פרויקטים

ראול סרוגו על חסמים בהתחדשות עירונית: "ראשי הרשויות טוענים בצדק להיעדר תשתיות"

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ מסכם שנה בהתחדשות עירונית ומצביע על החסם המרכזי בתחום. לצד חסמים נוספים, נראה כי הרצון של בעלי הדירות לקדם פרויקטים במגמת עלייה. עו"ד אבי אדרי, מבעלי משרד עורכי הדין מיכאל אדרי ושות': "תנופה בנכונות של דיירים להתקשר מול יזמים"


שוק הנדל"ן הרותח הוא ללא ספק מהמאפיינים הבולטים של שנת 2021. מחירי הדיור האמירו בכ-10% וההתחדשות העירונית העבירה הילוך עם גידול משמעותי בכמות הפרויקטים – הן של תמ"א 38 והן של פינוי-בינוי. ביטוי נוסף לתנופת הפיתוח הוא חוק ההסדרים, שמקדיש פרק נרחב להתחדשות עירונית, תוכנית הדיור הממשלתית וכן תוכנית חלופת התמ"א של שרת הפנים, איילת שקד, שטרם אושרה.
כפועל יוצא, נדרש לטפל בלא מעט חסמים על מנת להתניע פרויקטים שתקועים בצנרת. "החסם המרכזי הוא ראשי הרשויות המקומיות, שבולמים בגופם את ההתחדשות העירונית", קובע ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ. "זה כמובן לא נובע מרוע לב, אלא מטענה צודקת למחסור בתשתיות – ביוב, כבישים ולרוב כתות לימוד וגני ילדים. הממשלה חייבת להסתכל קדימה ולראות איך היא מצליחה לספק כסף לבניית התשתיות".   
עו"ד אבי אדרי, מבעלי משרד עורכי הדין מיכאל אדרי ושות', מצביע על שיפור בכל הנוגע למו"מ בין בעלי הדירות ליזמים, בשל אי הוודאות שהכניסה החלופה לתמ"א. "אנחנו רואים תנופה בנכונות של דיירים להתקשר מול יזמים", הוא אומר. "לא ברור מתי תגיע חלופת התמ"א וכיצד תיושם, כך שיש דיירים שרוצים לעלות על הרכבת, לקדם פרויקטים לפחות ברמת ההתקשרות ולהגיש בקשה להיתר כמה שיותר מהר, כדי שהפרויקטים שלהם ייצאו אל הפועל במתכונת הנוכחית". צפו בכנס המלא!