מדדים ומחקרים

המזון בישראל בהתייקרות מטורפת: 10,000 שקל יותר בשנה

סל מוצרים בסיסי זינק ב-30.5% מאז ספטמבר 2019. בשקלים, מדובר בעלייה של 194.3 שקל - מ-636.2 שקל ל-830.5 שקל. אחת הסיבות?  20 ספקים שולטים ב-60.8% מהמכירות, ו-10 הספקים הגדולים מחזיקים ב-49.5% מהשוק
מערכת ice |  3
עליית מחירים (צילום shutterstock)
בחמש השנים האחרונות, הישראלים חווים זעזוע כלכלי משמעותי בסופרמרקט. מחקר של כלכליסט חושף כי עלות סל הקניות השבועי, הכולל 50 מוצרים פופולריים, זינקה ב-30.5% מאז ספטמבר 2019. בשקלים, מדובר בעלייה של 194.3 שקל - מ-636.2 שקל ל-830.5 שקל. התרגום השנתי של נתון זה מזעזע: משפחה ממוצעת משלמת כיום לפחות 10,000 שקל יותר בשנה על מזון.
על פי הכתבה של נורית קדוש בכלכליסט, הסיבות לעלייה הדרמטית במחירים מגוונות. הריכוזיות הגבוהה בשוק המזון הישראלי היא גורם מרכזי, כאשר 20 ספקים שולטים ב-60.8% מהמכירות, ו-10 הספקים הגדולים מחזיקים ב-49.5% מהשוק. תנובה ושטראוס לבדן אחראיות ל-21.1% מהמכירות. בנוסף, משבר הקורונה, שינויים במדיניות המיסוי, ועלייה במחירי חומרי הגלם ועלויות השינוע תרמו גם הם לעליית המחירים.

התנהגות הספקים והקמעונאים מעוררת דאגה. רשתות השיווק מנצלות את המצב להגדלת רווחיהן, כאשר במקרים רבים המחיר לצרכן עולה בשיעור גבוה יותר מהעלייה במחיר הסיטונאי. לדוגמה, מחיר שמן הזית של יד מרדכי עלה ב-53% לצרכן, בעוד ששטראוס העלתה את מחירו ב-31% בלבד. תופעה דומה נצפתה במוצרים רבים אחרים, כמו ג'ל גילוח ושניצל תירס.
למרות הבטחות ממשלתיות לטפל ביוקר המחיה, הפעולות שננקטו עד כה לא הצליחו לבלום את העלייה במחירים. ניסיונות רגולטוריים, כמו איומי ביוש ובקשות להקפאת מחירים, נחלו כישלון. הכנסת רשת קרפור לשוק הישראלי, שהוצגה כפתרון אפשרי, לא הביאה לירידת מחירים משמעותית.
בהיעדר פתרון ממשלתי יעיל, נראה כי האחריות נופלת על כתפי הצרכנים. ניסיון העבר מראה כי לצרכנים יש כוח להשפיע: המחאה החברתית של 2011 הובילה להקפאת מחירים למשך כשנה וחצי. כיום, מומלץ לצרכנים לערוך קניות מתוכננות, לחפש חלופות זולות ולוותר על מוצרים לא חיוניים שמחירם עלה משמעותית. רק לחץ צרכני משמעותי עשוי לאלץ את השחקנים בשוק להעמיק את מבצעי ההוזלות ולבלום את העלייה במחירים.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    תבדקו
    ישראלי 10/2024/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תבדקו מי מחזיק את שוק המזון במפשעה, מי מממן את המרד מקפלן ומי מתנגד החריף ביותר לרפורמה המשפטית. להם עדיין לא גנבו את המדינה
    סגור
  • 2.
    ימח שמה המדינה הזאת אי אפשר לחיות כאן. (ל"ת)
    מני 10/2024/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    מותגי הבית דפקו את השוק
    דני 10/2024/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סופרים דוחפים את מותגי הבית שלהם,בדכ באיכות נמוכה יותר מהמותגים הטובים בשוק אבל המחיר שלהם יהיה כמעט זהה לטוב. לסופרים יש העדפה לתת מחיר טוב יותרלמותג הבית ומכירות שלבמוצר הטוב יורדות, דבר שגורם להעלאת מחירים כי כולם רוצים לשמור על גידול ברווח והלקוח משלם. בסוף התחרות האמיתית היא בין היצרנים על מי ישדוד יותר את הצרכן. *מתי ראיתם לאחרונה במבה 80 גרם?
    סגור