מדדים ומחקרים

ילד חרדי או חילוני? הפערים המטורפים בתקצוב לחינוך נחשפים

הנתונים מ-2022 מגלים פערים מטרידים: בעוד שתלמיד במוסד פרטי חילוני מקבל בממוצע 9,623 שקל לשנה, ובחינוך הממלכתי-דתי והערבי כ-8,200 שקל, תלמיד ברשת "בני יוסף" זוכה ל-17,153 שקל 
מערכת ice |  2
לימודים (צילום פלאש 90/ אורן נחשון)
מחקר חדש של מועצת החינוך הממלכתי חושף פערים מדאיגים בתקצוב מערכת החינוך בישראל, מעלה שאלות נוקבות על שוויון הזדמנויות ומאיר את ההשפעה העמוקה של פוליטיקה על חינוך. הממצאים מראים כי תלמידים בחינוך הפרטי החילוני, הדתי והערבי מקבלים פחות ממחצית התקציב המוקצה לתלמידי רשת החינוך החרדית "בני יוסף" של ש"ס, למרות היותה גם כן מערכת חינוך פרטית.
על פי הפרסום בכלכליסט, הנתונים מ-2022 מגלים פערים מטרידים: בעוד שתלמיד במוסד פרטי חילוני מקבל בממוצע 9,623 שקל לשנה, ובחינוך הממלכתי-דתי והערבי כ-8,200 שקל, תלמיד ברשת "בני יוסף" זוכה ל-17,153 שקל - פי שניים כמעט. אפילו בהשוואה לחינוך החרדי הפרטי שאינו משתייך לרשתות המפלגתיות, קיים פער משמעותי של כ-30% לטובת האחרון.

מקור הפער טמון בסעיף בעייתי בחוק יסודות התקציב, המעניק לרשתות החינוך החרדיות המפלגתיות מעמד מיוחד ותקצוב השווה לחינוך הממלכתי, חרף היותן פרטיות. מצב זה משקף את כוחן הפוליטי של המפלגות החרדיות ויכולתן להשיג הטבות תקציביות משמעותיות עבור מוסדות החינוך שלהן.
הפערים אינם מסתכמים רק בתקציב לתלמיד. המחקר חושף כי למרות שהחינוך החרדי מהווה רק כחמישית מכלל התלמידים, הוא מחזיק בכשליש ממוסדות החינוך בישראל. משמעות הדבר היא שתלמידים חרדים לומדים במוסדות קטנים יותר, עם יחס תלמידים-מורים טוב יותר. בחינוך החרדי, 59% מהמוסדות מוגדרים כקטנים (עד 180 תלמידים), לעומת רק 24% בחינוך הממלכתי. זאת ועוד, הצפיפות בכיתות החרדיות נמוכה יותר, עם ממוצע של 24 תלמידים לכיתה, לעומת 27 בחינוך הממלכתי החילוני.
אריאל לוי, מנכ"ל מועצת החינוך הממלכתי, מדגיש כי מעבר לפערים התקציביים, קיים פער משמעותי ב"שעות רב" ושעות תפילה המוקדשות לנושאים ערכיים בחינוך החרדי. הוא מציע להעניק לחינוך הממלכתי שעות מקבילות לעיסוק בנושאים ערכיים, כולל הצמדת אנשי רוח לבתי הספר. לוי מזהיר כי כתוצאה מהמצב הנוכחי, "בתי הספר הממלכתיים מפחדים להתעסק בנושאים שהם ערכיים".
מחקר זה מעלה שאלות מהותיות על עתיד החינוך בישראל, על השפעת הפוליטיקה על מערכת החינוך, ועל היכולת לקיים מערכת חינוך שוויונית ואיכותית לכל מגזרי החברה הישראלית. האתגר העומד בפני קובעי המדיניות הוא ליצור איזון בין הצרכים הייחודיים של כל מגזר לבין עקרון השוויון, תוך הבטחת חינוך איכותי לכל תלמיד בישראל, ללא קשר לרקע או השתייכות מגזרית.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    לא אמין בעליל. מדוע לא הובאה תגובה ממוסדות החרדים? (ל"ת)
    עוד ״מחקר״ מרעיל 09/2024/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    חה (ל"ת)
    חה חה חה 09/2024/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור