השוק

מיקרוסופט חושפת: כך נרוויח עוד מיליארדים

ענקית הטכנולוגיה חשפה בתגובה לחקירה נגדה למה היא חושבת שהניסיון שלה להרוויח מיליארדים ממשחקים לא רק שלא פוגע בתחרות, אלא יתרום לו ויסייע לנצח שני מונופולים אחרים לכאורה
יאיר מור |  1
סאטיה נדלה (צילום ויקיפדיה)
רחמנות על מיקרוסופט: חברת הטכנולוגיה השנייה בגודלה בעולם הכניסה בשנת הכספים שהסתיימה ביוני 2022 "רק" 198 מיליארד דולר, הרוויחה "רק" 72.7 מיליארד דולר ומחזיקה נכסים בשווי אפסי של 365 מיליארד דולר. לכן, לא פלא שהיא מנסה לגרד כמה סנטים כדי לגמור את השנה הבאה, ואלו שאחריה, במצב קצת יותר טוב.
אתמול (שלישי) פרסמה רשות התחרות והשווקים (CMA) בבריטניה את המסמך שהגישה לה מיקרוסופט כתשובה לשאלות שלה לחברה בניסיון להבין האם יש הצדקה למנוע ממיקרוסופט את רכישת ענקית המשחקים אקטיוויז'ן בליזארד בסכום של 68.7 מיליארד דולר - הרכישה הגדולה בתולדות ההייטק, שהוכרזה בתחילת השנה.
החששות של ה-CMA בנוגע לעסקה, שמבוססות בעיקר על התנגדות קולנית להחריד של סוני, מתמקדות באפשרות שמיקרוסופט "תנעל" את המשחקים הפופולאריים של אקטיוויז'ן - שכוללים את הלהיט הוותיק Call of Duty והלהיט המעט פחות ותיק "קנדי קראש" (שאת היוצרת שלו, King.com, רכשה אקטיוויז'ן ב-2015 תמורת כ-6 מיליארד דולר) - לקונסולות האקס-בוקס שלה בלבד, ותמנע את הגישה אליהם משחקני פלייסטיישן.
אלא שמיקרוסופט מבהירה כעת כי האינטרס שלה הפוך בתכלית. לדבריה, הזמינות של קול אוף דיוטי לפלייסטיישן היא "הכרח מסחרי לעסקי אקס-בוקס והתמורה לעסקה" - משום שפלייסטיישן היא הקונסולה הפופולארית ביותר, ורוב העותקים של המשחק נמכרים על גביה. הפסקת המכירה הזו אולי תעזור למיקרוסופט למכור יותר קונסולות אקס-בוקס - אך אין בכך היגיון כלכלי, שכן היא אינה מרוויחה על הקונסולות הללו (קונסולות מתקדמות עולות ליצרניות יותר ממחירן לצרכן).
מיקרוסופט אף מרחיקה לכת וטוענת כי כל עניין הקונסולות, שנדון בכזו קולניות בהקשר של הרכישה הזו, אינו רלוונטי - שכן הן כבר הפסידו בענק למכשירים הניידים. לאחר ההודעה על הרכישה הציגה זאת מיקרוסופט בגרף שהראה שמתוך הכנסות של 165 מיליארד דולר לתעשיית הגיימינג ב-2020, 33 מיליארד - 20% - הלכו לקונסולות, בעוד 40 מיליארד, המהווים 24% מהשוק, הלכו על משחקי מחשב והרוב המוחלט - 85 מיליארד דולר, שהם 51% מהשוק - הלך למשחקי מובייל. כעת היא הוסיפה וציינה כי לפי דו"חות אקטיוויז'ן למחצית הראשונה של 2022, מחצית מההכנסות ושלושת-רבעי מהשחקנים היו במכשירים ניידים.
מיקרוסופט ממשיכה וטוענת כי עסקת הרכישה לא רק שלא תפגע בתחרות, אלא אף תתרום לה; זאת מאחר שבמסמך היא חשפה, לראשונה באופן רשמי (לאחר שבפברואר סיפקה לכך רמז), כי היא מתכוונת להקים חנות משחקים לסמארטפונים, טאבלטים ומכשירים ניידים אחרים, שתתחרה בחנויות של גוגל ואפל - שרשויות התחרות ברחבי העולם חוקרות ומבקרות בשנים האחרונות באופן כה קשוח, עד כי נראה שיקבלו בברכה כל מי שינסה להתחרות בהן, אפילו אם מדובר בחברה שמואשמת בעצמה בהתנהלות מונופוליסטית חדשות לבקרים כבר יותר משלושה עשורים.
"הרכישה תשפר את יכולתה של מיקרוסופט ליצור חנות משחקים מהדור הבא, שתפעל על מגוון מכשירים, כולל מכשירים ניידים, כתוצאה מהוספת התוכן של אקטיוויז'ן בליזארד", כתבה מיקרוסופט, והבהירה כי הגרסה הניידת של קול אוף דיוטי וקנדי קראש יאפשרו לה למשוך שחקנים לחנות שלה - מה שכל מיזם קודם שניסה לשווק משחקים לסמארטפונים מחוץ לחנויות של שתי השליטת בתחום נכשל בו.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    תפרגן
    מפרגן 10/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה כואב לך יא אפס? מה אתה עשית בחיים וכמה מסים הכנסת וכמה דברים יצרת חוץ מכתבה עלובה של מקנא?
    סגור