מדדים ומחקרים

בנק הפועלים מזהיר: הריבית צפויה לעלות לרמה של 5%

בנק הפועלים מתייחס לעליית מדד המחירים לצרכן בחודש אוגוסט שכלל עליה במחירי הדיור וירידה קלה במחירי המזון. עוד קובעים בבנק כי הריבית תעלה שוב עד לסוף השנה ותגיע לרמה של 5.0%
שירה יום טוב |  2
בנק הפועלים (צילום shutterstock, אביב גוטליב)
בנק הפועלים מפרסם את מסקנותיו בעקבות תוצאות מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט שציגו עליה גבוהה מעט מהתחזיות לאחר שהמדד עלה ב-0.5%, ובשנים-עשר החודשים האחרונים עלה בשיעור של 4.1%. המדד ללא אנרגיה עלה ב-4.0%. 
בסקירת בנק הפועלים למדד, צויין כי מחירי הדירות, שאינם משתקללים במדד המחירים לצרכן, ירדו בסקר האחרון ב- 0.1% והם גבוהים ב– 3.2% מהרמה לפני שנה. מחירי הדירות החדשות ירדו החודש ב-0.8%. בעשרת החודשים האחרונים ירדו מחירי הדירות החדשות במצטבר ב-3.2%. נתונים אלו אינם משקללים הטבות שלהערכתנו התרבו לאחרונה. אנו צופים כי בחודשים הקרובים מחירי הדירות יוסיפו לרדת. 
מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט עלה בשיעור של 0.5%, מעט גבוה מתחזית הבנק שעמדה על 0.4%. בכך האינפלציה השנתית עלתה לשיעור של 4.1%, זאת בשל גורם טכני (יציאת מדד אוגוסט מבסיס המדידה) שלאו דווקא מעיד על תפנית בסביבת האינפלציה. מחירי הטיסות לחו"ל  עלו בשיעור חד של 10.5% והיו הגורם העיקרי למדד הגבוה. התייקרות זו גבוהה בשיעור ניכר ביחס לעונתיות וביחס לפיחות בשקל.
סעיף הדיור המשיך לעלות בקצב מהיר והשלים עלייה של 6.2% בשנה האחרונה, כשמנגד מחירי המזון רשמו ירידה של 0.2%. בדומה לעולם, האינפלציה ממוקדת עתה במחירי השירותים ובכלל זה הדיור, והיא מושפעת לכן מעליית השכר במשק. שוק העבודה מוסיף להיות הדוק ופועל להמשך התייקרויות בסעיפים אלו.
הלמ"ס פרסמה שבחוזי שכירות בהם לא התחלף שוכר עלו המחירים בשיעור של 3.8%, ובאלו שהתחלף שוכר המחירים עלו ב- 8.4%. קצבי עלייה אלו עדיין גבוהים ומרמזים על המשך עלייה בסעיף הדיור בחודשים הקרובים.  גורמי סיכון נוספים שעשויים להביא לעליות מחירים הם הפיחות המתמשך בשער החליפין של השקל, ואולי גם עלייה במחיר הדלק, אם באוצר יחליטו לא להגדיל את ההנחה על מס הבלו. אנו הנחנו עלייה של 3% במחירי הדלק בחודש אוקטובר. ההאטה בצמיחת המשק צפויה להערכתנו למתן את עליית מחירי השירותים בשנה הבאה. תחזית האינפלציה ל– 12 החודשים הקרובים עודכנה ל– 2.8%. 
לפי הערכת בנק הפועלים, המדד הגבוה מעלה אפשרות לעליית ריבית נוספת. השווקים מגלמים עליית ריבית אחת נוספת לרמה של 5.0% באחת מההחלטות עד סוף השנה, והפחתה הדרגתית בריבית במחצית השנייה של 2024.
החלטת הריבית הבאה תתקבל לקראת סוף אוקטובר, עד אז יתפרסם גם מדד המחירים לחודש ספטמבר. ההחלטה תושפע גם מהתפתחות שער החליפין עד למועד זה. הציפיות לאינפלציה נותרו מעוגנות ביעד, ואנו נוטים להעריך לכן שללא פיחות נוסף, הריבית לא תעלה, אולם כאמור ההחלטה פתוחה ותלויה בהתפתחויות של החודש הקרוב.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    ללא העלאת ריבית האינפלציה תגיע 10%
    לילי 09/2023/19
    הגב לתגובה זו
    4 1
    הכסף מחולק למגזרים לא יצרנים . מבוססי צריכה . פער הריבית בין ארה"ב לישראל גדל הדולר , הנפט , ומחירי יבוא טסים. אקסלרציה של מחירים.
    סגור
  • 1.
    לברוח
    לברוח 09/2023/18
    הגב לתגובה זו
    5 0
    תברחו מהבנק הזה! בנק נוראי שירות נוראי מלבינים מס ואת הכנס הלקוח משלם על ריביות הזויות בנק מושחת פשוט לעזוב אותם עד שיתמוטטו!!
    סגור