מדדים ומחקרים

בנק לאומי: "מחיר הנפט ישמר סביב 85 דולר לחבית"

הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן, ערך סקירה בנוגע למחירי הנפט ברחבי העולם וטען בראש דבריו כי "לאור הפחתות הייצור שהוכרזו ע"י OPEC+ מחיר הנפט ישמר סביב 85 דולר לחבית" 
מערכת ice | 
ד"ר גיל בפמן (צילום יחצ, shutterstock)
הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן, ערך היום (שני) את הסקירה הכלכלית השבועית שלו בנוגע למחירי הנפט בעולם.
"מחירי הנפט המשיכו וירדו לאחרונה אל מתחת ל-80 דולר לחבית ברנט. המחירים כמעט ולא הושפעו מן הדיון בנושא ההיצע בשוק הנפט וההחלטה שקבוצת +OPEC תאריך ואף תעמיק את המגבלות על התפוקה של חברותיה. זאת, תוך שייצור הנפט בארה"ב ממשיך ושומר על רמת שיא.
הפחתות הייצור שעליהן הכריזה קבוצת OPEC+ בשבוע שעבר צפויות לתמוך במחירי הנפט ברביע הראשון של השנה הבאה. מדובר בצמצום כולל של כ-2.2 מיליון חביות ליום ברביע הראשון של 2024.
עיקר ההפחתה הינה של ערב הסעודית ורוסיה, אשר ישמרו על הפחתת הייצור הקודמת בהיקף של מיליון חביות ליום, זאת עם הפחתה נוספת מצד רוסיה, סעודיה ועוד כמה מדינות OPEC+ הנחשבות כבעלות ברית של ערב הסעודית. מחירי הנפט עלו לקראת הפגישה, אך ירדו לאחר מכן. צפוי שההפחתות שהוכרזו יביאו את שוק הנפט העולמי לגירעון קטן במחצית הראשונה של השנה הבאה, זאת תוך שמירה על מחיר הברנט סביב 85 דולר לחבית.
עם זאת, ישנם סימנים לכך שחברים בקבוצה מבקשים ליזום העלאה של היקפי הייצור. לשם המחשה, יעד הייצור של ניגריה תוקן מעלה ושל אנגולה תוקן מטה, שבתגובה הודיעה שהיא תתעלם מהיעד החדש. באופן משמעותי יותר, בקבוצת OPEC+ הצהירו במפורש כי מאפריל 2024 "ההפחתות מרצון יבוטלו בהדרגה בכפוף לתנאי השוק". לכן, צפוי שהצעד הבא של OPEC+ יהיה של הגדלת התפוקה, ושההפחתות שהוכרז עליהן יבוטלו בהדרגה עד לסוף 2024. 
שוק הנפט בארה"ב: התשומות לבתי הזיקוק של נפט גולמי בארה"ב עמדו בממוצע על 16.0 מיליון חביות ליום במהלך השבוע שהסתיים ב-24 בנובמבר 2023, היקף שהיה 518 אלף חביות יותר מאשר הממוצע של השבוע הקודם לכן. בתי הזיקוק פעלו ב-89.8% ניצולת, המהווה עלייה משיעור של 87.0% בשבוע שלפני כן.
יבוא הנפט הגולמי של ארה"ב עמד בממוצע על 5.8 מיליון חביות ליום בשבוע שעבר, ובכך ירד ב-696 אלף חביות ליום מהשבוע שלפני כן. בארבעת השבועות האחרונים עמד יבוא הנפט הגולמי על כ-6.3 מיליון חביות בממוצע ליום, 0.1% יותר מהתקופה המקבילה של אשתקד.
מלאי הנפט הגולמי המסחרי בארה"ב (למעט עתודת הנפט האסטרטגית) גדל ב-1.6 מיליון בשבוע החולף ל-449.7 מיליון חביות, וזהו מלאי שגבוה במעט מן הממוצע של חמש שנים לתקופה זו של השנה. עליית המלאי, למרות ירידת היבוא נטו ולמרות עליית התשומות לבתי הזיקוק, משקפת את היקף ההפקה הגבוה של נפט בארה"ב.
