מדדים ומחקרים

יוליוס בר: ניצחון סוחף של טראמפ הוא תרחיש סיכון

סקירת בנק ניהול העושר יוליוס בר: ניצחון סוחף של טראמפ עלול לגרום לתנועות משמעותיות בשווקים, האטה משמעותית בתעשייה העולמית בחודש יולי, הדילמה של הפד ומהן האג"ח המומלצות עכשיו? | כל הפרטים
מערכת ice | 
יוליוס בר (צילום shutterstock, vecteezy)
שורה של בכירים בבנק ניהול העושר יוליוס בר, ערכו היום (שלישי), סקירה כלכלית בנוגע למרוץ להשפעות והסיכונים של המירוץ לנשיאות בארצות הברית; ניסיון לפצח את תעלומת הנסיגה בייצור בחודש יולי; מצב מטבעות המקלט; הדילמה שבפניה עומד הבנק הפדרלי עם הנסיגה באינפלציה; ואסטרטגיית האג"ח המומלצת כעת.
הבחירות בארצות הברית: האפשרות של ניצחון סוחף של טראמפ נשארת תרחיש סיכון
בוועידה הארצית של המפלגה הדמוקרטית, קמלה האריס תנסה לחזק את ההובלה שלה בסקרים הארציים. עם זאת, כל ממשל יזדקק לגיבוי חקיקתי כדי לקדם את רוב המדיניות. בעוד שהמצב הנוכחי של ממשל מחולק בהובלת הדמוקרטים כנראה לא ישפיע משמעותית על השווקים, הסיכון של התרחבות פיסקלית וחוסר הוודאות במדיניות הקשורה בניצחון רפובליקני, אותו אנו מעריכים בסבירות של 45%, הוא תרחיש הסיכון העיקרי.
סקרים שנערכו לקראת הוועידה הארצית של המפלגה הדמוקרטית שתתקיים השבוע בשיקגו מראים שסגנית הנשיא קמלה האריס לא רק צוברת תנופה, אלא גם מובילה קלות על דונלד טראמפ ברמה הארצית וברוב מדינות המפתח הקריטיות. הסקרים ברמת המדינות מראים שאריזונה, מישיגן, פנסילבניה וויסקונסין נוטות לטובת הדמוקרטים בהפרש של 1.5%–4%. עם זאת, הנשיא לשעבר טראמפ נותר במרחק נגיעה, למרות שהוא מתקשה למצוא את מקומו מול היריבה החדשה שלו. טראמפ יצטרך להפוך רק אחת משלוש המדינות בקיר הכחול (מישיגן, פנסילבניה או וויסקונסין) כדי לנצח בנובמבר, בהנחה שינצח בכל המדינות שבהן הסקרים מראים שהוא מוביל על סגנית הנשיא האריס. בעוד שמרוץ הנשיאות נותר פתוח, ההשפעה הכלכלית של הבחירות בארצות הברית תיקבע עדיין על פי כיווני המדיניות הפיסקלית, השאיפות במדיניות הסחר ותפקיד ארצות הברית בגיאופוליטיקה. בהתאם לכך, המשך ממשל דמוקרטי ללא רוב בקונגרס (בסבירות של 35%) או נשיאות של טראמפ עם קונגרס מחולק (10%) יפחיתו את הסיכון להתרחבות נוספת של הגירעונות התקציביים ויפחיתו את הלחץ על הפד. הדבר יוביל כנראה להתרחבות כלכלית מתונה, לאינפלציה מעט מעל 2% ולבסוף, ללא תנועות קיצוניות בשוק. עם זאת, ניצחון סוחף של טראמפ שבו הרפובליקנים זוכים בנשיאות וברוב בקונגרס, אותו אנו ממשיכים להעריך בסבירות של 45%, עלול לגרום לתנועות משמעותיות בשווקים. בהתחשב בהארכת חוק קיצוצי המסים, המדיניות הפיסקלית תהיה מרחיבה אף יותר, בעוד שהחלת מכסים נרחבים ומשמעותיים מבחינה פיסקלית תנסה לקזז את הירידה בהכנסות ממסים. כתוצאה מכך, סביר שנראה צמיחה גבוהה יותר אך גם אינפלציה גבוהה יותר, כאשר הגירעונות התקציביים יגדלו לממדים חסרי תקדים והשווקים יגיבו ככל הנראה על ידי העלאת תשואות האג"ח הממשלתיות. לבסוף, בהתבסס על נתוני הסקרים הקונגרסיים, שמראים שהרפובליקנים מובילים כיום על הדמוקרטים, אנו משמרים את ההסתברות לניצחון דמוקרטי סוחף ב-10%.

