מדדים ומחקרים

בנק מזרחי טפחות בתחזית אפורה: ההכנסה הפנויה תצטמצם

על פי הכלכלן יוני פנינג, בישראל נרשמת עלייה קלה ברמת האינפלציה השנתית. אבל האטה ניכרת בשוק הדיור מרמזת על צפי לצמצום ההכנסה הפנויה. חלה התמתנות של כחצי מיליארד דולר ביבוא השירותים, אל מול גידול ביצוא השירותים, אשר צפויים להמשיך לתמוך בחשבון ברבעונים הבאים, ובהתחזקות השקל
מערכת ice | 
יוני פנינג, אסטרטג ראשי חדר עסקאות בבנק מזרחי טפחות (צילום עופר חגיוב, Magma Images)
שבוע המסחר המלא האחרון של השנה זוכה לרכז כמות ניכרת של עדכונים כלכליים על פי כלכלן מזרחי טפחות יוני פנינג. בכלל זה, בארצות הברית נרשמת התמתנות, החמישית ברציפות, ברמת האינפלציה השנתית. בשלב זה, ניכרת השפעה מתונה משהו מהאינפלציה על הכוונת הפד, הממשיך בביצוע הצמצום המוניטארי.
באירופה, נרשמת התמתנות משמעותית של מחירי סחורות האנרגיה, על רקע ציפייה להקלה בעומס הקור ביבשת. למרות התמתנות קלה של מדד המחירים ביבשת, גם פה  הבנק המרכזי מעלה ריביות ב-0.5%. בישראל נרשמת עלייה קלה ברמת האינפלציה השנתית. אבל האטה ניכרת בשוק הדיור מרמזת על צפי לצמצום ההכנסה הפנויה.

מדד המחירים המקומי עלה בנובמבר ב-0.1%, בהתאם לקונצנזוס האנליסטים, ודוחף את האינפלציה השנתית לרמת 5.3%. סעיפי המזון, מנגד, רושמים עלייה מתונה של 0.2%, למרות ריבוי הדיווחים על העלאות מחירים של היצרניות השונות. בכלל זה, נרשמת מחיקה של ההעלאות במחירי הבשר מתקופת החגים, עם ירידה של 1.2%, וגריעה של 4 נ"ב מהמדד. סעיפי הירקות והפירות מתקנים את העלייה מהחודש הקודם, עם ירידה של 4.3%. מחירי הדלק הוסיפו עוד 5 נ"ב למדד, עם עלייה של קרוב ל-2%. 
מחירי הטיסות לחו"ל ירדו ב-1.3% בלבד, וגורעים 5 נ"ב מהמדד, למרות היציאה מתקופת החגים. אנו ממשיכים לראות פוטנציאל לירידות מסעיף לזה לאור ירידת מחירי הדלקים והיציבות בשקל. בדומה לארה"ב, מחירי הדיור תורמים נ"ב למדד, עם עלייה של 0.6%. 
על פי הלמ"ס, הגירעון במאזן הסחר הצטמצם בכ-600 מ' דולר בנוב', ל-3.2 מיליארד דולר, יחסית לנתון המקורי שפורסם עבור אוק'. גם נתון הגירעון של אוקטובר זכה לעדכון של כ-600 מ' דולר כלפי מטה, על רקע עדכון כלפי מעלה, בסכום דומה, של נתוני היצוא של החודש. מעבר לזה, נתוני יבוא האנרגיה בנובמבר חזרו להצביע על התמתנות, ברמת 1.1 מיליארד דולר, כ-250 מ' דולר פחות מאוקטובר.
על פי הלמ"ס, העודף בחשבון השוטף של ישראל זינק לרמת 5.4 מיליארד דולר ברבעון השלישי. נתון הרבעון השני עודכן גם הוא כלפי מעלה, בקרוב ל-800 מיליון דולר, ל-4.9 מיליארד דולר. נתון החשבון השוטף כולל העברה שוטפת של 2.3 מיליארד דולר לממשלת ישראל, רובה מממשלת ארה"ב. למרות זאת, כן נציין לטובת העודף בחשבון כי זה מותן במידה ניכרת על ידי יבוא הסחורות, אשר עמד על 28.5 מיליארד דולר. מנגד, נציין כי חלה התמתנות של כחצי מיליארד דולר ביבוא השירותים, אל מול גידול ביצוא השירותים, אשר צפויים להמשיך לתמוך בחשבון ברבעונים הבאים, ובהתחזקות השקל, אגב כך.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה