דיגיטל וטק

מאסק הבריח את משתמשי טוויטר – לאן הם עוברים?

החשש מעתידה של טוויטר תחת מאסק – אם זה חשש מהידרדרות השיח ואם זה חשש מדרישת תשלום תמורת תכונות שהתרגלנו לקבל חינם – גורם לרבים לעבור לרשת החברתית המבוזרת שמבטיחה מצד אחד חופש ביטוי ובחירה ומצד שני סינון של כל מה שלא בא למשתמשים בטוב. אבל הניסיון מראה שרוב העוברים רק מסתכלים, וככל הנראה יחזרו בסוף לטוויטר
יאיר מור |  2
אילון מאסק (צילום vecteezy, יוטיוב/ TED)
השתלטות אילון מאסק על טוויטר מדאיגה רבים. מצד אחד, בשמאל טוענים שהוא יהפוך אותה לביב שופכין של פייק ניוז ודברי שטנה. מצד שני, בימין מודאגים מכך שבינתיים נראה שהוא רק מגביר את הפיקוח של הרשת על המשתמשים שלה עם דרישה להזדהות, שעלולה לסבך את כל מי שאומר מילה מעוררת מחלוקת. וזה עוד בלי להזכיר את הרמזים לכך שכמעט כל תכונה שימושית תעלה כסף.
התוצאה היא בריחה של משתמשים מהרשת החברתית המדשדשת למתחרות – ואחת מהן בולטת באופן מיוחד. האחת הזו היא מאסטודון, רשת חברתית מבוזרת שמדווחת על קצב הצטרפות שובר שיאים של משתמשים חדשים.
מאסטודון (שנקראת כך על שם סוג של ממותה) הוקמה על ידי אויגן רוצ'קו מגרמניה ב-2016 כחלופה לרשתות החברתיות הגדולות. היא משלבת תכונות שונות מטוויטר ופייסבוק, אך שונה משתיהן באופנים רבים. העיקרי שבהם הוא היותה מבוזרת – למעשה, מאסטודון אינה רשת חברתית, אלא תוכנה בקוד פתוח ליצירה של רשתות חברתיות, וכל אחד יכול להוריד אותה, להתקין אותה על שרת פרטי ולהפעיל 'סניף' משלו של הרשת. כדי שלא ייווצר מצב שבו משתמשים מוצאים את עצמם כלואים ב'סניף' קטן ומשעמם, כל ה'סניפים' יכולים לתקשר אחד עם השני – כלומר, משתמש מ'סניף' אחד יכול לעקוב אחרי משתמשים מ'סניפים' אחרים, להגיב להם וכדומה. משתמשים יכולים גם להוריד את כל המידע שלהם מ'סניף' אחד ולהעביר אותו ל'סניף' אחר.
הרעיון היה אמור להבטיח לרשת הצלחה מסחררת – אלא שבפועל היא מדשדשת כבר שנים ומסרבת להמריא. אחת הסיבות היא העובדה שמשתמשים חדשים מתקשים להבין איך עובד הרעיון של ה'סניפים' והביזור. סיבה אפשרית נוספת היא שבניגוד מוחלט לחזון המקורי של הרשת, במהלך השנים התפתחה תרבות של הטיה פוליטית בולטת ב'סניפים' הגדולים – בהובלת זה של רוצ'קו עצמו – שחוסמים את האפשרות של משתמשים בהם לראות או לעקוב אחר משתמשים ב'סניפים' שלדעתם נותנים פתחון פה לדעות לא לגיטימיות, כמו Gab הימני.
אך כעת, נראה שהדאגה מפני עתידה של טוויטר תחת מאסק מביאה רבים לשקול מעבר (או חזרה) לרשת המבוזרת. ביום ראשון דיווחה מאסטודון בטוויטר כי ב-24 השעות שלאחר ההודעה לפיה מאסק הוא כעת הבעלים של טוויטר, המריא מספר המשתמשים הפעילים בה ב-70,000.
 
אתמול (חמישי) בבוקר כתב רוצ'קו ב'סניף' שלו כי מספר החשבונות החדשים מתקרב ל-200,000, ומספר השרתים החדשים ל-450, וכמה שעות אחר כך הודיעה העמותה בטוויטר כי כעת יש לה 230,000 משתמשים חדשים, וסה"כ 655,000 חשבונות פעילים.
 
המספרים האלה הם עלייה משמעותית לעומת השבוע שלפני השתלטות מאסק על טוויטר, שבמהלכו לפי שיחה של רוצ'קו עם אתר Wired נפתחו ברשת רק 18,000 חשבונות חדשים (וגם המספר הזה נחשב גבוה לעומת שבוע רגיל) – אך לטוויטר יש, לפי דו"ח הרבעון השני שלה, כ-450 מיליון משתמשים ו-238 מיליון משתמשים שהיא מגדירה כאנושיים. אגב, מספר החשבונות הבלתי פעילים במאסטודון עדיין אדיר – לפי נתוני instances.social, לשרת הראשי לבדו יש יותר מ-800,000 משתמשים, ואם מוסיפים לכך שרתים גדולים אחרים, מספר החשבונות ברשת המבוזרת גדול לפחות פי שניים וחצי ממספר הפעילים הנוכחי.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    אז כמה מהמיעוט השמאלני האטום יעזבו - זה רק טוב
    קידי 11/2022/09
    הגב לתגובה זו
    0 1
    צבועים סותמי פיות - נמאסתם. לכו.
    סגור
  • 1.
    לא עוברים לשום מקום
    ענבר 11/2022/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אנשים לא עוזבים את טוויטר, נשמע כמו ניסיון של הרשת החברתית המתחרה לרכב על הגל של רכישת טוויטר
    סגור