רכב
המס החדש על הרכבים מתקדם בצעדי ענק: מכה לנהגים בישראל
בדיון שנערך בוועידת אנרגיה ועסקים, העלו ספיר איפרגן, רכזת תחבורה באגף התקציבים במשרד האוצר, ואודי אדירי, מנכ"ל משרד האנרגיה לשעבר וכיום יבואן רכב חשמלי, סוגיות בוערות הנוגעות לשוק הרכב החשמלי בישראל, עתיד התחבורה הציבורית, ומדיניות המיסוי הקשורה בהם
בדיון שנערך היום (שלישי) בוועידת אנרגיה ועסקים ה-21 בכפר המכביה, העלו ספיר איפרגן, רכזת תחבורה באגף התקציבים במשרד האוצר, ואודי אדירי, מנכ"ל משרד האנרגיה לשעבר וכיום יבואן רכב חשמלי, סוגיות בוערות הנוגעות לשוק הרכב החשמלי בישראל, עתיד התחבורה הציבורית, ומדיניות המיסוי הקשורה בהם.
איפרגן פתחה בניתוח מצב התחבורה הציבורית בישראל: "כל מי שנוסע ברכב פרטי מרגיש שהתשתית התחבורתית בישראל בקריסה, והפתרון היחיד במדינה צפופה כמו שלנו הוא הישענות הרבה יותר משמעותית על תחבורה ציבורית. היום, רק 10% מהתנועות בכבישים הן בתחבורה ציבורית, ואין מדינה כזאת בעולם. אנחנו חייבים להגיע ל-40%".
בהתייחסה לרכב החשמלי, אמרה: "אין לנו תקומה תחבורתית אם נמשיך להישען על רכב פרטי. לכן מתן תמריצים כלשהם לרכב פרטי זה לא מובן מאליו מבחינתנו. יחד עם זאת, רבים מבינים שאם כבר משק בית מחליט לקנות רכב פרטי – עדיף שיהיה חשמלי".
לדבריה, המדינה מבקשת לעודד רכישת רכבים חשמליים על ידי הטבת מס קנייה במועד הרכישה, אך במקביל, מתוכננים אמצעים לצמצום הנסועה ברכב פרטי באמצעות "מס נסועה". "היום קילומטר ברכב חשמלי עולה רבע מאשר ברכב עם מנוע בעירה פנימי, ואפילו זול יותר מאוטובוס", ציינה.
אדירי הדגיש את ההישגים של מדיניות המיסוי בעידוד רכבים חשמליים: "המדינה שמה לעצמה יעדים בתחום הזה ועמדה בהם, אפילו מעבר. שנה שעברה היינו על 25% רכבים חשמליים – זו גם בשורה סביבתית וגם תחרות אמיתית לשוק הרכב".
עם זאת, הוא התריע על פערים משמעותיים במקטעים אחרים: "במקטע המשאיות אנחנו על שברי אחוזים, ובמקטע הרכבים המסחריים הקטנים אנחנו ב-2% – רבע מהממוצע באירופה. לעומת זאת, ברכב פרטי עברנו את אירופה. הטכנולוגיה והמוצרים קיימים, והגיע הזמן שהמדינה תיתן את התמריצים הנכונים".
איפרגן הציגה את המורכבות שבהחלת מיסוי גודש ומס נסועה: "יש שיגידו שהיה עדיף לעשות חיבור בין מס גודש למס נסועה, כך שהתשלום יהיה תלוי זמן ומיקום הנסיעה – מי שנסע במרכז תל אביב בצהריים, לא דומה בנזק למי שנסע בערבה בלילה. עשינו הרבה עבודה מול יועצים, אך זה מעלה בעיות פרטיות כי הממשלה צריכה לדעת איפה כל רכב נוסע ובאיזו שעה. עצרו אותנו מלקדם את הפתרון הזה – אולי בצדק".
אדירי הסכים כי מיסוי גודש הוא הפתרון התחבורתי הנכון ביותר, אך הוא תלוי בתחבורה ציבורית מתקדמת: "זה לא טריוויאלי שהציבור צריך לשלם על כניסה לאזור מסוים. השאלה היא אם קיימת תחבורה ציבורית טובה שמאפשרת חלופה אמיתית".
עוד ב-
לדבריה של איפרגן, מודלים כמו זה של איסלנד ואיטליה נלמדים, אך ישראל בוחרת להתמקד בגישה פשוטה. "כולם הולכים על אותו מודל שאנחנו הולכים עליו – מס נסועה פשטני עם מיסוי גודש באזורים גדושים, כדי לאזן בין הפרטיות של כולנו לבין צרכי הכלל", סיכמה.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה