השוק
מנכ"ל צים: "תעשיינים וסוחרים מעלים מחירים במלחמה ורוצים סיבסוד"
אלי גליקמן מנכ"ל צים אומר בראיון מיוחד ל-ice שגם ברמות המחירים האלה ולאחר שצים תקלוט את צי האוניות החדש היא תעבור לרווחיות ב-2025; "התאחדות התעשיינים ולשכות המסחר מהלכים עלינו איימים"
את הרבעון השלישי של השנה סיימה צים עם הפסדים של יותר מ-2 מיליארד דולר וכל זה במהלך תקופת ביניים במסגרתה החברה מחליפה את צי האוניות שלה באוניות מתקדמות וחסכוניות יותר ובמהלך מלחמה שהופכת אותה לחברה אולי היחידה שעוגנת בישראל, כשמשמעות הדברים מובנת, היא החברה אולי היחידה שמוציאה מישראל מטענים ומביאה אליה מטענים מה שהופך אותה לחברה חשובה מאוד בחיים הכלכליים בתקופה הזו.
בראיון ל-ice מסביר אלי גליקמן, מנכ"ל החברה את הביצועים של החברה ברבעון השלישי ותוקף חלק מחברות עמילות המכס שמנסות לגלגל על צים את עלויות הביטוח שלהן בעוד הן עצמן מעלות מחירים ללקוחות שלהן.
בוא נדבר קודם על מחירי התובלה הימית, אלה למעשה שחקו את הרווחיות של צים
"השוק צופה שהמחירים ימשיכו להיות נמוכים ואני מדבר על אנליסטים והם מומחים לנתח את העבר ולרוב לא יודעים לצפות את העתיד אלא מעריכים אותו. כרגע ההערכות הן שהמחירים של המכולות ימשיכו להיות נמוכים ואם בחציון הראשון של השנה התחזית של כולם הייתה שבחציון השני תהיה התאוששות וזה יהיה חציון חזק וכתוצאה יהיה שיפור משמעותי בתוצאות שלנו, זה לא התממש.
למה?
"ההערכה הייתה שהעונתיות של הביקושים לפני קריסמס ידאגו למחירים. אז לא היו עליות בביקושים ואנחנו בשוק שצריך שתהיה עלייה בביקושים ומספיק עלייה של כמה אחוזים בודדים והתמונה יכולה להשתנות. זה הקושי בענף שלנו כי הוא רגיש מאוד לפערים בין הביקוש להיצע".
"ההערכה הייתה שהעונתיות של הביקושים לפני קריסמס ידאגו למחירים. אז לא היו עליות בביקושים ואנחנו בשוק שצריך שתהיה עלייה בביקושים ומספיק עלייה של כמה אחוזים בודדים והתמונה יכולה להשתנות. זה הקושי בענף שלנו כי הוא רגיש מאוד לפערים בין הביקוש להיצע".
אתם מחליפים את צי האוניות. מתי נתחיל לראות את ההשפעה של הצי ההחדש?
"אנחנו בתחילת התהליך של החלפת צי האוניות ואנחנו צריכים לקבל 46 אוניות חדשות עד סוף 2024 ועד עכשיו קיבלנו 10 אוניות מתוך הצי הזה כשאת מירב האוניות נקבל מעכשיו עד סוף 2024. לשאלה שלך, אנחנו בתקופת מעבר ובמקביל אנחנו מתחילים להיפטר מאוניות ישנות ולא יעילות וככל שהחודשים יעברו נהיה חברה יותר קלה מבחינת ההוצאות וכבר רואים שהאוניות החדשות - ההוצאות שלהם 30% מהעלות אוניה הישנה ואנחנו באותן הוצאות יותר פרודוקטיביים.
"אנחנו בתחילת התהליך של החלפת צי האוניות ואנחנו צריכים לקבל 46 אוניות חדשות עד סוף 2024 ועד עכשיו קיבלנו 10 אוניות מתוך הצי הזה כשאת מירב האוניות נקבל מעכשיו עד סוף 2024. לשאלה שלך, אנחנו בתקופת מעבר ובמקביל אנחנו מתחילים להיפטר מאוניות ישנות ולא יעילות וככל שהחודשים יעברו נהיה חברה יותר קלה מבחינת ההוצאות וכבר רואים שהאוניות החדשות - ההוצאות שלהם 30% מהעלות אוניה הישנה ואנחנו באותן הוצאות יותר פרודוקטיביים.
"אנחנו מעריכים שגם במחירים של היום נעבור ב-2025 לרווחיות ואם המחירים ירדו יותר, אין לנו שליטה על זה, אבל במבנה האוניות החדש נוכל לעבור לרווחיות למרות שהמחירים נמוכים".
מחקתם ברבעון השלישי 2 מיליארד דולר. מאיפה זה הגיע?
