פרויקטים

רעידת האדמה בדרך: "ממשלות ישראל מקריבות את הפריפריה, אלפים יהרגו"

על רקע דו"ח מבקר המדינה לפיו 93% מהמבנים ביישובים הנמצאים ברמת סיכון גבוהה לרעידת אדמה, לא חוזקו – עו"ד יוסי אומיד, המביא את בשורת ההתחדשות העירונית לפריפריה הגאוגרפית והחברתית, מציע פתרונות מיידים לפני התרחשות אסון ומצהיר: "הממשלה טומנת את הראש בחול, הגיע הזמן שתתחיל לעבוד"

עו"ד יוסי אומיד (צילום באדיבות משרד עורכי הדין אומיד ושות')
דו"ח נוסף של מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, שפורסם בימים האחרונים והצטרף לדו"חות משנים קודמות, שעסקו במוכנות הלאומית לאירועי חירום – סיפק שוב שורה תחתונה מדאיגה וחד משמעית: ישראל אינה ערוכה לתרחיש של רעידת אדמה. הדו"ח, רואה אור כחודש וחצי אחרי רעידת האדמה שהתרחשה בטורקיה וסוריה, אשר גבתה את חייהם של עשרות אלפי בני אדם – והורגשה גם בישראל
במסגרת הדו"ח, נבדקה בשנה החולפת מוכנותן של 5 רשויות לרעידות אדמה: טבריה, קריית שמונה, בית שאן, צפת וחצור הגלילית – השוכנות על השבר הסורי-אפריקאי ונמצאות ברמת סיכון גבוהה. לפי הדו"ח, נכון למועד הביקורת חוזקו רק 7% מהמבנים הישנים הנדרשים בחיזוק ברשויות הרלוונטיות – 84 מבין 1,208. עוד עולה מהדו"ח כי 38 מתוך 54 מבתי ספר המיועדים לחיזוק ברשויות הללו (70%), אינם ממוגנים. בעלות של כ-2.3 מיליארד שקלים, כותב המבקר, ניתן לפתור את הבעיה של הערים הנמצאות על השבר הסורי- אפריקני, וכי במצב העניינים הקיים, עשוי חיזוק המבנים הנותרים להיגרר על פני עשרות שנים.
המבקר אף תוהה מדוע תמ"א 38 – התוכנית הארצית שתכליתה מיגון מבנים ישנים מפני רעידות אדמה – לא יושמה באותן יישובים, על אף מיקומם הרגיש. בדו"ח כותב המבקר כי הניסיון הבין-לאומי, מצביע על כך שהיערכות מוקדמת לרעידת אדמה עשויה להציל חיים ולמנוע נזקים במיליארדי שקלים – וקורא לפעולה נחושה. "הדו"ח מציג כשל רב שנים בהיערכות המדינה לרעידת אדמה, ובפרט בערי הפריפריה השוכנות על קו השבר הסורי אפריקאי", קובע אנגלמן ומוסיף: "אולי זו הדקה ה-90 לבצע את ההיערכות הראויה. במקום להמתין לוועדת חקירה לאחר אסון, על הממשלה לפעול למוכנות לפני אסון".
"מפחדים כל יום מחדש"
את תושבי הרשויות המקומיות השכונות על השבר הסורי-אפריקאי, נתוני דו"ח מבקר המדינה רחוקים מלהפתיע. כמי שכבר חשו על בשרם כמה וכמה רעידות אדמה לאורך העשורים האחרונים, הם מבינים היטב את עוצמת האסון העלול להתרחש.
"מה חדש בדו"ח הזה?", תוהה משה אזולאי, תושב קריית שמונה. "מי שגר כאן לא צריך את מבקר המדינה כדי לדעת עד כמה חמור המצב. בכל פעם שיש רעידת אדמה באזור שלנו, הגוף רועד והבית זז. כולם מבינים שרעידת אדמה עוצמתית זה רק עניין של זמן, זה יכול לקרות גם מחר בבוקר. ההורים שלי גרים בחצור הגלילית ומפחדים כל יום מחדש, והם לא היחידים. אחת לכמה שנים מישהו בא אלינו, צובע קצת את המבנים הישנים ומנסה להסתיר את המצב האמיתי שלהם. אי אפשר להתחבא מאחורי האמת: אלו בתים סדוקים ורעועים, שמסוכן לגור בהם. התחושה היא שאנחנו חיים על רולטה".
"האנשים כאן לא מטומטמים", מבהיר אזולאי. "ברור לנו שאנחנו בתחתית סדר העדיפויות של הממשלה, אנחנו לא מעניינים אותה. כולם מתעסקים כל הזמן רק ברפורמה המשפטית, מה חיי אדם לא חשובים יותר? איפה האחריות של המדינה? זה עצוב, מתסכל, מקומם. האנשים בפריפריה העלו לשלטון את ממשלת הימין, ואחרי הבחירות התחושה היא ששכחו מאיתנו. מה יגידו אחרי שיקרה אסון? איזה תירוץ יהיה להם אז?".

בניין מגורים בקריית שמונה. "התחושה היא שאנחנו חיים על רולטה" (צילום משה אזולאי)
את המצוקה והייאוש של תושבי הפריפריה מכיר מקרוב עורך הדין והפעיל החברתי יוסי אומיד – המלווה ומייצג דיירים במגוון מיזמי ההתחדשות עירונית. בראיון לאתר ice, הוא מתקשה לעצור את הזעם. "ממשלות ישראל לדורותיהן טמנו את הראש בחול ומקריבות את תושבי הפריפריה משיקולי תקציב. אלו מילים קשות, אבל זו המציאות. אנחנו ניצבים בפני קטסטרופה".
לדבריו, "כשתתרחש בישראל רעידת אדמה, ואוטוטו זה יקרה, היישובים על השבר הסורי-אפריקאי ישלמו את המחיר הכבד ביותר. תרחיש האימים מדבר על אלפי הרוגים ומאות אלפים ללא קורת גג, לצד תוכנית שיקום בסכומי עתק. מעבר לשיקול החשוב ביותר של חיי אדם, גם המשוואה הכלכלית חד משמעית: מיגון המבנים זה כסף קטן ביחס לסכומים שהמדינה תידרש להוציא במקרה של אסון ונאמדים במאות מיליארדים".
"כיליד שדרות, אני זועק את זעקת הפריפריה שהוזנחה על ידי המדינה לאורך עשרות שנים, של כל האנשים השקופים", ממשיך עו"ד אומיד. "אני לא מצליח להבין, איך ביישובים הנמצאים בסיכון כה גדול, אין פעילות מיגון נמרצת? זו שערורייה. אני רוצה להזכיר לכולם: כשהמדינה רוצה לקחת יוזמה, היא מסוגלת. כשעפו רקטות לעוטף עזה היא הבינה את החומרה ופעלה מיידית. ב-2008, בהחלטות ממשלה מספר 3192, 4316 ו-2834 תחת הכותרת 'בניית ממ"דים לדירות מגורים בישובים באזור עוטף עזה', נקבע כי דירות בטווח 4.5 ק"מ מגדר המערכת המקיפה את הרצועה ימוגנו  – וכך היה. הגיע הזמן שגם הממשלה הנוכחית תתחיל לעבוד".
"לתקן עוול היסטורי"
כמי שחי את השטח ברמה היום-יומית, מבקש עו"ד אומיד לתרגם את ההצהרות גם למעשים. אומיד ושות', משרד עורכי הדין שייסד לפני כ-30 שנה, מקדם כיום מתחמי התחדשות עירונית בכל רחבי המדינה – בהם למעלה מ-20 פרויקטים ביישובים הנמצאים על השבר הסורי-אפריקאי, וכוללים אלפי יחידות דיור.
"אנחנו באים להביא את בשורת ההתחדשות העירונית גם ליישובי הספר, לפריפריה הגאוגרפית והחברתית", הוא מרחיב. "אם אנחנו לא ניכנס לוואקום שנוצר, המצב העגום לא ישתנה. עבורי התחדשות עירונית היא בראש ובראשונה פרויקט חברתי, שנועד לצמצם פערים ולתקן עוול היסטורי. אני רואה בתפקידי שליחות ובא להחזיר לתושבים את התקווה. אני מגיע לטבריה, קריית שמונה, חצור הגלילית ואפילו לאילת. החזון הוא באמצעות פינוי-בינוי לשקם ולמגן שכונות שלמות. במקום להמשיך להנציח את הכשלים, נייצר סדר יום חדש".
האינטראקציה מול התושבים, מבהיר עו"ד אומיד, רחוקה מלהיות פשוטה, עניין שמבחינתו רק מעצים את האתגר. "אני נפגש עם אנשים שבעי אכזבות שכבר איבדו מזמן אמון בכל מערכות השלטון", הוא מתאר. "להביא אותם לשתף פעולה זה דבר מורכב, שמצריך הרבה סבלנות ורגישות. אני נכנס בעצם בנעליים של המדינה, שלצערי הרב החליטה לוותר, ומנסה להוביל מהלכים שייתנו לתושבים את האמונה שגם להם מגיעים מבנים בטוחים וממוגנים. אני רותם את האוכלוסייה להתאחד ומקדם יחד איתם תוכניות חדשות לשכונות שלהן מול ועדות התכנון והרשויות. כנגד כל הסיכויים, אני בונה את התשתית, על מנת שהבתים הישנים יעלו על מסלול של התחדשות".

כנס דיירים בהובלת עו"ד יוסי אומיד, לקידום פרויקט פינוי-בינוי (צילום באדיבות משאד אומיד ושות')
תוכנית חירום לאומית
"אני מציע פתרונות שניתן ליישם כאן ועכשיו, ומחייבים שילוב זרועות בין תושבים, יזמים, רשות מקומית וממשלה – התגייסות כוללת לתוכנית חירום לאומית", מרחיב עו"ד אומיד. "היות ואחוז משמעותי מהדירות בפריפריה המיועדות להתחדשות עירונית הן בדיור ציבורי ושייכות לחברות הממשלתיות כגו עמידר ועמיגור, הרי שהן צריכות להיות שותפות לתהליך. לא לשכוח, ב-2016 חתמה עמידר על הסכם, באמצעותו הפכה לזרוע יזמית בתחום ההתחדשות העירונית ותוקצבה בכ-2.5 מיליארד שקלים כדי לקדם פרויקטים על כל המשתמע מכך. במקום להשקיע בשיפוץ ומיגון הדירות שבאחריותה, אני סבור שהיא צריכה לנצל את הכספים על מנת לייצר משוואה כלכלית שתמשוך יזמים להגיע ליישובים שעל השבר הסורי-אפריקאי ולהוביל שם פינוי-בינוי מקיף".
"כך נשיג 2 ציפורים במכה אחת", מבהיר עו"ד אומיד. "גם נשקם, נמגן ונחדש מתחמים שלמים, וגם נגדיל את היצע הדיור, כולל כמובן הדיור הציבורי. פתרון נוסף, הוא לאחד כמה וכמה תקציבים – כמו למשל אלו שמוקצים לממ"דים, לטובת התחדשות עירונית רחבת היקף. מעבר לזה, המדינה נדרשת לייעל ולקצר מיידית את לוחות הזמנים הביורוקרטיים – לא יותר מ-4 חודשים לאישור תוכנית התחדשות בפריפריה. אם זה לא יקרה, רעידת האדמה תגיע הרבה לפני הבנייה".
מי שבהחלט מקווה שהנחישות של עו"ד אומיד תסייע לשינוי המצב הקיים, הוא משה אזולאי. "הפעילות של עו"ד אומיד מבורכת", הוא מפרט. "הוא פועל להציב גם קריית שמונה ויישובי הפריפריה על מפת ההתחדשות העירונית. כדי שזה יקרה, צריך שיתוף פעולה בין כל הגורמים הרלוונטיים וגם מימון של המדינה. אין זמן להתמהמה, אנחנו כבר באיחור כבד. אם המדינה לא תתעורר, זו תהיה בכייה לדורות".    
(בשיתוף מערכת זירת הנדל"ן)