מדדים ומחקרים

וול סטריט: ה-S&P 500 בשיא שלילי של יותר מ-50 שנה

השוק הדובי הסעיר את אנשי וול סטריט, והם מסכמים חצי שנה שלא נראתה מאז 1970. האם העתיד 
מערכת ice | 
וול סטריט (צילום edrod /freeimages)
2022 לא התחילה, ובטח שלא המשיכה, כמו שציפו אנשי שוק ההון באמריקה. בורסת ניו יורק הודיע לאחרונה כי מדד ה-S&P 500, שבו נרשמות החברות המובילות בוול סטריט, רשם כעת את מחצית השנה הראשונה הכי גרועה שלו מאז שנת 1970.
ביום חמישי עם סגירת המסחר, רשם המדד ירידה של כ-20% מתחילת השנה, כך שהוא מוגדר כשוק דובי. בכל זאת למשקיעים ישנה סיבה לאופטימיות. יש לציין כי לרוב הגורמים שהביאו לעצירת הצניחה מתגלות רק בדיעבד כך שאין דרך ברורה לחזות מה יהיה עומקו של המשבר, מתי ייעצר ובאיזה אופן. לצורך העניין השוק הדובי האחרון שהוכרז החל עם פרוץ מגפת הקורונה, שבה המדדים רשמו ירידה של 34% בין החודשים פברואר ומרץ 2020. אמנם במשבר הקורונה הירידות היו חדות אך השוק התאושש מהר ולכן נחשב לשוק הדובי הקצר ביותר שראינו.

מנגד השוק הדובי הארוך ביותר שתועד נמדד בשנים שלאחר מלחמת העולם השנייה ואורכו היה יותר מחמש שנים. יחד עם זאת, הנפילה התלולה ביותר, ירידה מהשיא לשפל של כמעט 57%, התרחשה ב-17 החודשים שליוו את המשבר הפיננסי של 2007-2009.
אז מדוע המשקיעים יכולים להרשות לעצמם להיות אופטימיים? על פי מרכז Dow Jones Market Data, שהנתונים שאסף ופורסמו באתר marketwatch, מדד S&P 500 קפץ בחזרה במחצית השנייה של שנים בהן הוא נפל ב-15% או יותר במחצית הראשונה.
נזכיר כי האינפלציה בארה"ב עלתה ב-12 החודשים האחרונים ב-8.5%, ובחודש האחרון אמר יו"ר הפדרל ריזרב דברים ברוח נצית שאומרת כי כבר בחודש מאי הקרוב הריבית תעלה ב-0.5% כשההערכות מדברות כי השלב הבא הוא העלאות ריבית של 0.75% וזאת במקביל להתחלת תהליך צמצום המאזן האימתני של הפד שהתנפח עד כדי 9 טריליון דולר.
 
באופן עקרוני, שני המהלכים האלה אמורים לייצר תשואות גבוהות יותר על האג"ח הממשלתי ואיתו כמובן על האג"ח הקונצרני מה שיביא לעלייה בהוצאות הפירמות על מימון ומכאן לירידה ברווחיות. מעבר לכך צריך לזכור, שהאינפלציה מייקרת את המוצרים ללקוח הסופי שאמור בשלב כזה או אחר, להתחיל לצמצם הוצאות ומכאן לפגוע בהכנסות של הפירמות.
כל התהליכים האלה קורים בימים בהם מתנהלת מלחמה בין רוסיה לאוקראינה וכרגע לפחות, לא ניתן לדעת עד כמה תיפגע שרשרת האספקה העולמית, מעבר לפגיעה שאנחנו רואים כרגע, ועד כמה מחירי הסחורות ימשיכו להיות גבוהים ועד כמה ימשיכו לעלות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה