שיווק ופרסום
קופות החולים השתוללו בהוצאות הפרסום: זה הסכום המטורף שביזבזו
דוח מרכז המחקר והמידע של הכנסת על חריגה של כ-100 מיליון שקל בהוצאות הפרסום של קופות החולים, אלו הסיבות לחריגה המופרזת והנתונים המלאים
מרכז המחקר והמידע הציג היום (ראשון) את היקף ההוצאה של קופות החולים על שיווק בפרסום, בדגש על הוצאותיהן לפי מחוזות. לפי התקנות האמורות ולפי החלטת ממשלה 807 מה-15 בספטמבר 2003, גובה הסכום השנתי העומד לרשות קופות החולים לצורך פרסום, שיווק וקידום מכירות, כולל פרויקטים בתחום קידום בריאות הציבור והרפואה המונעת, לא יעלה על 30 מיליון שקל בשנה.
מנתוני משרד הבריאות שהועברו במענה על פניית מרכז המחקר והמידע של הכנסת ביוני 2021 עולה כי סך מגבלת ההוצאה לצרכי פרסום ושיווק היא כ-37 מיליון שקל, כולל ההוצאה על קידום בריאות ורפואה מונעת, בתוספת מדד המחירים לצרכן לשנת 2021. במהלך השנים העביר משרד הבריאות לקופות החולים הנחיות שונות בנושא הוצאותיהן על שיווק ופרסום.
ביולי 2018 ובמרס 2020 פורסמו הנחיות של הפיקוח על הקופות ושירותי בריאות נוספים במשרד הבריאות לעניין רישום הוצאות מוקדי השיווק בדוחות הכספיים שבה חזר משרד הבריאות על הנחייתו, לפיהן הוצאות בגין פעילות מוקדי השיווק, הכוללת יצירת קשר וביצוע שיחות יזומות עם מבוטחי קופות אחרות, תיכללנה במסגרת מגבלת ההוצאה השנתית של הקופה. בהנחיות ממרס 2020 הונחו הקופות לרשום בדוחות הכספיים התקופתיים הוצאות אלו כהוצאות פרסום ושיווק, וזאת החל מהדוחות הכספיים לשנת 2019, לרבות הצגה מחדש של מספרי ההשוואה ביניהם.
מנתוני משרד הבריאות שהועברו במענה על פנייתנו עולה כי בכל אחת מהשנים 2020-2017 הייתה חריגה ממגבלת ההוצאה (37 מיליון שקל) ובשנים אלה חלה עלייה של כ-17.5% בסך ההוצאה של כל ארבע הקופות על פרסום ושיווק, מכ-116 מיליון שקל בשנת 2017 לכ-136 מיליון שקל בשנת 2020. יתרה מכך, סך ההוצאה בשנת 2020 גבוה בכמעט פי ארבעה ממגבלת ההוצאה נכון ליוני 2021 (כ-37 מיליון שקל). מבקר המדינה כתב בדוח 71ג לשנת 2020 כי בעקבות הסיווג מחדש בשנת 2019 של הוצאות השיווק והפרסום והכללת ההוצאות בגין יצירת קשר עם חברים שאינם חברי הקופה במסגרת הוצאות אלו, נוצר מצב של חריגת כל קופות החולים מההוצאה המותרת בתקנות.
בשנת 2020, השנה שבה פרצה מגפת הקורונה, חרגו כל ארבע קופות החולים ממגבלת ההוצאה לפרסום ושיווק, כאשר החריגה הגדולה ביותר בשנה זו הייתה של מאוחדת (פי שישה וחצי), ואחריה מכבי (פי שלושה וחצי), לאומית (פי שלושה) וכללית (פי שניים וחצי). משקלה של מאוחדת מכלל הוצאות הקופות על פרסום ושיווק בשנת 2020 היה הגבוה ביותר ועמד על 35.7%, לעומת משקלה של כללית (25%), מכבי (24.1%) ולאומית (15.2%). בפרק 4 במסמך פירטנו את נתוני קופות החולים על הוצאותיהן על פרסום ושיווק אל מול הנתונים שנמסרו לידינו ממשרד הבריאות.
עוד ב-
המוקדים הטלפוניים והמידע לחבר: ביוני 2021 מסר משרד הבריאות כי לעמדתו "יש לעדכן את התקנות באופן שיכללו את המידע לחבר והשיווק במגבלה כוללת תוך הגבלה על מוקדים טלפוניים....", ונשאלת השאלה האם הצוות אכן בוחן שינוי זה או שמא הנחיות משרד הבריאות בעניין המוקדים הטלפונים מאוקטובר 2021 נותנות מענה לסוגית המוקדים הטלפונים? הכללית, מכבי ולאומית מתנגדות לחיבור המידע לחבר והשיווק במסגרת מגבלה אחת. לאומית לא השיבה לשאלה זו.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(3):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
3.לא חבל על הכסף???? היחידים שהרוויחו ספקי קופות החוליםבירבור 01/2022/03הגב לתגובה זו0 0בושה!סגור
-
2.לא עדיף להשקיע בתרופות ללקוחות הקיימים?בירבור 01/2022/03הגב לתגובה זו0 0בושה שלשם הולך הכסףסגור
-
1.רק מילר הרוויח ערימות במכבימילר 01/2022/02הגב לתגובה זו0 0מילרעסגור