קספר קוצ׳לי, כלכלן בבנק לניהול העושר יוליוס בר
תחזית הצמיחה הגלובלית: נסיגה בייצור
התרחבות התעשייה העולמית האטה באופן משמעותי בחודש יולי, ועצרה את המגמה החיובית של המחצית הראשונה של השנה. המסלול של מחזור כלכלי אינו חלק אף פעם, מה שהופך את הנסיגה ביולי לקשה לפענוח. מעט הקלה מוניטרית והתחדשות היצוא התעשייתי הסיני תורמות למחזור המלאים הגלובלי, מה שיוביל להמשך צמיחה מחזורית מתונה ותנודתית בהמשך שנת 2024.

ההתאוששות המחזורית הגלובלית שהחלה במחצית הראשונה של 2024 נתקלת במכשולים במחצית השנייה של השנה. המסלול של מחזור כלכלי אינו חלק אף פעם, מה שהופך את הנסיגה ביולי לקשה לפענוח. ההתרחבות בייצור העולמי תלויה במידה רבה בביקוש מארצות הברית ובמחזור המלאים. הסיכונים הגיאופוליטיים והסיכונים בסחר העולמי, שדורשים רמות מלאי גבוהות יותר, הובילו לכך שמלאים עודפים נשחקו במידה רבה עד שנת 2023, דבר שתמך בביקוש מוצק שנבע מהצטברות מלאים. במקביל, חוסר הוודאות הפוליטית באירופה, שמשפיעה לרעה על הביקוש, ורמות הריבית הגבוהות מהוות טיעונים נגד הצטברות נוספת של מלאים. ההפחתות בריבית הצפויות בחודשים הקרובים יעזרו להקל על חסמים אלה, בעוד שחוסר הוודאות הפוליטית יישאר גורם בלתי צפוי.
ההתרחבות בייצור בסין נותרה המניע המרכזי של ההתאוששות הכלכלית העולמית, שכן הביקוש המקומי החלש והסירוב לעסוק בתמריצים פיסקליים נרחבים מותירים את יצוא התעשייה כערוץ הצמיחה היחיד. בעיות עדכניות בנתוני היצוא תרמו לירידה האחרונה באמון, אך ייתכן שהן זמניות, שכן לקובעי המדיניות בסין אין חלופות רבות לשימור צמיחה סבירה בכלכלה שבה הצרכנים חוביים מאוד ונמנעים מלקחת הלוואות ולהוציא כספים. אנו מצפים להמשך התאוששות מחזורית מתונה ותנודתית במהלך שאר שנת 2024, בעיקר הודות להקלה מוניטרית מסוימת ולחידוש הביקוש מארצות הברית ויצוא הייצור הסיני.

דיוויד קוהל, הכלכלן הראשי ביוליוס בר
מטבעות: דולר יציב, מטבעות מקלט בטוח עשויים להיחלש
למרות שהדולר האמריקאי נחלש מעט בעקבות ציפיות מוגזמות להפחתות ריבית, אנו ממשיכים להעריך שהוא יישאר בתחום המסחר הנוכחי. סביר להניח שמטבעות מקלט בטוח לא ישמרו על הרווחים שלהם. במיוחד, הין היפני עשוי להיחלש באופן משמעותי בשל חיסרון גדול בריבית. בנוסף, ההתאוששות הגלובלית החלשה מרמזת על כך שהתחזקות משכנעת של מטבעות מחזוריים תתעכב.
על אף שהדולר האמריקאי רשם ירידה לאחרונה עקב חששות ממיתון וציפיות מופרזות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב, אנו מצפים שהוא יישאר בטווח המסחר הקיים מאז 2023, סביב EUR/USD 1.08. ברגע שהציפיות המוגזמות להפחתות ריבית יופחתו והדולר יתחזק מעט, הוא יישאר מאוזן בין לחצים מצד הקלות מוניטריות וגידול בתיאבון לסיכון לבין יתרון מתמשך בצמיחה והשקעות בארצות הברית.
לאחרונה, מטבעות מקלט בטוח היו במוקד, והין היפני התחזק, לא בהכרח בשל הימנעות מסיכון, אלא כתוצאה מביטול עסקאות קרי טרייד וכיסוי שורט, לאחר העלאת ריבית מעט גבוהה מהצפוי על ידי בנק יפן בסוף יולי. למרות שהפתעת הצמיחה בתמ"ג ברבעון השני תומכת בעליות ריבית נוספות, אנו מעריכים שהבנק המרכזי של יפן ינקוט גישה זהירה יותר בהמשך. כעת, לאחר שהמכירה המוגברת של הין הסתיימה והמיקומים חזרו להיות ניטרליים, לא חל שינוי משמעותי בחיסרון הגדול של הין לעומת ריביות במערב. לכן, אנו צופים שהין עשוי להיחלש שוב וממשיכים לשמור על היעד ארוך הטווח שלנו של USD/JPY 160. הפרנק השוויצרי נהנה גם הוא מהימנעות מסיכון, והתחזק ל-EUR/CHF 0.93, אך מאז החזיר את רוב הרווחים. עם הפחתת ריבית קרובה על ידי הבנק הלאומי השוויצרי בספטמבר, החיסרון של ה-CHF בריבית יימשך, מה שמצביע על כך שהתחזקות האחרונה הייתה זמנית בלבד.
בהתחשב באינדיקטורים המובילים שמצביעים על התאוששות גלובלית איטית יותר ופחות תיאבון לסיכון בשווקים, התחזקות משמעותית של מטבעות מחזוריים ומטבעות הקשורים לסחורות כמו ה-CAD, AUD ו-NZD תידחה עד לשיפור בצמיחה הגלובלית, ירידה בריביות בארצות הברית, וחזרת התיאבון לסיכון כמניעי השוק.

דיוויד אלכסנדר מאייר, כלכלן בבנק ניהול העושר יוליוס בר
ג'קסון הול: חזרת הדילמה
אנו מצפים שסימפוזיון ג'קסון הול יספק פחות הנחיות לגבי נתיב הריבית ויתמקד יותר בכלים המתאימים למדיניות המוניטרית. החזרה לדילמה בין יציבות מחירים לתעסוקה מלאה מבהירה את הצורך בהפחתות ריבית, כל עוד האינפלציה יורדת והאבטלה עולה. הנתונים הכלכליים החיוביים האחרונים תומכים בהפחתה הדרגתית של הריבית.
הפדרל ריזרב מקיים השבוע את הסימפוזיון השנתי שלו בג'קסון הול, ויומינג. הכותרת של הסימפוזיון, "הערכת היעילות וההשפעה של המדיניות המוניטרית," מרמזת על דיון בכלים המתאימים למדיניות המוניטרית, כולל הריבית המתאימה, הטווח הרצוי של האינפלציה, וכמות הנזילות שהפדרל ריזרב מעוניין להזריק לשווקים הפיננסיים. עם זאת, אנו לא מצפים להכוונה רבה לגבי מה שמעניין את השווקים ביותר – נתיב הריבית בחודשים הקרובים. עם אינפלציה שמתקרבת ליעד של 2% ושוק עבודה שמראה סימני התקררות, הקלה מדורגת במדיניות המוניטרית בהחלט עומדת על סדר היום של הפגישות הקרובות של ועדת השוק הפתוח הפדרלית (FOMC). אנו מעריכים שהיקף ומהירות ההקלות ייקבעו לפי הנתונים הכלכליים, ולא לפי הנושאים העקרוניים שיועלו בסימפוזיון.
הירידה באינפלציה ועלייה באבטלה החזירו את תשומת הלב של השווקים הפיננסיים לדילמה שבין יציבות מחירים לתעסוקה מלאה, שהיא חלק מהמשימה הדואלית של הפדרל ריזרב. כעת, כאשר אינפלציה נמוכה יותר מלווה בעלייה באבטלה, הצורך בהפחתות ריבית הופך ברור יותר. הנתונים החיוביים האחרונים על מכירות קמעונאיות והעלייה באבטלה, עם כניסת יותר אנשים לשוק העבודה, מרמזים שהפחתות ריבית מתונות הן הנתיב הסביר ביותר, כל עוד הפדרל ריזרב נשאר נאמן לגישה תלויה בנתונים ומעדיף לבחון את השפעת ההקלות לפני ביצוע מהלכים נוספים. אנו ממשיכים לצפות להפחתה של 25 נקודות בסיס בכל אחת מהפגישות הקרובות של ה-FOMC עד לסוף השנה.

