השוק

בדרך למשבר אנרגיה נוסף? מחירי הגז באירופה מזנקים שוב

מחירי הגז עלו ב-52% מתחילת החודש והגיעו ל-35 אירו (38 דולר) למגהוואט־שעה בעקבות עיכובים בפתיחה מחדש של בתי זיקוק בנורבגיה והחלטת הולנד לסגור את השדה בחרונינגן
מערכת ice | 
מחירי הגז באירופה (צילום shutterstock)
מחירי הגז הטבעי באירופה זינקו ביותר מחצי עד כה בחודש יוני אחרי חודשים של ירידות - תזכורת מטרידה למשבר האנרגיה בשנה שעברה. מחירי הגז עלו ב-52% מתחילת החודש והגיעו ל-35 אירו (38 דולר) למגהוואט־שעה, על פי נתונים של שירות המודיעין העצמאי לסחורות (ICIS).
המחירים התהפכו בעיקר בגלל הפסקות תחזוקה ארוכות מהצפוי בבתי זיקוק מרכזיים בנורבגיה, אמרו אנליסטים ל-CNN. "עליית המחירים האחרונה מראה עד כמה השוק האירופי רגיש לשיבושים", אמר ביל וות'רבורן, כלכלן סחורות בקפיטל אקונומיקס.

מחירי הגז הטבעי באירופה עדיין נמוכים בהרבה מהרמות שלהם בקיץ שעבר, כאשר היבשת מצאה את עצמה נעולה בעימות אנרגיה עם רוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה. אבל עליית המחירים המהירה החודש מראה עד כמה האזור פגיע לכל הפרעה באספקה בעקבות הצניחה ביבוא מרוסיה.
מפעילת רשת הגז של נורבגיה, Gassco, אמרה באתר האינטרנט שלה ביום שלישי כי השבתה מתוכננת באחד ממפעלי עיבוד הגז שלה הוארכה עד ה-15 ביולי. היא הייתה אמורה לחזור לפעולה ב-21 ביוני. שני מפעלי גז אחרים יישארו במצב לא מקוון ללא הגבלת זמן, עקב "בעיות תפעול".
בשנה שעברה, נורבגיה החליפה את רוסיה כמקור הגדול ביותר לייבוא גז טבעי באיחוד האירופי, עם יותר מ-24% מהשוק, בעוד שמוסקבה העבירה 15%.
אירופה עלולה לאבד מקור נוסף של גז. המחירים עלו ביום חמישי בעקבות דיווחים לפיהם הולנד מתכננת לסגור לצמיתות את שדה הגז שלה בחרונינגן באוקטובר, ולא בשנה הבאה. דובר ממשלת הולנד אמר ביום שישי ל-CNN שהיא עדיין לא קיבלה החלטה מתי לסגור את שדה הגז נורווגיה.
בעבר הייתה הולנד ספקית גדולה של גז טבעי לאירופה, אך צמצמה יותר ויותר את קידוח בעשור האחרון בגלל הסיכון לרעידות אדמה. השדה הוא אחד הגדולים בעולם אך מהווה כעת רק חלק קטן מאספקת הגז של אירופה. ובכל זאת, נראה כי הדיווחים שעלולים להיסגר באוקטובר הטרידו את הסוחרים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה