מדדים ומחקרים

ביל גייטס נגד פעילי האקלים: לא קלטו את המציאות

אחד האנשים העשירים בעולם משתדל להפחית בפליטת גזי חממה אבל מדגיש כי "זה לא יעזור שכמה עשירים יצמצמו את הצריכה, כי ישנם אינספור גורמים שמשתמשים בטבע." מהי החלופה שהוא מציע כפיתרון?
מערכת ice | 
ביל גייטס (צילום Joe Dunnavant ופייסבוק)
שינויי האקלים קורים בין היתר משחרור פליטות גזי חממה המגיעות ממגוון מגזרים בכלכלה העולמית: חשמל, ייצור, תחבורה, חקלאות ועוד. באופן קולקטיבי, פליטת גזי חממה בדרך כלל מטפסת כבר עשרות שנים. בעקבות זאת, פעילי אקלים קוראים כבר שנים לצמצום הפליטה הקולקטיבית.
מי שפחות בעד הרעיון הוא המיליארדר ומייסד מיקרוסופט ביל גייטס, שהקים את Breakthrough Energy, קרן השקעות לטכנולוגיית אקלים וחדשנות, ב-2015 ופרסם את הספר "כיצד להימנע מאסון אקלים" ב-2021.

"אני לא חושב שזה מציאותי לומר שאנשים הולכים לשנות לחלוטין את אורח חייהם בגלל דאגות לגבי האקלים", אמר גייטס לאקשט ראתי בפודקאסט של בלומברג, "zero", שפורסם אתמול.
"אתה יכול לעשות מהפכה תרבותית שבה אתה מנסה לזרוק הכל, אתה יכול ליצור מצב בסגנון צפון קוריאני שבו המדינה שולטת. מלבד סמכות מרכזית עצומה שאנשים פשוט יצייתו אליה, אני חושב שבעיית הפעולה הקולקטיבית פשוט לא ניתנת לפתרון", אמר גייטס.
רוב האנשים לא מתכוונים לשנות את ההתנהגות האישית שלהם בדרכים שיהפכו את חייהם לפחות נוחים לטובת בעיה עולמית, אמר גייטס. "כל מי שאומר לדוגמא לאנשים להפסיק לאכול בשר, או להפסיק לרצות שיהיה להם בית גדול, ופשוט נשנה את הרצונות האנושיים, אני חושב שזה קשה מדי", אמר גייטס. "אני לא חושב שזה מציאותי שזה ישחק תפקיד מרכזי במאבק".
גם אם המדינות והיחידים שיש להם מספיק שפע בחייהם והם מסוגלים לצמצם, הפחתת פליטת גזי החממה לא תספיק כדי לרסן דיו את שינויי האקלים, אמר גייטס. גייטס עצמו משלם 9 מיליון דולר בשנה כדי לפצות על פליטת גזי החממה שלו, אמר.
 
"כשיש כמה מדינות עשירות, כמה חברות עשירות וכמה אנשים עשירים שקונים את שמם במאבק כדי שלא יגידו שהם חלק מהבעיה – זה לא מסייע לפתרון הבעיה."
"פעילי האקלים עשויים שלא להבין כמה גורמים מתחרים על הכמות הצנועה של משאבים שיש לחברה", אמר גייטס. "ושלא כל כך הרבה אנשים מוכנים להיות במצב גרוע יותר בגלל דרישות האקלים."
הפתרון, לדברי גייטס, הוא יצירת חלופות טכנולוגיות טובות יותר שבהן זה אותו מחיר או זול יותר להשיג את אותה מטרה בצורה מודעת לאקלים. גייטס דיבר על הרווח שבין העלות של האופן שבו משהו נעשה באופן קונבנציונלי לבין האופן שבו צריך לעשות זאת בצורה מופחתת, "הפרמיה הירוקה". כדי לבצע שינוי משמעותי בשינויי האקלים, הפרמיה הירוקה הזו צריכה להפחית לאט ולאחר מכן לבטל בכל מגזרי הכלכלה, לפי גייטס.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה