מדדים ומחקרים

סיגריות אלקטרוניות בריאות יותר? כדאי שתכירו את הנתונים האלו

השימוש בסיגריות אלקטרוניות ראה גידול אקספוננציאלי בשימוש בשנים האחרונות, לצד יח"צ טוב שגרם לנו להאמין שמדובר במוצר טוב יותר מעישון מסורתי. אך האם זה נכון?
מערכת ice |  1
עישון סיגריה (צילום פקסלס)
מעשנים רבים פנו לאידוי כחלופה מעשית יותר לסיגריות מסורתיות. חלקם אפילו חושבים שהם לא מזיקים בתור "הדבר האמיתי". ממצאים ממחקר חדש בראשות אוניברסיטת לואיסוויל, לעומת זאת, מצביעים על ההפך - מוכיחים שחלק מההשפעות הלבביות של המרכיבים בסיגריות אלקטרוניות זהות או אפילו גרועות יותר מאלה הקונבנציונליות.
השימוש בסיגריות אלקטרוניות ראה גידול אקספוננציאלי בשימוש בשנים האחרונות, במיוחד בקרב בני הנוער. לפני המגיפה, 25% מתלמידי תיכון אמריקאים ו-10% מחטיבות הביניים דיווחו על שימוש בסיגריות אלקטרוניות. עד כה, נדונו ההשלכות הבריאותיות מכיוון שאדים אינם עוברים בעירה, עוברי אורח אינם מסתכנים בחשיפה לחומרים מסרטנים בניגוד לסיגריות קונבנציונליות. העניין הוא שאדים מספקים אלדהידים, חלקיקים וניקוטין ברמות דומות לסיגריות.
החוקרים בדקו את ההשלכות הלבביות של שאיפת אירוסול של סיגריה אלקטרונית בעכברים על ידי התמקדות בשני המרכיבים העיקריים במינונים נטולי ניקוטין, פרופילן גליקול וגליצרין צמחי, או מאדים אלקטרוניים בטעמים עם ניקוטין. הם גילו שללא קשר לסוג, קצב הלב של עכברים הואט במהלך חשיפת נשיפה והתחזק לאחר מכן, מה שמצביע על כך שהגוף שלהם הגיב לשאיפה בתגובת הילחם או ברח. יתר על כן, עשן סיגריות אלקטרוניות מנוזל בטעם מנטול או מפרופילן גליקול כשלעצמו גרם להפרעות קצב חדריות ולהפרעות אחרות בהולכה של הלב.
"הממצאים שלנו מוכיחים שחשיפה לטווח קצר לסיגריות אלקטרוניות יכולה לערער את קצב הלב באמצעות כימיקלים ספציפיים בתוך נוזלים אלקטרוניים", מסביר אלכס קרל, עוזר פרופסור במחלקה לפיזיולוגיה של UofL שהוביל את המחקר. "ממצאים אלו מצביעים על כך ששימוש בסיגריה אלקטרונית הכולל חומרי טעם וריח או כלי ממס מסוימים עלול לשבש את ההולכה החשמלית של הלב ולעורר הפרעות קצב. תופעות אלו עלולות להגביר את הסיכון לפרפור פרוזדורים או חדרים ודום לב פתאומי".
בעוד שאדים עוזרים לאנשים להיגמל מסיגריות רגילות, אופי הריח האלקטרוני והניטרלי בטעם הפירות הופך את זה למושך יותר עבור צעירים לנסות אותם מבלי לדעת כיצד הם משפיעים על בריאותם.
"הממצאים של מחקר זה חשובים מכיוון שהם מספקים ראיות טריות לכך שהשימוש בסיגריות אלקטרוניות עלול להפריע לקצב לב נורמלי - דבר שלא ידענו קודם לכן", אומר ארוני בהטנגאר, פרופסורים בחטיבה לרפואה סביבתית. "זה מדאיג מאוד בהתחשב בצמיחה המהירה של השימוש בסיגריות אלקטרוניות, במיוחד בקרב צעירים."
מכיוון שמדובר במחקר בבעלי חיים, החוקרים מסכימים שמחקר נוסף על בעלי חיים ובני אדם נחוץ בדחיפות על מנת לקבוע ממצאים מוצקים יותר על השפעות לב אפשריות של מכשירי עישון אלה.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    בתור מי 'לא מעשן לא זה ולא זה
    יואש 11/2022/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש כאן מבט משעשע דרך חור המנעול כמו לכתוב השוואה בין צניחה חופשית להליכה ברגל ולתאר זקנים שמועדים ושוברים את הירך.
    סגור