"מדובר בהפסד כתוצאה מירידת ערך של נכסים. מדובר בהפסד חשבונאי שלא משפיע על התזרים של החברה אבל הוא מוכר בהתאם לחשבונאות והוא קורה כשהערך בספרים של הנכסים גבוה משווי ההטבות הכלכליות הצפויות מנכסים אלה. זה נקרא 'סכום בר השבה' של הנכסים כמו אוניות ומכולות. אנחנו צופים שכיוון שהתוצאות שלנו ממחירי השוק לא יהיו טובות אז נדרשנו למומחים מהגדולים בעולם ואחרי עבודה מאוד יסודית נאלצנו להכיר בירידת ערך של נכסים. יש לנו הפסד בלי קשר של 200 מיליון דולר אבל זה לא לצורכי מס אלא תהליך חשבונאי".
"מדובר בהפסד כתוצאה מירידת ערך של נכסים. מדובר בהפסד חשבונאי שלא משפיע על התזרים של החברה אבל הוא מוכר בהתאם לחשבונאות והוא קורה כשהערך בספרים של הנכסים גבוה משווי ההטבות הכלכליות הצפויות מנכסים אלה. זה נקרא 'סכום בר השבה' של הנכסים כמו אוניות ומכולות. אנחנו צופים שכיוון שהתוצאות שלנו ממחירי השוק לא יהיו טובות אז נדרשנו למומחים מהגדולים בעולם ואחרי עבודה מאוד יסודית נאלצנו להכיר בירידת ערך של נכסים. יש לנו הפסד בלי קשר של 200 מיליון דולר אבל זה לא לצורכי מס אלא תהליך חשבונאי".
קופת המזומנים שלכם מלאה. יש לכם תוכניות לקופה הזו?
"יש לנו 3.1 מיליארד דולר ובמשך השנה ומה שהשפיע (הביא לירידה במצבת המזומנים, נ"כ) היה הדיווידנד וכל השאר זה תשלום על אוניות, חכירה של אוניות אבל ההוצאה הגדולה היתה ברבעון הראשון של השנה כששילמנו דיווידנדים של 700 מיליון דולר וכמובן תשלומי מסים. אנחנו שומרים את המזומנים בתקופה הזו כדי להתכונן לתקופות פחות טובות כיוון שאנחנו לא יודעים מה יהיה בעתיד ולא רוצים להיכנס ללחץ תזרימי אז שומרים את המזומן קרוב לחזה".
"יש לנו 3.1 מיליארד דולר ובמשך השנה ומה שהשפיע (הביא לירידה במצבת המזומנים, נ"כ) היה הדיווידנד וכל השאר זה תשלום על אוניות, חכירה של אוניות אבל ההוצאה הגדולה היתה ברבעון הראשון של השנה כששילמנו דיווידנדים של 700 מיליון דולר וכמובן תשלומי מסים. אנחנו שומרים את המזומנים בתקופה הזו כדי להתכונן לתקופות פחות טובות כיוון שאנחנו לא יודעים מה יהיה בעתיד ולא רוצים להיכנס ללחץ תזרימי אז שומרים את המזומן קרוב לחזה".
התאחדות התעשיינים תוקפת אותכם שאתה לא מורידים מחירים במלחמה, או משהו כזה.
"התאחדות התעשיינים ולשכת המסחר מנסים להלך עלינו איימים ולגרום לכך שנספוג את הביטוח הנוסף כתוצאה שאנחנו עובדים בישראל. התאחדות התעשיינים שמרגישה שאנחנו חברה שהרוויחה כמו לפני שנתיים הייתה רוצה שצים תסבסד את הלקוחות שלה ותיקח על עצמה 70 מיליון דולר בשנה וזה בתקופה שאנחנו מפסידים.
"התאחדות התעשיינים ולשכת המסחר מנסים להלך עלינו איימים ולגרום לכך שנספוג את הביטוח הנוסף כתוצאה שאנחנו עובדים בישראל. התאחדות התעשיינים שמרגישה שאנחנו חברה שהרוויחה כמו לפני שנתיים הייתה רוצה שצים תסבסד את הלקוחות שלה ותיקח על עצמה 70 מיליון דולר בשנה וזה בתקופה שאנחנו מפסידים.
עוד ב-
"מה שקורה כאשר אחד מאלה שכותבים את המכתב ומוציאים אותו לתקשורת, לא משקף במכתב שהוא בעל עניין ובעל חברה לעמילות מכס והוא נהנה ישיר מסבסוד הביטוח הזה. הם גם אומרים שמדינת ישראל התייצבה לטובת צים ואני כאן 6.5 שנים ואני זוכר שאנחנו שילמנו למדינה יותר מכל חברת ספנות בכל מדינה אחרת. הטענות שלהם שגויות, מטעות ומסולפות. לפחות חברה אחת שמוזכרת שם עוד לא יבשה הדיו היא העלתה מחירים על מכולות שבאות לישראל ובקיצור הם מעלים מחירים ללקוחות שלהם ורוצים שבמקביל אנחנו נשלם את הביטוח שלהם".
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה