קריפטו

הסיבה לנפילת FTX: המנכ"ל 'העלים' מיליארדים מכספי המשקיעים

סם בנקמן פריד, מייסד הבורסה השנייה בגודלה בעולם למסחר בקריפטו, ניצל את מעמדו כדי להעביר בחשאי מיליארדים מכספי המשתמשים לחברה אחרת וכושלת שלו – אך לפחות מיליארד דולר מהכסף הזה מעולם לא הגיע לחברה השנייה. לאן הוא נעלם?
יאיר מור |  2
סם בנקמן פריד (צילום צילום מסך NasDaily)
לפחות מיליארד דולר מכספי המשתמשים בבורסת הקריפטו הקורסת FTX נעלמו ללא כל הסבר, כך חשפה בסוף השבוע סוכנות הידיעות רויטרס.
לפי שני מקורות בחברה, ביום ראשון שעבר ערך מייסד ומנכ"ל (לשעבר) הבורסה, סם בנקמן-פריד, פגישת בכירים בנסאו, בירת איי בהאמה שבה רשומה החברה, כדי לחשב כמה כסף דרוש כדי לחלץ את החברה מפשיטת רגל. במהלך הפגישה הוא הראה להם מצגת שפירטה 'הלוואות' שהעביר מ-FTX לחברה אחרת שלו, Alameda Research, כדי לכסות חובות שלה.
לפי הוול-סטריט ג'ורנל, שדיבר גם הוא עם בכירים בחברה, בנקמן-פריד הודה בפניהם על 'הלוואות' בסכום כולל של 10 מיליארד דולר – יותר ממחצית מכלל הכסף שהושקע ב-FTX על ידי משתמשים. כלומר: רוב מוחלט של הכסף שנכנס לבורסה כדי לרכוש מטבעות קריפטו, הלך בפועל לחברת מסחר קריפטו מקבילה וכושלת שמעולם לא החזירה אותו, וגם לא מסוגלת לעשות זאת.
אך הפרט המטריד במיוחד, שחשפה רויטרס, הוא שבכירים הבחינו בכך שלא רק שבנקמן-פריד העביר כספי לקוחות לחברה השנייה שלו – אלא שבפירוט השימוש של אלאמידה באותם כספים 'נעלמו' לפחות מיליארד דולר מתוך העשרה. לפי בכיר אחד מדובר על 1.7 מיליארד דולר, והשני הסתפק בטענה שמדובר בסכום ש"בין מיליארד לשני מיליארד".
כזכור, בתחילת השבוע הקפיאה FTX את משיכות הכספים על ידי לקוחות לאחר שניסו למשוך 5 מיליארד דולר ביום אחד. ביום שני היא חתמה על עסקה למכירה של עצמה למתחרה הגדולה יותר, ביננס – אך האחרונה נסוגה בה לאחר פחות מיממה, בטענה שבחינת מצבה הכלכלי של FTX העלתה שמצבה "מעבר לשליטתנו או יכולתנו לסייע". הסאגה הזו הובילה לקריסה של כל שוק הקריפטו בעקבות פאניקה המונית ואיבוד אמון ביכולתן של בורסות קריפטו להבטיח שהכספים המושקעים בהן אכן ניתנים למשיכה. ביום שישי הגישה FTX בקשה להליכי פשיטת רגל בארה"ב.
בנקמן-פריד התכתב עם רויטרס ואישר את קיומה של הפגישה עם הבכירים, אך הכחיש את החישוב שלהם לגבי הכספים שנעלמו. "אני לא מסכים עם האיפיון" של העברות הכספים, הוא כתב, והוסיף: "לא העברנו (כסף) בחשאי. היה לנו תיוג פנימי מבלבל וקראנו אותו לא נכון". בנוגע למיליארד החסר הוא הסתפק בתשובה "???".
טענות נוספות שעלו נגד בנקמן-פריד הן כי לא יידע את הבכירים בקשר ל'הלוואות' לחברה האחרת שלו בזמן אמת, ואף התקין 'דלת אחורית' ב-FTX, שאיפשרה לו להעביר סכומי עתק ולשנות את התיעוד כדי לכסות על כך מבלי שבכירים אחרים יקבלו התראות. המייסד המודח הכחיש את הדבר בהודעות לרויטרס.
מי שכן ידעו על ההעברות, לפי הג'ורנל, הם מנכ"לית אלאמידה, קרולין אליסון, שחשפה את הדבר בפגישה עם עובדיה ביום רביעי, ואף הוסיפה כי שני בכירים נוספים ב-FTX ידעו על כך.
שתי החברות לא הגיבו לידיעות.
כעת מתנהלות נגד FTX לפחות שלוש חקירות בארה"ב, וככל הנראה גם אחת בבהאמה: באמריקה חוקרות את הברסה הנציבות לבורסות ולניירות ערך (SEC),מחלקת המשפטים והוועדה למסחר בחוזים עתידיים.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    ישתחרר מהכלא בגיל 150... (ל"ת)
    שגיא 11/2022/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • אבל יחגוג בקנטינה.... (ל"ת)
    אריק 11/2022/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור