מדדים ומחקרים

חום אימים: שינוי האקלים עלול להוביל לגלי חום שוברי שיאים

חוקרים מסבירים כי גל החום הקיצונים, בשילוב עם נקודות תורפה סוציו-אקונומיות שונות, מציבות אזורים מסוימים בסכנה מיוחדת, לדוגמה אפגניסטן, פפואה גינאה החדשה ומרכז אמריקה
מערכת ice |  1
כדור הארץ (צילום freepik)
כדור הארץ מתחמם. הקיץ בכל רחבי העולם הפך בשנים האחרונות לארוך ואינטנסיבי יותר, כשגלי חום סוערים הפכו לפתע לנורמה החדשה. כעת, חוקרים מאוניברסיטת בריסטול זיהו אזורים בכל רחבי העולם הפגיעים ביותר להשפעות ההרסניות של הטמפרטורות הצורבות הללו.
חוקרים מסבירים כי קיצוניות החום חסרת התקדים הללו, בשילוב עם נקודות תורפה סוציו-אקונומיות שונות, מציבות אזורים מסוימים בסכנה מיוחדת. דוגמאות כוללות אפגניסטן, פפואה גינאה החדשה ומרכז אמריקה.

מדינות שבדרך כלל אינן חוות טמפרטורות גבוהות או שעדיין לא התמודדו עם גל חום עז הן בדרך כלל רגישות יותר. צעדים שמטרתם להסתגל לאקלים באזורים כאלה נכנסים לתוקף רק לאחר שמתרחש גל חום. בנוסף, סיכוי גבוה לטמפרטורות שוברות שיאים, גידול אוכלוסיות ואספקת שירותי בריאות ואספקת אנרגיה מוגבלת יכולים להגביר את הסיכונים הללו.
מחברי המחקר מצביעים גם על בייג'ין ומרכז אירופה כנקודות חמות פוטנציאליות. אם גלי חום שוברי שיאים היו מתרחשים באזורים כה צפופים, זה ישפיע לרעה על מיליוני אנשים. בסך הכל, החוקרים קוראים לקובעי המדיניות באזורים המכונים נקודות חמות לשקול וליישם תוכניות פעולה רלוונטיות שיפחיתו את הסיכון למקרי מוות ולכל הנזק הנלווה כתוצאה מקיצוניות אקלימית.
"כיוון שגלי חום מתרחשים לעתים קרובות יותר, עלינו להיות מוכנים טוב יותר. אנו מזהים אזורים שאולי היה להם מזל עד כה - בחלק מהאזורים הללו יש אוכלוסיות גדלות במהירות, חלקם מדינות מתפתחות, חלקם כבר חמים מאוד. אנחנו צריכים לשאול אם תוכניות הפעולה בחום עבור אזורים אלה מספיקות", אומר הסופר הראשי ומדען האקלים ד"ר ויקי תומפסון ממכון אוניברסיטת בריסטול קאבוט לאיכות הסביבה בהודעה לתקשורת.
צוות המחקר עשה שימוש בסטטיסטיקה של ערך קיצוני, שיטה להערכת תקופות החזרה של אירועים נדירים, עבור פרויקט זה. הם השתמשו במערכי נתונים גדולים ממודלים של אקלים ותצפיות כדי לאתר אזורים בכל רחבי הגלובוס שבהם יש סיכוי גבוה יותר שיאי טמפרטורה ישברו בהקדם, וכתוצאה מכך קהילות מקומיות נמצאות בסכנה הגדולה ביותר לחוות חום קיצוני.
עם זאת, מחברי המחקר גם מזהירים שקיצוניות בלתי סבירות מבחינה סטטיסטית, שבה שיאים נוכחיים מתנפצים על ידי שולי טמפרטורה שנראו בלתי אפשריים עד שהתרחשו, עלולים להתרחש בכל מקום. לדוגמה, אירועים בלתי סבירים אלה התרחשו בכמעט שליש (31%) מהאזורים המנותחים שבהם התצפיות היו אמינות מספיק בין 1959 ל-2021.
"להיות מוכנים מציל חיים. ראינו כמה מגלי החום הבלתי צפויים ביותר ברחבי העולם מובילים למקרי מוות הקשורים לחום בעשרות אלפים. במחקר זה, אנו מראים שאירועי ניפוץ שיאים כאלה יכולים להתרחש בכל מקום. ממשלות ברחבי העולם צריכות להיות מוכנות", מסביר מחבר המחקר דן מיטשל, פרופסור למדעי האטמוספירה במכון לאיכות הסביבה של אוניברסיטת בריסטול קאבוט.
לסיכום, מחברי המחקר מאמינים ששינוי האקלים הנגרם על ידי אדם גורם לעלייה בתדירות, בעוצמה ובמשך של גלי חום - שעלולים להוביל לאלפי מקרי מוות הניתנים להימנעות ברחבי העולם. הבנה טובה יותר של היכן החברה עשויה לא להיות מוכנה לקיצוניות אקלימית יכולה לעזור לאנושות לתעדף הפחתה באזורים הנחשבים לפגיעים ביותר.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    חום אימים
    מקס 06/2023/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא הבנתי כלום מהקשקוש הזה.
    סגור