סך מוצרי הנפט שסופקו במהלך ארבעת השבועות האחרונים עמד על 20.2 מיליון חביות ליום בממוצע, ירידה של 1.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. היקף הבנזין שסופק היה בממוצע 8.8 מיליון חביות ביום, עלייה של 2.1% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. סופקו תזקיקים אחרים בהיקף של כ-3.9 מיליון חביות, מעט מעל התקופה המקבילה אשתקד. אספקת הדלק הסילוני עלתה ב-5.5% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. 
דיוני איכות הסביבה: דיוני איכות הסביבה התקיימו לאחרונה בכנס COP28 באיחוד האמירויות. הדיונים קראו למחויבות גלובלית במטרה להכפיל את שיפורי היעילות האנרגטית בעשור הזה עם יעדים שאפתניים לשנת 2030, כמו: הגדלה פי שלושה של קיבולת האנרגיה המתחדשת העולמית; דגש על מחויבות של חברות נפט וגז למעבר לאנרגיה נקייה, לרבות צמצום פליטת מתאן מפעילותן ב-75%.
הגברת השקעות באנרגיה נקייה בשווקים מתעוררים ובכלכלות מתפתחות; והבטחת ירידה מסודרת בשימוש בדלק קונבנציונלי, כולל הפסקת אישור הקמת תחנות כוח פחמיות. הקצב הגלובלי האיטי יותר של שיפורי היעילות מסתיר כמה הישגים משמעותיים ברמה הלאומית ובפרט באירופה ובמידה פחותה גם בארצות הברית. 
באירופה, הפריחה בייצור חשמל נקי סייעה להפחית את מחירי החשמל לרמות הנמוכות ביותר מאז פלישת רוסיה לאוקראינה ב-2022, שבעקבותיה רוסיה ניתקה את זרימת צינור הגז הטבעי והביאה לעלייה זמנית, אך תלולה, במחירי החשמל באזור. במבט קדימה, הסבר חשוב ברקע לצפי לשמירה על מחירי חשמל מתונים באירופה הינו הגידול שחל בפיתוח קיבולת של יצור חשמל ממקורות נקיים ברחבי אירופה בשנים האחרונות, וביטחון שפיתוח חשמל נקי יתקדם עוד בשנים הבאות. 
מקורות חשמל נקיים ייצרו שיא של 59.3% מהחשמל באירופה במהלך עשרת החודשים הראשונים של 2023, ועשויים לעבור את רף ה-60% בקרוב אם משטר הרוחות יתגבר כרגיל בדצמבר. לשם השוואה, חשמל נקי היווה בממוצע כ-53% מסך ייצור החשמל בתקופות ינואר עד אוקטובר מ-2015 עד 2019, והגידול בחלק הנקי נבע בעיקר מייצור סולארי ורוח שהתרחבו ב-85% וב-32% בהתאמה מאז 2019.
במהלך אותה תקופה, ייצור החשמל מפחם ומגז טבעי ירד ב-18.2% ו-9.3% בהתאמה, מה שהיטה עוד יותר את תמהיל החשמל לטובת הכוח הנקי. מקורות חלופיים אלו עזרו בשמירה על רמות מלאי גבוהות של גז טבעי לאחרונה.
נתח החשמל הנקי של אירופה מדורג במקום השני אחרי אמריקה הלטינית (65%), ועולה על נתח החשמל הנקי בצפון אמריקה (47%), אסיה (33%) ואפריקה (25%). הרחבות של אספקת חשמל נקייה מתוכננת בכל אירופה, ותמיכה ממשלתית וחברתית חזקה פירושה שאירופה תהיה ככל הנראה מפתחת החשמל הנקי הגדולה ביותר מחוץ לסין בשנים הבאות.
אם הרחבות האנרגיה הנקיות הצפויות יתממשו, מחירי החשמל של אירופה עשויים לרדת עוד יותר ויעזרו לאזור להגשים את שאיפותיו להפוך למרכז אנרגיה נקייה מרכזי המתחרה בסין.
יעדי האנרגיה החלופית של ערב הסעודית: ערב הסעודית הודיעה על מספר תוכניות לפרויקטים סולאריים חדשים בהיקף כולל של GW 3.7, זאת במטרה לגוון את סל האנרגיה של הממלכה. יחד עם הפרויקטים הסולאריים הנוספים, הפרויקטים החדשים יביאו את היקף ההתחייבויות לייצור חשמל סולארי ל-GW 16.3, ואם כל אלה יתממשו, זה יגדיל את החלק של אנרגיה מן השמש בייצור החשמל מ-0.1% בלבד כיום.
מבחינת התכנון העתידי, חשמל ממקור סולארי הוא המקור העיקרי לאנרגיה מתחדשת בממלכה, זאת במסגרת התכנית Vision 2030, שכוללת יעד של אנרגיה מתחדשת בהיקף של 50%  מצריכת החשמל הביתית.
במקביל, סעודיה ביקשה לגוון את סל האנרגיה שלה באמצעות תוספת של כוח גרעיני כמקור לייצור חשמל. לפני מספר חודשים סעודיה הודיעה כי גילתה מאגרי אורניום גדולים והיא פועלת בשיתוף פעולה עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בכל הקשור לאמצעי הגנה בנושא זה. מהלך זה מאותת כי סעודיה רוצה להאיץ את תוכנית הגרעין האזרחית.
לפני פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" דווח כי כחלק מהנורמליזציה האפשרית של הקשרים עם ישראל, ארה"ב תתמוך בהעשרת אורניום סעודי לצרכים אזרחיים. אבל אם ארה"ב לא תשתף פעולה עם סעודיה, היא עלולה לפנות במהירות לסין כספקית ידע וציוד. ואכן, תאגיד הגרעין הלאומי של סין כבר הגיש תוכניות לבניית מספר כורים גרעיניים בסעודיה. 
דלק ממקורות ביולוגיים – מבט לעתיד: היעדים העלומיים להפחתת פליטת גזי החממה (GHG), במיוחד במגזר התחבורה, הגבירו את ייצור הדלק הביולוגי בשנות ה-2000. הרציונל היה שדלקים ביולוגיים יספקו מקור אנרגיה "ניטרלי-פחמן", שכן הפחתה ב-CO2 באטמוספירה, זאת כתוצאה מגידול הצמחים שהם המקור לייצור הדלק, מבטלת את העלייה ב-CO2 באטמוספירה כאשר הדלק נשרף.
עם זאת, ברגע שנלקחים בחשבון את כל הגורמים בתהליך הייצור החקלאי, כמו תובלה ושימוש בדשנים, הדלק הביולוגי, במיוחד בדורות הטכנולוגיים הראשונים, רחוק מלהיות ניטרלי. למעשה, במקרים מסוימים, דלק ביולוגי יכול לשחרר פליטות גדולות יותר מאשר דלקים קונבנציונליים. 
מידת חוסר הבהירות סביב ההשפעה הסביבתית הכוללת של דלקים ביולוגיים מבוססי חקלאות הפכה אותם ללא פופולריים ברוב הכלכלות הגדולות המפותחות ולכן פחות סביר שדלקים ביולוגיים יהפכו לחלופה המועדפת שתבוא במקום נפט. לשם המחשה, בארה"ב, תקן הדלק המתחדש (RFS) הוצג בשנת 2005 כמדיניות הפדרלית של דלק ביולוגי.
ה-RFS קובע תקנים עבור שילוב של דלקים ביולוגיים עם דלקים מבוססי נפט, ומנסה לשנות את תמהיל הדלק על ידי הגדלת נתח הדלק הביולוגי מדורות מתקדמים יותר. עם זאת, סיום יזום של הטבות המס שניתנו עבור ייצור דלק ביולוגי ב-2011 וההפחתות בסובסידיות השונות גרמו ליצרנים לדבוק בייצור אתנול זול יותר, מבוסס תירס, והרבה פחות "ירוק" מאשר דורות מתקדמים יותר של דלק ביולוגי. 
על מנת לעמוד בדרישות הכמות של התקן הנ"ל, ועל רקע צמצום ההטבות השונות, משקל ייצור התירס עלה, זאת משום שהינו זול לגידול, ועונה פורמלית על "התווית הירוקה". עם זאת, מבחינת איכות הסביבה, תירס איננו חלופה טובה של דלק ביולוגי, והוא איננו טוב מבחינת מניעה כוללת של פליטת פחמן. 
גם האיחוד האירופי הציג את הוראות האנרגיה המתחדשת (RED) ב-2010, שקבעו יעד של 10% אנרגיה מתחדשת לתחבורה עד 2020. אבל המדיניות בוטלה ב-2018 בגלל חששות לגבי ההשפעות הסביבתיות השליליות של הגדלת השימוש בשמן דקלים כמקור לדלק הביולוגי. ואכן, מחקר אחד מצא שפליטת CO2 הייתה גבוהה פי שלושה תחת RED מאשר תחת משטר הדלקים הקונבנציונליים המקורי.
תקנות ה-RED הוחלפו מאז ביעד רחב יותר של הפחתת פליטת גזי החממה של האיחוד האירופי ב-55% עד 2030. התרומה של דלק ביולוגי ביעד זה הוגבלה ל-7% בלבד. לפיכך, צפוי שמדינות מפותחות ימשיכו להתרחק מדלק ביולוגי. חלף זאת, הכיוון יהיה בפיתוח מקורות אנרגיה שמקורן ברוח, שמש, מים ומקורות גרעיניים. מקורות אלו, לשם ייצור חשמל, יוכלו לשמש לצד המשך הגדלת משקל צי כלי-הרכב החשמליים. 
בעוד שהמדינות המפותחות התרחקו מדלק ביולוגי, המדינות המתעוררות, להן פחות משאבים, מוצאות בו עניין רב. ברזיל, יצרנית הדלק הביולוגי השנייה בגודלה בעולם, ממשיכה להרחיב את מדיניות הדלק הביולוגי הלאומי שלה (RenovaBio). ואכן, שוק הסחר באנרגיה זו הורחב לאחרונה לשילוב יצרני אנרגיה נוספים, ויש תוכניות להדק את המדיניות הסביבתית במטרה להגביר את ייצור הדלק הביולוגי.
תעשיית הדלק הביולוגי של ברזיל עשויה גם להפיק תועלת מהבחירה מחדש של הנשיא לולה, שפיקח על תחילת המעבר לעבר מכוניות "דלק גמיש" שמתאימות לדלק ביולוגי, זאת במהלך כהונתו הראשונה בתפקיד. לולה כבר הצהיר כי ברצונו להגדיל את הסכום המושקע בייצור דלק ביולוגי על ידי Petrobras, קונגלומרט האנרגיה שבבעלות המדינה.
בהודו, הממשלה ניצלה את תעשיית הסוכר המקומית הגדולה שלה בכדי להגביר את קצב שילוב האתנול בדלק בשנים האחרונות. היעד של הממשלה הוא של 20% אתנול בשימוש לתחבורה, יעד שהוקדם מ-2030 ל-2025 בשנה שעברה. כך גם באינדונזיה, שמבקשת להגדיל את ענף הסוכר במהלך חמש השנים הבאות על מנת לסייע בפיתוח אתנול על בסיס סוכר. לאינדונזיה, יצרנית הדלק הביולוגי השלישית בגודלה בעולם, יש כיום יעד של 30% ביו-דיזל.
עם זאת, השפעה העולמית של הצעדים הללו תהיה מוגבלת בהתחשב בכך שקבוצת המדינות המתעוררות מהווה פחות ממחצית מייצור הדלק הביולוגי העולמי. יתרה מכך, השטחים הניתנים לגידול של חומרי הזנה המשמשים בדלק ביולוגי במדינות אלו – כמו סוכר, דקל, פולי סויה – קטן יחסית.
לכן, גם אם נתח זה יעלה, הדבר לא יהיה בעל השפעות עולמיות גדולות מאוד בטווח הקרוב. באופן רחב יותר, האופי הזמני של משבר האנרגיה הנוכחי ושינוי הגישה כלפי דלק ביולוגי בכלכלות הגדולות בעשור האחרון פירושו שייצור דלק ביולוגי עולמי לא יגדל בקרוב ולא יהווה את התחליף לנפט".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה