משפט

אפל מקבלת מכה קשה: על מה תשלם 13 מיליארד אירו?

נציבות ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי ניצחה את אפל ואירלנד: בית הדין האירופי הטיל על ענקית הטכנולוגיה לשלם 13 מיליארד אירו בתוספת ריבית בגין הטבות מס שקיבלה מאירלנד
מערכת ice | 
אפל דמות (צילום Shutterstock)
בית הדין האירופי לצדק פסק היום (שלישי) כי אפל תחויב לשלם 13 מיליארד אירו בתשלומי מס לאירלנד, זאת בעקבות הטבות מס שניתנו לה במשך שנים. מדובר בניצחון משמעותי לאיחוד האירופי ולנציבות ההגבלים העסקיים של האיחוד, שנלחמת נגד הסדרי מס שהעניקו יתרון תחרותי לא הוגן לחברות ענק כמו אפל.
בפסק הדין אישר בית הדין את ההחלטה המקורית של נציבות האיחוד מ-2016, שהצביעה על כך שאירלנד העניקה לאפל הטבות מס לא חוקיות. לפי הנציבות, אפל שילמה במשך שנים מס חברות נמוך במיוחד, לעיתים אף נמוך מ-0.005%, מה שהעניק לה יתרון משמעותי על פני חברות אחרות. מס החברות באירלנד עומד על 12.5%. כעת אפל נדרשת להחזיר למדינה סכום אסטרונומי של 13 מיליארד אירו בתוספת ריבית.

בית הדין הפך פסיקה קודמת של ערכאה נמוכה יותר. הפסיקה הנוכחית היא סופית, ולמעשה מהווה חיזוק נוסף לפעולות האיחוד האירופי כנגד מיסוי מקל של חברות ענק בינלאומיות. הממונה על ההגבלים העסקיים של האיחוד, ציינה כי הפסיקה היא מסר ברור לפיו לא יינתן סיוע מדינתי לחברות גדולות. לדבריה, מדובר במיסים שלא שולמו, וההחלטה היא חלק מהמאבק של האיחוד לסגירת פרצות מס והגברת השקיפות הפיננסית.
אירלנד התנגדה להחלטת הנציבות לאורך כל הדרך. המדינה רואה בסדרי מס מיטיבים דרך לעודד השקעות זרות; אפל ממשיכה לטעון כי מדובר בניסיון לשנות בדיעבד את חוקי המס.
ההחלטה מגיעה על רקע חקירה ממושכת של נציבות האיחוד, שהחלה לאחר חשיפת LuxLeaks ב-2014, בה נחשפו הסדרי המס המיטיבים שמדינות אירופה העניקו לחברות בינלאומיות. באותה תקופה אפל ניצלה פרצה שאפשרה לה לרשום את רווחיה מהקניין הרוחני שלה במטה האירופי שלה באירלנד, מה שהפחית באופן משמעותי את חבות המס שלה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה