השוק

המזומן מהנדל"ן נעלם: זה מה שהקבלנים מנסים להסתיר

נתונים מדאיגים שנחשפים היום מלמדים על תחילתה של מצוקת מזומנים של הקבלנים בישראל, וכאן צריך לזכור את אזהרתו/המלצתו של מנכ"ל בנק הפועלים מלפני מספר שבועות, לפיה על הקבלנים לדאוג היטב לתזרים המזומנים שלהם - ולהתחיל לדאוג
ניצן כהן |  12
הנדל"ן בקריסה (צילום shutterstock)
לפני מספר שבועות הזהיר מנכ"ל בנק הפועלים, דב קוטלר, את הקבלנים. קוטלר, אחד הגורמים המממנים החשובים בישראל בענף הנדל"ן הזהיר את הקבלנים - תדאגו היטב לתזרים המזומנים שלכם - הוא אמר ונראה שכולם הבינו מה הוא אומר. מנתונים שמפרסם היום משרד האוצר נראה שקוטלר ידע היטב מה הוא אומר ורגע לפני שניכנס לנתונים נסביר.
באופן עקרוני למערכת הבנקאית לא צריכה להיות בעיה להמשיך לממן קבלנים. באופן עקרוני יש להם בטוחה נאותה ואם הם פורשים מחדש הלוואות נגד נדל"ן הרי שנפתחת להם הדלת לגבות ריבית גבוהה יותר (וריאלית יותר בהתחשב בזמנים) מבלי להעביר פרויקטים תהליך חיתום מחודש. זה טוב לבנקים שלא רוצים להתחיל לממש נדל"ן.

מה הבנקים כן רוצים? ויותר נכון מה הם דורשים מהקבלנים בתמורה לפרישה מחדש? זה לדאוג לתשלומים השוטפים. התהליך הזה אומר שאם פורשים טוב יותר הלוואה ובהינתן הריבית הגבוהה בכלכלה הרי שלכל הפחות על הקבלנים לעמוד בתשלום השוטף כדי לא להיקלע לסחרור מול הבנקים. עד כאן ההסבר וכעת לנתונים.
ניתוח שוק הנדל"ן, כפי שבוצע על ידי אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר והוא מתבסס על נתוני ראשות המסים שכוללים אל הדו"חות השוטפים למה הכנסה ומע"מ כמו גם על נתוני מס שבח ובכלל מיסוי מקרקעין הרי שהנתונים מלמדים על תחילתה של מצוקת נזילות של הקבלנים שיצטרכו להתחיל לחשוב על "להביא כסף מהבית".
לפי הניתוח של משרד האוצר, הירידה החדה במכירות הקבלנים בחודש מאי מצאה ביטוי במקביל בתזרים המזומנים הפוטנציאלי ממכירות אלו, אשר עמד במאי על 4.9 מיליארד שקל, ירידה ריאלית חדה של כמעט 50% בהשוואה למאי אשתקד. בחמשת החודשים הראשונים של השנה הסתכם תזרים המזומנים הפוטנציאלי של הקבלנים ממכירת דירות ב-26 מיליארד שקל, נמוך ריאלית ב-43% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד ואחת הרמות הנמוכות של תזרים זה בחמש השנים האחרונות.
נתון מדאיג נוסף הוא שכ-14% מסך תזרים המזומנים הפוטנציאלי של הקבלנים בחודש מאי נבע ממכירות במסגרת "מחיר למשתכן", בדומה למשקל זה במאי אשתקד והנתון הזה מדאיג לא רק בגלל התזרים הנמוך יחסית שמכירות "מחיר למשתכן" מניבים אלא כי הרווחיות מהדירות האלה מוטלת בספק.
.
תגובות לכתבה(12):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    סוף סוף
    אחלה 07/2023/12
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סוף לטרפת הבניה...
    סגור
  • 7.
    אין לכם מישהו שיעשה הגהה על הכתבות?
    מופלטה לרעה 07/2023/11
    הגב לתגובה זו
    1 1
    שגיאות נוראיות..
    סגור
  • 6.
    סימן נוסף לקריסה הגדולה
    72 07/2023/11
    הגב לתגובה זו
    6 0
    עוד ברבור. ומציפים התקשורת בכתבות עם פרצופים של בכירי נדלן מחייכים בסיפורים שהכל זמני והמחירים נותרו עדיין.... אז לא. המחירים כבר 20 אלוז מטה. וגם הריבית מעה תשאר ותעלה עוד. כי את בתע השנים לא יוכלו להסתיר. שינוי המגמה יוריד המחירים בקריסות כל בתי בלי קורות הממונפים. את כל בועות ההלוואות. 40 עד 70 אחוז מטה חזרה למחירי 2011 בסופו של דבר. לפחות עשרים שנה . בומרנג קרמה שינוי איזון.
    סגור
  • אמן!!!!!!
    שטו טה קויה 07/2023/11
    הגב לתגובה זו
    7 0
    הלוואי שהמחירים יקרסו והקבלנים החזירים יאכלו אותה אחרי שגמרו את הכלכלה!!!!
    סגור
  • תרדו מהקבלנים כבר,מי שעושקת אותנו זאת המדינה
    אלי 07/2023/12
    הגב לתגובה זו
    3 1
    כ60% ממחיר דירה במרכז הוא מיסים למדינה. עלות הקרקע והמע''מ לבדם מהווים כ50% ואיפה המכסים והמיסים שגובים מהקבלנים על רווחייהם ועל חומרי הבניה...
    סגור
  • טען עוד
  • שקר,לי יש קרקע מחיר הבית לפני 5 שנים רצו 130 אחוז פחות (ל"ת)
    אלי 07/2023/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    עברית שפה קשה, כל הכתבה יוצאת שגויה.
    צחי 07/2023/11
    הגב לתגובה זו
    1 0
    פריסת הלוואה לא פרישת הלוואה. הבנקים רוצים לאפשר פריסה (תקופה יותר ארוכה על הדרך הם מרוויחים יותר שנות ריבית). ולא לפרוש (לצאת) מההלוואה ולממש את הבטחונות.
    סגור
  • 4.
    קבלנים
    דין דין 07/2023/11
    הגב לתגובה זו
    5 0
    אחרי הגאות בא השפל. קבלנים אשר לא חשבו על היום הזה ספק אם יישרדו.
    סגור
  • 3.
    קבלנים טיפשים
    עופר מחדרה 07/2023/11
    הגב לתגובה זו
    7 0
    שכל לא קונים בכסף וחבל קבלנים קבלו טיפ תתחילו להוריד מחירים ומהר ותתחילו למכור ולהכניס מליונים ואף מאות מיליונים ותצילו את עתידכם ועתיד חברתכם אחרת סופכם רע ומר
    סגור
  • 2.
    איזה קטע יריתם לעצמכם ברגל...
    ישראלי מודאג 07/2023/10
    הגב לתגובה זו
    9 0
    שיתחילו למכור את הדירות בזול אחרת לא ישארו קבלנים..
    סגור
  • 1.
    קטלה
    לכל אחד 07/2023/10
    הגב לתגובה זו
    9 0
    בקיצור הקבלנים הרימו את המחיר ועכשיו אינם יכולים להתמודד איתו ובסוף הציבור משלם יקר סתם כי אין באמת על מה
    סגור
  • הציבור משלם כי הציבור מתרבה
    צפוף 07/2023/11
    הגב לתגובה זו
    0 4
    קצב הילודה בישראל הוא הכי הכי גבוה בעולם המערבי ומביא לקצב גידול של 2% זה אומר שכל שנה מתווספים עוד קרוב ל 200 אלף בני אדם שמתחרים פה על הדירה. לכן הגיע הזמן להפסיק לעודד ולסבסד ילודה, כדי שאנשים יתרבו פה כמו שמקובל במערב - ילד 1 או 2 ולא ממוצע של 3.
    סגור