מדדים ומחקרים

הריבית בדרך לזנק ב-0.5%: אלו הנפגעים העיקריים מכך

עצירת האינפלציה? העלאת הריבית פוגעת בעיקר בעסקים קטנים ובינוניים, שמקבלים אשראי בריבית ממוצעת הגבוהה פי 1.78 ו-1.4, בהתאמה, מזו של עסקים גדולים
מערכת ice |  7
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום פלאש 90, vecteezy)
בהמשך להעלאות הריבית האחרונות במשק, גם מחר (שני) צפוי בנק ישראל להעלות את הריבית לתקופה שבין ה-3 באוקטובר ל-21 בנובמבר בשיעור של כ-0.5%. כידוע, העלאת ריבית בנק ישראל משפיעה על ריבית הפריים, צעד הפוגע בעיקר בעסקים הקטנים והבינוניים, שלהם הריבית הגבוהה במשק בהשוואה לשאר העסקים. 
עסקים קטנים ובינוניים מקבלים אשראי בריבית ממוצעת הגבוהה פי 1.78 ו-1.4, בהתאמה, מזו של עסקים גדולים. מהשוואה על שיעור העסקים המדווחים על מגבלה בקבלת אשראי עולה כי כ-35% ו-25% מהעסקים הבינוניים והקטנים, בהתאמה, מדווחים על מגבלה בקבלת אשראי, זאת לעומת 14.2% בלבד מהעסקים הגדולים.

נוסף על כך, במדידת הסיכון המשוקלל הממוצע של כל הבנקים בעת מתן אשראי לעסקים, עולה כי אין פער משמעותי בין רמת הסיכון של עסקים קטנים (1.76%) לבין זו של עסקים גדולים (1.68%). הגורמים שעומדים בפני ההחלטה של בנק ישראל הינם רבים ומגוונים, ובראשם האינפלציה שממשיכה להרים את ראשה בארץ ובעולם, אולם השלכות המשך העלאת הריבית הינן כבירות ובראשן כאמור הפגיעה במשקי הבית והעסקים הקטנים בישראל. 
לדברי המומחה לכלכלה מדינית ד"ר רובי נתנזון, "המוסדות הפיננסיים במדינת ישראל מספקים הסדרי אשראי עבור עסקים. הסדרים אלה נחוצים לשני שימושים עיקריים - הון חוזר והשקעות. עבור הון חוזר, האשראי מהווה גישור בין תזרים ההוצאות לעובדים ולספקים, לבין תזרים ההכנסות מהלקוחות. כמו כן, עבור השקעות, האשראי משמש למימון ההשקעות בעסק לרבות ציוד, פרסום, גיוס וכן הלאה. 
"מבחינת עלות הענקת אשראי לעסקים עולה כי רמת הסיכון של בית עסק מהווה שיקול מרכזי בקביעת גובה הריבית שישלם עבור האשראי שיקבל. לכן, השוואת מחיר האשראי בין קבוצות העסקים השונות לא יכולה להתבצע מבלי לנטרל את השוני בסיכון ביניהן. אולם, במדידת הסיכון המשוקלל הממוצע של כל הבנקים, עלה כי אין פער משמעותי בין רמת הסיכון של עסקים קטנים (1.76%) לבין זו של עסקים גדולים (1.68%). 
"גישה מוגבלת לאשראי עלולה לפגוע בעסקים במגוון דרכים, במיוחד לאור העובדה שרובם המכריע של העסקים בישראל נשענים על הבנקים המסחריים באמצעות לקיחת הלוואות. הצורך בהלוואות מהבנקים המסחריים עבור עסקים קטנים ובינוניים בישראל הוא בעוכריהם של עסקים אלה, שכן הריבית להלוואות לעסקים קטנים ובינוניים היא הגבוהה במשק מבין כלל ההלוואות למגזר העסקי. לריביות הגבוהות השפעה גבוהה על העסקים הקטנים והבינוניים, הן כחסם לפתיחת עסק והן כמכשול להתפתחות ולצמיחת עסק קיים".
לאור ההערכות על העלאת הריבית יצא רמי בז'ה, יו"ר פורום העצמאים מבית ההסתדרות, בקריאה לפוליטיקאים: "רוצים שהעצמאים יצביעו עבורכם? תנו לנו רשת ביטחון". בפורום פועלים לשני מהלכים מרכזיים בשנה הקרובה. האחד הוא נוהל פיצוי לעצמאים בשעת חירום, והשני הוא זכויות סוציאליות לפרילנסרים, כשלדברי בז'ה "נפעל להעביר את המהלכים האלה בכל ממשלה שתקום לאחר הבחירות". 
בז'ה מסביר כי "במדינת ישראל חיים ועובדים מאות אלפי עצמאים שסוחבים על גבם את הכלכלה הישראלית. בהתבוננות על פי משקי בית מדובר כבר במיליוני נשים וגברים, שכן משפחות רבות מורכבות מעצמאי ומשכיר, מעצמאית ומשכיר.  "בניגוד למתמחים, למורים ולציבורים מקצועיים אחרים בישראל, העצמאים עוסקים במאות מקצועות ואין להם גב פוליטי. ההסתדרות נשארה הגוף היחיד שדואג לעצמאים ומקדם אותם.
"אנו מצפים לרשת ביטחון לעצמאים. רשת אמיתית, שתבטיח הגנה בימי חירום כמו מגיפה, מבצע צבאי ועוד – ופיצוי הוגן אחריהם. זה אפשרי וקל לביצוע, צריך רק להחליט ולבצע. כתבנו שישה תרחישים שכוללים בין היתר התפרצות מגיפה, מבצע צבאי או רעידת אדמה. ברגע שמתממש אחד התרחישים הללו, העצמאי מקבל מיד את דמי הקיום. בלי שביתות, מחאות או גחמות של שר האוצר. יש כבר חוות דעת של הביטוח הלאומי וגם תקציב לכך. 
"נוסף על כך, ישנה הצעת חוק בנושא שיש לה תמיכה גם בקואליציה וגם באופוזיציה, כלומר תמיכה גורפת מימין ומשמאל, כך שאין לי ספק שזה הדבר הראשון שיעבור כבר בתחילת 2023. עד עכשיו לא ידעו לכמת את זה בכסף, אבל הביטוח הלאומי נכנס לתמונה וחקר בתקופת הקורונה איך בדיוק ועל מה צריך לפצות. הביטוח הלאומי סיפק גם למשרד האוצר מספרים מדויקים, כי בלי מספרים האוצר לא מוכן לקדם כלום. הביטוח הלאומי יודע להגיד בדיוק מה צריך כשיש מבצע בדרום, את מי צריך לפצות אם יש רעידת אדמה, אם יש מגפה, סקטור כזה או סקטור אחר, על בסיס הירידה במחזור. צריך שיהיה חוק שעצמאי יודע שהוא מתעורר בבוקר ומוגן בדיוק כמו השכיר בשעת חירום.
"כל עצמאי מדווח על בסיס כמה הוא מרוויח, ומה ההבדלים בין ההוצאות וההכנסות שלו ובסוף השנה מתחשבנים. לביטוח הלאומי יש את כל הנתונים של העצמאים, הפרילנסרים ובעלי העסקים. לא צריך לחכות למס הכנסה. זה התפקיד של הביטוח הלאומי. הביטוח הלאומי ישב איתנו, מהמנכ"ל עד הפקידים, בדק את המספרים והגיש יחד איתנו לאוצר את הנוהל מוכן להעברה. לא צריך להיבהל מזה, זה כמו ביטוח לשעת חירום. בשוטף זה לא עולה למדינה כסף".
שינוי משמעותי נוסף שמקדמים בפורום העצמאים נוגע למעמד העובדים הפרילנסרים. "אנחנו מבקשים הכרה במעמד של הפרילנסר כעובד מן המניין, מבחינת זכויות", אומר בז'ה. "אינסטלטור, מתקין מזגנים או שליח שמוציאים חשבונית, נותנים שירות ועובדים מול ספקים קבועים, ייחשבו עובדים לכל דבר ועניין מבחינת זכויות. מי שידע להוכיח שהוא עבד מול ספק קבוע והגיש חשבוניות קבועות, ייחשב כשכיר לכל דבר כשהכוונה היא להגן עליהם. העמדנו לפנינו יעד, להקים עד סוף חצי השנה הראשונה של 2023 גוף מייצג לפרילנסרים בישראל תחת פורום העצמאים בתוך ההסתדרות. מדובר באיגוד מקצועי לכל דבר כשאנחנו נדאג לתנאים ולביטחון של הפרילנסרים ונהפוך אותם סוף סוף למשהו שהולך עם מטריה מפני ימים גשומים".
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    תחריג את אלו שרכשו דירה ראשונה
    יורם 10/2022/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קצת מעוף נגיד תפעיל את הראש מול העם יצירתיות תפתור בצימצום הנזק מי שקנה דירה ראשונה תן לו תקרה לגובה הריבית הבנק לא ינזק הבנק נתן כבר ומרוויח מספיק
    סגור
  • 5.
    אף אחד מהמגיבים פה לא מבין כלום
    עצוב 10/2022/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ממש
    סגור
  • 4.
    רבית
    ירח 10/2022/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמו שהרבית עולה ועולה והורסת משפחות שבנק ישראל ישפיע בבורסה בתל אביב שרק יורדת וכספי הקופות גמל והפנסיה בהפסדים והממשלה ובנק ישראל לא מענין בושה וחרפה
    סגור
  • 3.
    הריבית תעלה ב 0.25 אחוז בלבד,זה מספיק.
    מומו 10/2022/03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    העסקים קורסים ומחזירי המשכנתאות נופלים ואין שום תוספת יוקר
    סגור
  • 2.
    ריבית
    משה 10/2022/03
    הגב לתגובה זו
    0 1
    צריך להעלות את פרופ'ירון על המזבח מחר,עפרות על האנשים שימותו בגללך.בן של זונה
    סגור
  • 1.
    מדיניות מנותקת לא נכונה והרסנית
    די לחנוק את האנשים 10/2022/02
    הגב לתגובה זו
    3 3
    נגיד שמרוויח 80K בחודש, אילו רק היה יודע כמה כל שבריר אחוז בעלית הריבית מביא לקריסה של אנשים ומשפחות, היה חושב פעמיים ומונע בגופו העלאות ריבית מעבר למה שכבר עשה. רוצה למנוע עליית מחירי דירות תפעל נקודתית מול רוכשי הדירות, אבל זה פשע לפעול גלובלית מול כל העם שלא גומרים את החודש וחיים על הלוואות כדי לקנות אוכל שיאפשר להם ולילדיהם פשוט לחיות.
    סגור
  • זה פשע לא להעלות ריבית בתקופה של אינפלציה
    אוהד 10/2022/03
    הגב לתגובה זו
    1 1
    השקל נחלש עוד החודש ויהיו עוד עליות ריבית. דירות אפשר למכור לא צריך למוטט את הכלכלה בגלל אנשים בלי גרוש שלקחו משכנתא גדולה הרוויחו 30% על הדירה ועכשיו מתמסכנים.
    סגור