קריפטו

אין דרך לברוח? עשרות חברות מודות שיושפעו מקריסת FTX

גם מי שהשקיע את כספו בבורסות קריפטו אחרות, ואפילו בקרנות הון סיכון שלא קשורות ישירות לקריפטו, עלול לגלות שהכסף שלו הלך ל-FTX – ומשם לעזאזל. יותר ויותר חברות מודות שהשקיעו בבורסת הקריפטו שפשטה רגל

יאיר מור | 
מטבעות קריפטו (צילום shutterstock)
השפעותיה של קריסת בורסת הקריפטו השנייה בגודלה בעולם, וכל קבוצת החברות העצומה בה שלטה, ממשיכה ליצור אדוות על תחום הקריפטו כולו, כאשר לאט לאט מתברר עד כמה רחבה היתה ההשפעה שלה בשוק.
אתמול (שני) אמרה חברת הלוואות הקריפטו BlockFi כי "יש לנו חשיפה משמעותית ל-FTX וישויות עסקיות קשורות, הכוללת מחויבויות ש-Alameda חייבת לנו, נכסים שהחזקנו ב-FTX, וסכומים שלא משכנו מקו האשראי שלנו ב-FTX ארה"ב".
במלים אחרות: BlockFi גם החזיקה נכסים בבורסת FTX, גם הבטיחה למשתמשים שלה הלוואות על סמך הסכם בגובה 400 מיליון דולר מה'בנק' של FTX, שכעת היא לא יכולה להבטיח, וגם הלוותה כסף ל-Alameda Research – חברת ההשקעות שנוהלה על ידי בת זוגו של מייסד FTX, סם בנקמן פריד, והמיליארדים ש"הולוו" לה גרמו בסופו של דבר לקריסת הקבוצה כולה.
BlockFi הוסיפה כי היא ממשיכה למנוע מלקוחותיה למשוך את כספם עד להודעה חדשה – כמובן, מחשש שהמוני משתמשים ימשכו את הכספים בבת אחת ויקריסו גם אותה.
אבל BlockFi ממש לא לבד: צ'נגפנג ג'או, מייסד ומנכ"ל ביננס, אמר אתמול בשידור "Twitter Spaces" שלמרות הודעתה של החברה שלו כי היא תמכור את כל מטבעות ה-FTT של FTX שבידיה, היא הספיקה למכור רק חלק קטן מהמטבעות בשווי כולל של 580 מיליון דולר שהחזיקה. מייד לאחר מכן צנח ערך המטבע ב-94% וכל הבורסות הגדולות – בהובלת ביננס עצמה – הקפיאו את המסחר בו, כך שכעת היא "תקועה" עם בערך חצי מיליארד דולר השקעות במטבע שכבר לא שווה את זה וכרגע ממילא אי אפשר לסחור בו.
חברת ההשקעות Silvergate ניסתה ביום שישי להרגיע את לקוחותיה והצהירה כי ב-FTX היו מושקעים "פחות מ-10%" ממטבעות הקריפטו שלהם. הסכום הכולל? 11.9 מיליארד דולר – כלומר, ייתכן שהסכום שאיבדו לקוחותיה בקריסת FTX הוא מיליארד דולר.
קרן ההון סיכון סקויה אמרה שמבחינתה ההשקעות שלה ב-FTX אבודות – ומדובר ביותר מ-200 מיליון דולר משתי קרנות שלה.
Kraken, אחת מבורסות הקריפטו הגדולות בעולם, אמרה כי החזיקה 900 מטבעות FTT של FTX, ששוויים היה 225 מיליון דולר לפני המשבר ובקושי 15,000 דולר כיום (שגם הם, ככל הנראה, מחוקים בשל הקפאת היכולת לסחור במטבע) – אך לדבריה, הנכסים הללו לא משפיעים עליה "בדרך מורגשת". עם זאת, אולי כסוג של נקמה, ביום ראשון היא הודיעה על הקפאת כל החשבונות ש-FTX, Alameda וכל חברה ואדם בקבוצה החזיקו אצלה.
בורסת הקריפטו Genesis אמרה שיש לה נכסים בשווי כולל של 175 מיליון דולר ש"תקועים" ב-FTX, אך טענה כי זה לא קריטי לעסקים שלה.
קרן ההון סיכון Galois העריכה כי מחצית מכלל נכסיה, או כ-100 מיליון דולר, מושקעים ב-FTX.
תאגיד ההשקעות היפני סופטבנק אמר שהוא מחשיב את 100 מיליון הדולרים שהשקיע ב-FTX כאבודים.
קרן פנסיות המורים של אונטריו שבקנדה אמרה שהיתה מושקעת ב-95 מיליון דולר ב-FTX, אך שמדובר בסכום שלא ישפיע על תשלום הפנסיות שלה.
Galaxy Digital, אחת ממחזיקות הביטקוין הגדולות בעולם, אמרה בדו"ח שלה, שפורסם בתחילת המפולת, כי יש לה כמעט 77 מיליון דולר ב-FTX.
קוינבייס, מתחרה בולטת נוספת, הודיעה עוד לפני הגשת הבקשה לפשיטת רגל של FTX כי היא מחזיקה בה נכסים בשווי של 15 מיליון דולר.
צלזיוס, חברת הקריפטו הישראלית שנמצאת זה מספר חודשים בהליכי פשיטת רגל, הודתה כי הלוותה 13 מיליון דולר ל-Alameda Research, לצד 3.5 מיליון מטבעות Serum, שמחירם עד לשבוע שעבר היה 70 סנט למטבע, וסה"כ כמעט 2.5 מיליון דולר נוספים.
בורסת Crypto.com, שעלתה לתודעה בזכות קמפיין הפרסומות שלה בכיכובו של מאט דיימון בשנה שעברה, אמרה שמצד אחד העבירה נכסים בשווי מיליארד דולר ל-FTX, אך גם הוציאה את רובם המוחלט, ובזמן הקריסה החזיקה בה פחות מ-10 מיליון דולר.
חברת ניהול נכסי הקריפטו CoinShares החזיקה, לדבריה, 30 מיליון דולר ב-FTX.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה