דיגיטל וטק

אפל ברבעון מאכזב: מה גרם לירידה במכירות ובשווי המנייה?

אפל דיווחה את תוצאותיה הכספיות לרבעון השלישי של השנה ואל מול צמיחה ברווחים, היא מציגה רבעון רביעי ברצף של ירידה במכירות והאטה בפעילותה בסין. האם ענקית הטכנולוגיה בדרך למשבר?
מערכת ice | 
טים קוק, מנכ"ל אפל (צילום shutterstock, יוטיוב/ CNN, Apple)
ענקית הטכנולוגיה אפל, בהנהגת טים קוק, דיווחה אמש (חמישי) את תוצאותיה הכספיות ומציגה רבעון רביעי ברצף של ירידה בהכנסות שכלל ירידה חדה במכירות המקבוק והאייפד והאטה בפעילותה בסין.
למרות, שמדובר בנתון הגרוע ביותר של החברה מאז שנת 2001,  לא הכול שלילי, משום שבמקביל, החברה גם דיווחה על רווחים גבוהים מן הצפוי שנובעים מהכנסות שיא בתחומי התוכנה והשירותים.
כמו כן, מניית החברה ירדה ב-2% ובמתחילת השנה אפל איבדה יותר משליש משוויה ובמקרה שהמגמה תימשך היא עלולה לאבד את התואר הנחשף, כחברה הבורסאית הגדולה בעולם לטובת מיקרוסופט אשר מנייתה קפצה ביותר מ-40% בשל עיסוקה הגדול בבינה מלאכותית.
לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, אפל רשמה ירדה של 0.7% בהכנסות אשר עומדות על 89.5 מיליארד דולר וכמו נכתב, מדובר ברבעון רביעי ברציפות של החברה חווה ירידה בהכנסות רצף הירידות הרבעוני הארוך ביותר מאז 2001.
החברה דיווחה על רווח נקי של 22.96 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2022, גידול של יותר מ-10% לעומת התקופה המקבילה בשנה הקודמת. אפל רשמה רבעון האחרון רווח של 1.46 דולרים למניה, לעומת רווח של 1.29 דולרים למניה ברבעון המקביל, ומעל לתחזית האנליסטים לרווח של 1.39 דולרים למניה.
מכירות האייפון, אשר אחראי על מחצית מהכנסות החברה הסתכמו ב-43.8 מיליארד דולר ברבעון האחרון, נתון שמהווה גידול של 2.7% לעומת הרבעון השלישי בשנה שעברה. זאת, לאחר ירידה של 2.4% במכירות אייפון ברבעון השני של 2023. המכירות היו בהתאם לתחזית האנליסטים. למרות שדגמי אייפון 15 החדשים, נמכרים כבר יותר מחודש, רק כשבוע נכלל בתוצאות הרבעון. 
כמו כן, החברה הציגה גידול מפתיע בהכנסותיה בתחומי התוכנה והשירותים (כמו חנות האפליקציות) ושירותי הסטרימינג של החברה אשר הסתכמו ברבעון השלישי ב-22.3 מיליארד דולר, נתון המהווה גידול של 16.3% לעומת הרבעון המקביל.
ההכנסות גם היו גבוהות משמעותית מתחזית האנליסטים להכנסות של 21.4 מיליארד דולר. הצמיחה הדו-ספרתית בתחומי התוכנה והשירותים, באה לאחר ארבעה רבעונים רצופים של צמיחה חד-ספרתית בהכנסות.
בעת פרסום הדוח אמש כתב מנכ"ל החברה טים קוק, כי: "אפל שמחה לדווח על הכנסות שיא של אייפון עבור הרבעון של ספטמבר, ועל שיא של כל הזמנים בהכנסות בתחום השירותים. יש לנו כעת את קו המוצרים החזק ביותר אי-פעם לקראת עונת החגים".
המכירות של מכשיר הטאבלט אייפד הסתכמו ב-6.44 מיליארד דולר, ירידה של 10.2% לעומת הרבעון המקביל. המכירות של מחשבי מק הסתכמו ב-7.6 מיליארד דולר, נפילה של 34% לעומת הרבעון המקביל. תחזית האנליסטים היתה למכירות גבוהות משמעותית של 8.5 מיליארד דולר. היה זה גם רבעון רביעי ברציפות של ירידה במכירות מק, וירידה חמישית בשישה הרבעונים האחרונים.
הכנסות אפל בתחום המחשוב הלביש ומוצרים אחרים, הכולל את השעון החכם אפל ווטש ואת אוזניות איירפודס, הסתכמו ב-9.3 מיליארד דולר, ירידה של 3.4% לעומת הרבעון השלישי של 2022. תחזית האנליסטים היתה להכנסות גבוהות יותר בסך 9.5 מיליארד דולר.
מכירות אפל בסין, הונג קונג וטייוואן, הסתכמו ברבעון האחרון ב-15.1 מיליארד דולר, מה שמציג ירידה של 2.5% לעומת התקופה המקבילה ב-2022, ונמוך באופן ניכר מתחזיות האנליסטים להכנסות של 16.8 מיליארד דולר.
לאחרונה גברו החששות מחולשה בביקוש לאייפון בסין האחראית על כ-20% מהכנסות אפל, ומהווה את השוק השני בגודלו של החברה אחרי ארה"ב. זאת, על רקע תחרות גוברת מצד הסמארטפון Mate 60 Pro של וואווי הסינית.
המצב של אפל בסין גם הפך למסובך יותר בעקבות המתיחות הפוליטית הגוברת בין וושינגטון לבייג'ין, והתרחבות האיסור על שימוש במכשירי אייפון בשורה של משרדים ובגופים ממשלתיים בסין.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה