מדדים ומחקרים

בכירי שוק ההון מגיבים להחלטת מודי'ס: מי עומדים להפסיד?

צח קסוטו, שותף מנהל בחברת MOORE Financial Consulting, זרוע הייעוץ הכלכלי של משרד רוה"ח ליאון-אורליצקי ושות' Moore ישראל, אומר בתגובה להחלטת מודי'ס: "הורדת דירוג או הורדת אופק הן בוודאי אירוע לא חיובי, שתמיד נרצה להימנע ממנו"
מערכת ice |  2
תקציב לשנת 2024 (צילום פלאש 90/ חיים גולדברג, shutterstock)
חברת דירוג האשראי הבינלאומית Moody's הודיעה כצפוי אמש (שישי) על הורדת דירוג האשראי של ישראל לרמה A2 מדירוג קודם של A1. זוהי הורדת דירוג ראשונה בתולדות המדינה. נוסף על כך, תחזית דירוג האשראי של ישראל הורדה על ידי מודי'ס ל״שלילית״.
לדברי חברת הדירוג, ״המניע העיקרי להורדת הדירוג של ישראל ל-A2 הוא הערכת מודי'ס כי הסכסוך הצבאי המתמשך עם חמאס והשלכותיו הרחבות מעלים באופן מהותי סיכון מדיני עבור ישראל וכן מחלישים את המוסדות המבצעים והמחוקקים של המדינה ואת עוצמתה הפיסקלית, לטווח הנראה לעין״.

נזכיר כי עם פרוץ המלחמה של ישראל מול חמאס באוקטובר, הכניסה מודי'ס את מדינת ישראל ל"רשימת מעקב שלילי". גם סוכנויות הדירוג הבינלאומיות האחרות, פיץ' ו־S&P, הודיעו באוקטובר כי הן בוחנות אפשרות של הורדת דירוג האשראי של ישראל. דירוג אשראי נמוך יותר משקף סיכון גבוה יותר הנשקף לכלכלה הישראלית. הורדת הדירוג צפויה להוביל לעליית הריבית על הלוואות שלוקחת ממשלת ישראל, וייתכן כי גם לעליית הריבית על הלוואות שנוטלות חברות ישראליות. 
צח קסוטו, שותף מנהל בחברת MOORE Financial Consulting, זרוע הייעוץ הכלכלי של משרד רוה"ח ליאון-אורליצקי ושות' Moore ישראל, אומר בתגובה להחלטת מודי'ס: "הורדת דירוג או הורדת אופק הן בוודאי אירוע לא חיובי, שתמיד נרצה להימנע ממנו. היות והצעד המדובר היה באוויר זה זמן, סביר להניח שהוא תומחר כבר בשוק במידה מסוימת, אם כי לא במלואו. להערכתנו, בתוך לא מעט הקשיים שאותם חווים שוק ההון וכלכלת ישראל בכלל, הורדת הדירוג עלולה לייצר ירידה לא נעימה בשוק ההון בטווח של ימים בודדים, אבל לא בטוח שנחוש ספציפית את השפעותיה בטווח הארוך יותר".
עילית פלג, סמנכ"לית קלי פרימיום מקבוצת קלי, מציינת בתגובה להחלטת מודי'ס: "הורדת הדירוג על ידי מודי'ס אינה מהווה הפתעה לשווקים בארץ ובעולם. כבר מתחילת  2023, על רקע אי הוודאות לגבי הרפורמה המשפטית, ניכר היה כי חברות הדירוג מעריכות שחלה עלייה בסיכונים הכלכליים של מדינת ישראל. עם פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר, גברו ההערכות לגבי רמת הסיכון של ישראל, כאשר הנושאים המרכזיים הם ביטחוניים וגיאופוליטיים. פרמיית הסיכון של ממשלת ישראל עלתה. עם זאת, הממשלה מצליחה לגייס מקורות למימון התקציב גם בארץ וגם בחו"ל, מתוך ראייה שהכלכלה הישראלית איתנה ועמידה בפני זעזועים".
עוד המשיכה: "חשוב לציין כי התנהגות השווקים הפיננסיים בישראל מאז תחילת המלחמה תומכת בהערכה של חוסן ועמידות של הכלכלה הישראלית. כשבוחנים את השפעת המלחמה על שוקי המניות, האג"ח והמט"ח, ברור שהשווקים אינם מגלמים גלישה של המשק למשבר פיננסי. המשקיעים בארץ ובעולם מודעים לנתוני הפתיחה הטובים של ישראל - גירעון תקציבי נמוך, שיעלה באופן זמני, צמיחה גבוהה, יחס חוב-תוצר נמוך, אבטלה נמוכה, מדיניות בנק ישראל שקולה ואמינה, שבאה לידי ביטוי בהתמתנות האינפלציה, ומגזר ההייטק כמנוע צמיחה. לכן, אנו בקלי מעריכים שמלבד השפעות אפשריות של החדשות בטווח הקצר, הכלכלה הישראלית חזקה מספיק כדי להתאושש ממצבה הנוכחי".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    צניעות
    יוסי 02/2024/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    התשובה וההופעה של השר סמורטריץ מעליבה ולא מתייחסת לנקודות המרכזיות מעניין מי תרגם לו את ההודעה של מודיס בכל מקרה לא אמר מהומה על תקציב 24 שהוא שערורייה והיא אחת הבעיות הרציניות של הכלכלה
    סגור
  • 1.
    מממודיכלום
    אאא 02/2024/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל הכתבה סביב כנראה ואולי מודיס לא מענינת כלכלת ישראל יציבה ,הכתבה וערוצי התקשורת נגד ישראל וזה לא חדש,עם ישראל חי קיים נושם איתן ויציב ,איך אמר בגין אז יעקמו את האף
    סגור