מדדים ומחקרים

ביל גייטס נפרד מ-5 מיליארד דולר: זו הסיבה

הטייקונים העשירים בעולם הם גם התורמים הגדולים בעולם, אך גם מיליארדרים  אנונימיים יחסית התברגו בצמרת הרשימה. אלו תרומות הצדקה הגדולות שניתנו השנה
מערכת ice | 
ביל גייטס (צילום מתוך עמוד הפייסבוק של ביל גייטס)
תרומה של 5 מיליארד דולר על ידי מייסד מיקרוסופט, ביל גייטס, לקרן ביל ומלינדה שייסד עם גרושתו, הייתה מתנת הצדקה הגדולה ביותר של 2022, על פי דירוג שנתי שנערך על ידי Chronicle of Philanthropy.
הרשימה השנתית של 10 מתנות הצדקה הגדולות ביותר שהוכרזו על ידי יחידים או קרנותיהם הסתכמה בכמעט 9.3 מיליארד דולר בשנת 2022. התרומות הועברו למוסדות גדולים, שלוש מהן קרנות פרטיות ושלוש אוניברסיטאות. התרומות ניתנו למטרות תמיכה בקיימות סביבתית, בריאות הנפש של ילדים, ומחקר תאי גזע.
שתיים מהמתנות עלו על מיליארד דולר, ושישה מתוך שמונת התורמים (תורם אחד העניק שלוש מתנות) הם מולטי-מיליארדרים. השווי המשותף של ששת התורמים הללו הוא קצת יותר מ-325 מיליארד דולר.
בראש הרשימה נמצא כאמור גייטס, שנתן 5 מיליארד דולר כדי לתמיכה בתחום הבריאות העולמי, תחום שכידוע יקר לליבו, עוד מאז שהתריע לפני הקורונה על סכנה ממגיפה עולמית. גייטס, ששוויו הנקי מוערך ב-104 מיליארד דולר, משך תשומת לב ביולי כשהודיע שהוא נותן 20 מיליארד דולר לקרן אותה הוא מנהל עם אשתו לשעבר, מלינדה פרנץ' גייטס. עם זאת, פקידי הקרן אישרו בדצמבר ששלושה רבעים מאותם 20 מיליארד דולר הלכו לתשלום 15 מיליארד הדולרים שהוא ופרנץ' גייטס התחייבו ביולי 2021. 5 מיליארד הדולרים הנותרים היו הזרמה חדשה לקרן.

במקום השני הם אן וג'ון דור עם תרומה של 1.1 מיליארד דולר לאוניברסיטת סטנפורד באמצעות קרן Benificus שלהם כדי להשיק את בית הספר לקיימות בקמפוס. בית הספר החדש יתמקד בשמונה תחומי מלגה: שינויי אקלים, מדעי כדור הארץ וכוכבי הלכת, טכנולוגיית אנרגיה, ערים בנות קיימא, סביבה, ביטחון מזון ומים, וחברה אנושית, התנהגות ובריאות.
ג'ון דור הוא משקיע הון סיכון שהטביע את חותמו וחלק ניכר מהונו כתומך מוקדם של ענקיות הטכנולוגיה של עמק הסיליקון כמו סאן מיקרוסיסטמס, אמזון וגוגל. כיום הוא מכהן כיו"ר חברת ההשקעות קליינר פרקינס, והשווי הנקי שלו עומד על קצת יותר מ-9 מיליארד דולר.
במקום השלישי מגיעים ג'קי ומייק בזוס, אמו ואביו החורג של מייסד אמזון, ג'ף בזוס. בני הזוג נתנו למרכז הסרטן פרד האצ'ינסון 710.5 מיליון דולר באמצעות קרן משפחת בזוס שלהם כדי לבנות 36 מעבדות מחקר ומתקן מחקר גדול נוסף. המענק יתמוך גם בניסויים הקליניים של מרכז הסרטן ובמחקר האימונותרפי במהלך 10 השנים הבאות.
בני הזוג היו עד לאחרונה פילנתרופים בעלי פרופיל נמוך למדי. עם זאת, ג'קי בזוס הייתה מעורבת באופן ישיר בכמה פרויקטים ללא מטרות רווח במהלך השנים. מייק בזוס בילה 32 שנים בעבודה כמהנדס ומנהל עם ענקית הנפט והגז אקסון מוביל לפני שפרש והפנה את תשומת לבו לקרן של בני הזוג.
אחריהם מגיע המשקיע האגדי בן ה-92 וורן באפט, אשר תרם מניות בשווי של כמעט 474.3 מיליון דולר לקרן סוזן תומפסון באפט, אותה הקים ב-1964 כדי לנהל את מתן הצדקה של משפחתו, ששמה שונה מאוחר יותר לשם אשתו הראשונה, שמתה ב-2004. הקרן תומכת בבריאות ופוריות נשים ומספקת מלגות מכללות לסטודנטים בנברסקה, שם נמצאת הקרן.
רות דה-יונג קוהלר המנוחה סוגרת את החמישייה הראשונה. הירושה של קוהלר ושות', שמתה בשנת 2020 בגיל 79, הכילה 440 מיליון דולר שהלכו להשקת קרן רות לאמנויות, המחלקת מענקים במילווקי לתמיכה באמנויות הבמה ברחבי המדינה. היא מתכננת להעניק כ-20 מיליון דולר בשנה. קוהלר היתה תומכת אמנויות נלהבת וניהלת את מרכז האמנויות ג'ון מייקל קולר בשבויגן, וויסנט, בין השנים 1972 ל-2016.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה