טלוויזיה

תאגיד השידור באזהרה נגד רפורמת קרעי: "קריסה כלכלית לגופי השידור"

בתאגיד השידור הישראלי מפרסמים התייחסות לתזכיר חוק התקשורת שמבקש בין היתר להעביר את מדידת נתוני הרייטינג לידי גוף שיפעל מטעם הממשלה, "פגיעה אנושה בשידור הציבורי"
שירה יום טוב |  4
שלמה קרעי, גולן יוכפז (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, עדי אורני, ויקיפדיה)
כאן תאגיד השידור הישראלי שלח אמש, (שני), את תגובתו לתזכיר חוק התקשורת של שר התקשורת, שלמה קרעי, שבמרכזה עומד נושא מדידת נתוני הצפייה. התזכיר מציע להעביר את המדידה מועדת המדרוג - גוף חיצוני ונטרלי, לידי מועצה ייעודית שתקום ותפעול מתוך הממשלה. נציין כי על פניו, מדידת הנתונים נוגע באופן יותר מובהק לערוצים המסחריים שהמודל הכלכלי שלהם נשען על נתוני הרייטינג. 
בתגובתו מתייחס התאגיד לפגיעה החמורה בחופש הביטוי, היצירה והעיתונות, לפגיעה בעצמאות גופי התקשורת בשל חשש להתערבות פוליטית ושיקולים זרים בחדשות ובתכנים, לפגיעה כלכלית ביוצרים, ולעניין מדידת צפייה שאינה מקובלת במדינות דמוקרטיות ושימוש מסחרי בתכנים ובמשאבים ציבוריים ללא תמורה לטובת בעלי הון: "לצערנו, תזכיר זה  אינו מנותק מהצהרותיו של שר התקשורת לסגור, להפריט או לכל הפחות לפגוע בשידור הציבורי פגיעה אנושה." - אומרים בתאגיד. 
תאגיד השידור הישראלי מתייחס בחריפות לגוף המדידה החלופי שמבקש שר התקשורת להקים. לדברי התאגיד, "מעיון בהצעה עולה כי הרגולטור המוצע, לא יהיה עצמאי אלא נתון בשליטה מוחלטת של הממשלה, באופן שיביא להכנסת שיקולים פוליטיים בהחלטות הרשות והמועצה שיוקמו כגוף מאסדר, ולהתערבות פוליטית בתוכן. מדובר למעשה בהחלת שליטה ממשלתית על מרבית גופי התקשורת במדינה, העשויה להוביל לפגיעה חמורה בחופש העיתונות בישראל".
בתאגיד הביעו חשש כבד להתערבות פוליטית בתחום החדשות: "מי שיפקח על עמידת ספקי החדשות בסעיף זה, היא המועצה הפוליטית, אשר תוכל לקבוע, משיקולים פוליטיים, כי ספק חדשות הפר התחייבות זו, ולהטיל עליו עיצומים משמעותיים". לדברי התאגיד הטלת עיצומים כמוצע עלולה להוביל לקריסה כלכלית של ערוצים בעקבות הפרה פעוטה.
בהתייחס למדידת נתוני הצפייה בישראל על ידי המועצה החדשה, טוען התאגיד כי, "אנו רואים בחומרה את האפשרות שמועצה המורכבת מגורמים פוליטיים, הכפופים בעיקרם לממשלה או למי משריה, תעסוק במדידת צפיה, לרבות דרישת מידע מגופי התקשורת בנושא. למדידת הצפייה השלכות מרחיקות לכת על שוק השידורים בישראל, והיא חייבת להיעשות באופן עצמאי, בלתי תלוי, על ידי גורמים מקצועיים, ומשיקולים מקצועיים בלבד. להסדר המוצע אין אח ורע בשיטה הדמוקרטית. מנתונים שנאספו על ידי ועדת המדרוג מ-56 מדינות מובילות בעולם:  29 מדינות באירופה, 10 באסיה, 15 בדרום אמריקה, 2 בצפון אמריקה (ארה"ב וקנדה) עולה כי באף אחת מהן, למעט רוסיה, הממשלה אינה עוסקת ישירות בנתוני הרייטינג" כך מוסרים בתאגיד. 
בתגובת התאגיד התייחסו בנוסף לנושאים בתזכיר שמופנים ספציפית כלפי התאגיד ומטרתם לפתוח את כלל התוכן שמייצר תאגיד השידור בכלל החטיבות, לפתוח ונגיש באופן חינמי לציבור וכן לגופי שידור אחרים, "מדובר בהצעה שתאפשר לגופים שונים להקים ערוצים שלמים מתכני התאגיד, ולגרוף רווחים עבור שידורם, מבלי לשלם כל תמורה לציבור שמימן את הפקת התכנים הללו. מדובר בהסדר מרחיק לכת, שיפגע קשות בפוטנציאל הכנסות התאגיד ובהכנסות היוצרים. הסדר זה יביא גם לפגיעה בשוק היצירה הטלוויזיונית בישראל".
 
כל הנוגע לתקציב הגוף המאסדר נכתב כי "תלות הרשות באישור תקציבה על ידי הממשלה מחמיר את החשש להכנסת שיקולים פוליטיים בהחלטות הנוגעות לשוק התקשורת ופעילות גופי התקשורת".
תאגיד השידור הישראלי מתנגד נחרצות להעברת תכני השידור הציבורי לכל ספק תכנים, ללא תמורה כפי שמוצע בתזכיר: "מדובר בהצעה שתאפשר לגופים שונים להקים ערוצים שלמים מתכני התאגיד, ולגרוף רווחים עבור שידורם, מבלי לשלם כל תמורה לציבור שמימן את הפקת התכנים הללו. מדובר בהסדר מרחיק לכת, שיפגע קשות בפוטנציאל הכנסות התאגיד ובהכנסות היוצרים. הסדר זה יביא גם לפגיעה בשוק היצירה הטלוויזיונית בישראל".
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    צפון קוריאה נוסח מרוקו (ל"ת)
    עצוב אז צוחקים 08/2023/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    קרעי
    שפירא 08/2023/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני מבין שאתה והממשלמה רוצים לקרוע את חלק מעובדי תאגיד השידור, אלה שעבדו ברשות השידור וכבר לפני שבע שנים פיטרתם אותם בפעם הראשונה מעבודתם ומפרנסתם. הרי למה היה כל התהליך? רשות השידור היתה כפופה לממשלמה אז למה לעזעזל למרר שוב את החיים לשוא בפעם השניה?
    סגור
  • 2.
    למה? למי צריכים להפריע נתוני רייטינ מלאים ואמיתיים? (ל"ת)
    סקרן 08/2023/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    אי אפשר כבר
    דיי נו באמת 08/2023/22
    הגב לתגובה זו
    0 1
    הכלכה במצב פצצה ורק גוברת
    סגור