משפט
חברת החשמל תחזיר 1.5 מיליון שקלים לצרכנים: זאת הסיבה
במסגרת בקשה לתביעה ייצוגית נגד חברת החשמל נקבע עוד כי היא תשלם כמעט 50 אלף שקלים לצרכן שחשף גבייה בלתי חוקית
בית המשפט המחוזי בתל אביב אישר לאחרונה השבה כספית של מעל 1.7 מיליון שקלים לצרכני חברת החשמל, לאחר שנחשפה גבייה בלתי חוקית במשך שנים. המקרה החל כשצרכן אחד גילה שהחברה לא מקיימת את חובתה על פי לזכות לקוחות שמקבלים התראות על חוב בדוא"ל.
הצרכן, סרגיי מליוכין פנה לבית המשפט בבקשה לתביעה ייצוגית נגד חברת החשמל לישראל, וטען שהחברה גובה מלקוחותיה יותר מהמותר על פי חוק. העניין מתמקד בכלל שקבעה רשות החשמל, שלפיו כאשר חשבון חשמל או התראה על חוב נשלחים לצרכן בדוא"ל, הצרכן זכאי לזיכוי בסכום של 0.91 שקלים.
בבקשה שהגיש מליוכין התברר שחברת החשמל כן נוהגת לזכות צרכנים כשהחשבון עצמו נשלח בדוא"ל, אך כשלה בביצוע הזיכוי במקרים שבהם נשלחות התראות על חוב בדוא"ל.
מליוכין, שמסייע למכרה שלו בניהול חשבונות החשמל ומקבל את חשבונותיה לתיבת הדוא"ל שלו, התחיל לחקור את הנושא לאחר שגילה פערים בחשבונות. הוא פנה לחברת החשמל במסגרת חוק חופש המידע כדי לברר את מספר הצרכנים שקיבלו בדוא"ל התראה מפני אי-תשלום חשבון החשמל, אך פנייתו נדחתה בטענה שמתן המענה כרוך בהקצאת משאבים בלתי סבירים. רק כשהגיש את הבקשה לתביעה ייצוגית, החברה הודתה בטעותה.
בבקשת ההסתלקות שהגישה החברה, היא הבהירה שמדובר ב"שגגה" שהתגלתה במהלך בדיקות פנימיות שערכה לאחר הגשת התובענה. החברה הסכימה להשיב את מלוא הסכומים שנגבו שלא כדין, בתוספת מע"מ וריבית פיגורים.
הנתונים הסופיים שחשפה החברה מעידים על היקף משמעותי של הגבייה הבלתי חוקית. במהלך התקופה הרלוונטית נשלחו 1,446,293 מכתבי התראה בדוא"ל, שהביאו לגבייה עודפת של 1,531,593 שקלים. לאחר הוספת ריבית הפיגורים בסכום של 242,746 שקלים, הסכום הכולל שיושב לצרכנים הגיע ל-1,774,339 שקלים.
בפסק הדין הדגיש השופט אמיר ויצנבליט כי למרות שההליך הסתיים בשלב מוקדם יחסית, "ההליך שהוגש הוא ראוי והציג עילת תביעה מוצקה". הוא ציין שמליוכין ועורך דינו ערכו "מחקר ראוי על נושא ההליך, משפטית ועובדתית" ופעלו באופן יסודי לבדיקת היקף הבעיה. לאור זאת, העניק השופט למליוכין ולעורך דינו תגמול נדיב. למליוכין נפסקו 49,500 שקלים, ולעורך דינו 217,000 שקלים בתוספת מע"מ.
השופט הדגיש את החשיבות של תובענות ייצוגיות מסוג זה: "המבקש איתר נסיבות שבהן נעשית גבייה שלא כדין מן הציבור. מדובר בגבייה בסכום נמוך לכל חבר קבוצה, אולם כזו שמגיעה לכדי סכום נאה במצטבר. בדיוק לשם כך נועד ההליך הייצוגי".
עוד ב-
תביעה ייצוגית היא כלי צרכני יעיל בכך שהוא מאפשר לנהל תביעה אחת מרוכזת כאשר מדובר בתובעים רבים והדבר מביא לא פעם לתוצאות. כפי שדיווחנו על חברות הסלולר שיפצו את הלקוחות ב-9 מיליון שקלים. כמו כן, פרסמנו על כך שמאות אלפי בעלי רכבים יקבלו החזר כספי. גם דיווחנו על כך שתביעה שהוגשה לאחר הופעתה של הכוכבת הבינלאומית הובילה לשינוי לטובת הנכים בישראל.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(1):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
1.חברת החשמל גונבת המון כסף בשיטה אחרתAAAA 06/2025/08הגב לתגובה זו1 1היא עושה "הערכה" גם במקרים בהם יש מונה חכם שזה לגמרי שיטת מצליח, מי ששם לב צריך לבזבז לעצמו זמן כדאי לעדכן את חברת החשמל ואם לא שמת לב אז חברת החשמל עוקצת אותך בתשלום שהוא עשרות אחוזים יותר מהתשלום הרגיל שלךסגור



