מדדים ומחקרים

בנק הפועלים מפתיע: הריבית תעצר על 3.75% בלבד?

בנק ישראל מגביר את הנפקות המק"מ, והתשואות ישקפו עתה טוב יותר את התוואי העתידי הצפוי של ריבית בנק ישראל. עליות הריבית בהמשך הדרך יהיו במינונים של 25 נקודות בסיס, זאת בעיקר בהשפעת נתונים כלכליים פחות טובים שיגיעו בדרך, והריבית תיעצר ברמה של כ-3.75%
מערכת Ice | 
בנק הפועלים (צילום Magma Images)
כלכלני בנק הפועלים בדוח השבוע דיברו על כך שיהיו בבנק ישראל יותר הנפקות מק"מ. לאורך זמן הצמיחה תושפע יותר ממצב משקי הבית, ואנו מעריכים שנראה האטה משמעותית נוספת בצמיחה ברבעונים הקרובים. "אנו מעלים את תחזית האינפלציה לשנה הקרובה מרמה של 2.6% ל-2.9%. העלאת התחזית היא על רקע כוונת רשות החשמל להעלות את המחירים בשיעור של 8.2% בחודש ינואר".
בישראל, מצב משקי הבית הופך מיום ליום למשתנה מפתח בפעילות הכלכלית. באוקטובר מדד אמון הצרכנים שב לרדת, ובעיקר ירד המדד למצב השוטף. הירידה באמון הצרכנים מאותתת על המשך התכווצות בצריכה הפרטית, זאת לאור הירידה החדה בכושר הקנייה של משקי הבית. השכר הממוצע במשק אמנם עולה, אך הוא אינו מדביק את קצב העלייה במדד המחירים לצרכן, מה עוד שלהערכתנו עליית המדד מהווה אומדן חסר להתייקרות סל ממוצע של מוצרים ושירותים של רוב משקי הבית.

הצריכה הפרטית ירדה ברבעון השלישי של השנה, ובעיקר פחתה הצריכה של מוצרים בני-קיימה. בחודשים הקרובים נראה המשך ירידה גם בצריכה של שירותים שונים, ובעיקר אלו שקשורים לפנאי. ירידה חדה ברכישת דירות חדשות ודירות יד שנייה תומכת אף היא בהאטה של הצריכה. ברמת המשק, אנו רואים שענפים אחרים מפצים באופן חלקי על ההאטה בצריכה הפרטית, ובעיקר ההשקעות בבנייה שממשיכות לגדול. עם זאת, לאורך זמן הצמיחה תושפע יותר ממצב משקי הבית, ואנו מעריכים שנראה האטה משמעותית נוספת בצמיחה ברבעונים הקרובים.
החלטות הממשלה הן בעלות השפעה משמעותית על האינפלציה בטווח הקצר.  לאורך זמן, ככל שיעשה יותר שימוש בתקציב, הגירעון התקציבי יעלה, וזה לכשעצמו גורם אינפלציוני. יחד עם זאת, אנו מעריכים שצמיחת המשק צפויה לרסן את האינפלציה בעוד מספר חודשים, בעיקר דרך מחירי שירותים ובכלל זה דיור. אנו מעלים את תחזית האינפלציה לשנה הקרובה מרמה של 2.6% ל- 2.9%. העלאת התחזית היא על רקע כוונת רשות החשמל להעלות את המחירים בשיעור של 8.2% בחודש ינואר. אנו הנחנו עד כה שממשלה חדשה תנסה לבלום את עליית מחיר החשמל, אך בשלב זה נראה סביר יותר להניח שהמחיר יעלה בינואר. שאלה נוספת שתתברר בימים הקרובים היא האם הנחת הבלו תוארך בסוף החודש. אם תוארך ההנחה במלואה מחיר הדלק ירד בכ-5%. אנו מניחים שגובה ההנחה יקטן כך שמחיר הדלק יוותר ללא שינוי.
בנק ישראל מגביר את הנפקות המק"מ, והתשואות ישקפו עתה טוב יותר את התוואי העתידי הצפוי של ריבית בנק ישראל. עליות הריבית של בנק ישראל מתחילת השנה לא השתקפו במלואן בשוק המק"מ, ונוצר נתק בין תשואות המק"מ לבין תשואות הגלומות בחוזי החלף על הריבית (IRS). פער זה מוסבר בעיקר ברכישות מק"מ גדולות של גופים פיננסיים זרים, שמבחינתם המק"מ מהווה את הרגל השקלית של חוזה החלף במטבעות. ככל שמכרזי המק"מ גדלים, תשואות המק"מ מתקרבות לצפי להתפתחות ריבית בנק ישראל בעתיד. במידה מסוימת אפשר לומר שעליית תשואת המק"מ משפרת את התמסורת של המדיניות המוניטרית.
נגיד בנק ישראל התבטא שהריבית תחצה כנראה את הרמה של 3.5%, שהיא התחזית הקודמת של חטיבת המחקר. אנו סבורים שעליות הריבית בהמשך הדרך יהיו במינונים של 25 נקודות בסיס, זאת בעיקר בהשפעת נתונים כלכליים פחות טובים שיגיעו בדרך, והריבית תיעצר ברמה של כ- 3.75%. הריבית צפויה להערכתנו להיוותר ברמה זו תקופה ממושכת. הבנקים המרכזיים לא יפחיתו ריבית במחזור הזה עד שישתכנעו שהאינפלציה חוזרת לרמה של 2%, והדרך ליציבות מחירים כזו נראית כרגע עוד ארוכה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה