקל וזאת בזכות הטבת מס ירוק ותשלם מס קנייה של 10% בלבד, לעומת מס של 50% על רכב ירוק ומס קנייה של עד 83% למכוניות שאינן מוגדרות רכב ירוק.
החל משבוע הבא, עם כניסתה של שנת 2023, הטבת המס לרכבים החשמליים אמורה להתכווץ. מס הקנייה למכוניות החשמליות צפוי להיות מוכפל ל-20%, ותקרת ההנחה תרד מ-75 אלף שקל ל-65 אלף שקל. כדי שזה יקרה, ועדת הכספים, בראשות ח"כ משה גפני, צריכה לאפשר זאת.
למרות דיון בהול שנקבע להיום (שלישי) במטרה לשמר את הטבת המס על רכבים חשמליים בשיעור המקסימלי שלה כיום, אך ברגע האחרון הדיון נדחה.
לשינוי עצמו ישנם שני מפסידים עיקריים: היבואנים שבעקבות כך ככל הנראה יחוו ירידה בביקושים והרוכשים שמן הסתם רכישת הרכב החשמלי תהפוך לאופציה יקרה יותר.
במשרד האוצר בדקו את תמהיל רוכשי המכונית החשמלית וגילו כי הכנסתו הממוצע של רוכב הרכב החשמלי גבוהה בכ-15 אלף שקל מדי חודש לעומת רוכש מכונית "רגילה" – 36 אלף שקל לעומת 21 אלף שקל. זה אומר שהטבת המס המדוברת מתייחסת בעיקר לאנשים בעלי הכנסה גבוהה.
להטבת המס ישנה הצדקה נוספת. למדינת ישראל יש יעד עד 2030 (ויעד שמרני עד 2035) להגיע ל-100% רכבים חשמליים מסך הרכבים המיובאים וזאת משיקולי איכות סביבה.
למרות היעד הגבוה, בישראל, הטבת המס לרכבים חשמליים היא גבוהה משמעותית ממדינות אחרות. בהשוואה משנת 2021 ניתן לראות כי בישראל ההטבה יכולה הייתה להגיע ל-91.9 אלף שקל והמדינה במקום השני, רומניה, נתנה הטבה של עד 34.2 אלף שקל, מיד אחריה גרמניה עם 30.8 אלף שקל.
עוד ב-
נראה כי הביקוש לרכבים חשמליים גבוה מאוד, וגם שינוי בהטבת המס (שעדיין עדיפה משמעותית על סוגי רכבים אחרים), לא אמורה לשנות את הביקושים בצורה קיצונית וזאת למרות שבמתכונת הנוכחית, בעקבות ההטבה, בישראל מפסידים רווח של 2.4 מיליארד שקל.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(3):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
3.מישהו מכר לכם לוקשגיל 12/2022/27הגב לתגובה זו0 0הטענה שמכרו לכם כאילו "בהשוואה משנת 2021 ניתן לראות כי בישראל ההטבה יכולה הייתה להגיע ל-91.9 אלף שקל" לא מסתדרת עם העובדה שהטבת מס הקניה (20% במקום 83%) מוגבלת ל-60,000 שקלים. מצ"ב העמוד הרלבנטי מהאתר של רשות המיסים. https://www.gov.il/he/departments/publications/reports/tax-outlineסגור
-
2.אולי תפסיקו להיות שופרות של האוצר. האוצר דופק אותנו (ל"ת)אזרח 12/2022/27הגב לתגובה זו0 0סגור
-
1.חישוב ההטבה שגויאני 12/2022/27הגב לתגובה זו0 0אי אפשר להגיד שההטבה בשקלים היא הגבוהה בעולם, כי המכוניות בישראל מלכתחילה היקרות בעולם. צריך לחשב מה העלות הישירה של רכב אחרי ביטול ההטבה לעומת מקומות אחרים בעולםסגור