דיוויד קוהל, הכלכלן הראשי ביוליוס בר
איגרות חוב: אסטרטגיית הכנסה קבועה – יציאה מהטווחים
הקיץ העמוס באירועים דחף את שוקי האג"ח לצאת מהטווחים המסחריים, מה שאיפשר לנו לבצע התאמות באסטרטגיית משך הזמן והאשראי שלנו. הנחת העבודה שלנו ממשיכה להיות צמיחה מתונה אך יציבה בארצות הברית, ואנו מעדכנים את טווחי המחירים של האג"ח שאנו עוקבים אחריהם.
בתחזית אמצע השנה, בחנו את התשואה על אג"ח ממשלת ארצות הברית ל-10 שנים והזהרנו מפני תנודות משמעותיות במחירי האג"ח. הגדרנו רמות מתחת ל-4% כאות למימוש רווחים באג"ח ספקולטיביות ארוכות טווח, בעוד שרמות מעל 4.5%, לקראת השיא המחזורי של 5%, מהוות הזדמנות להארכת משך הזמן. מאז, התחדשות הדיונים על מיתון בתחילת אוגוסט דחפה את התשואות מחוץ לטווח המסחר ולמתחת ל-4%. עם זאת, גם אם אנו מכירים בכך שחלקים מסוימים של הכלכלה האמריקאית מאטים מהר מהצפוי, התמונה הכוללת עדיין נראית יציבה, ולדעתנו הסיכונים למיתון מוגבלים. במילים אחרות, אג"ח קונצרניות בדירוג גבוה, שנוטים לשמש כתחליף לאג"ח ארוכות טווח עם תשואה נוספת, איבדו חלק מהמשיכה שלהן ואנו הורדנו את הדירוג שלהן לנייטרלי. זה לא אומר שאיננו מעריכים את האג"ח לצורכי גידור בתיקים. למעשה, תכונות הגידור והגיוון שלהן בתוך תיק השקעות הן ככל הנראה אף יותר משמעותיות כעת מאשר לפני כמה חודשים.
ביחס לחשיפת אשראי, האזור המועדף עלינו הוא אג"ח בדירוג BBB, כלומר חוב בדרגת השקעה נמוכה, שמייצג עדיין מחצית מהשוק הכולל של אג"ח בדרגת השקעה. סגמנט זה ראוי לדירוג יתר, בהתחשב בפיצוי הנוסף המספק עבור סיכון חדלות פירעון רחוק. עם זאת, החלק המסוכן יותר של שוק האשראי המפותח, כלומר אג"ח בתשואה גבוהה, יצא מטווח המסחר הצר במיוחד, מה שאיפשר לנו לבצע מספר התאמות מאז תחזית אמצע השנה. שוק האג"ח בתשואה גבוהה בארצות הברית הוחזר לדירוג נייטרלי, אך המקביל האירופי נותר בדירוג חסר לעת עתה. הפיצוי אינו מרשים, אך התמיכה הטכנית ממשיכה להיות נוכחת, ולכן גישה מאוזנת יותר לאג"ח בתשואה גבוהה בארצות הברית היא כעת מוצדקת.

מת'יו רכטר, ראש תחום חקר אסטרטגיה ביוליוס בר
מניות שווקים מתעוררים: לקראת הפחתות ריבית של הפדרל ריזרב ובחירות בארצות הברית
אנו ממליצים על הקצאת מניות שווקים מתעוררים ברמה נייטרלית, מאחר שויכוחים על הצמיחה בארצות הברית והאי-ודאות הקשורה לבחירות בארצות הברית מגבילים את הפוטנציאל לביצועים יתרה. נהיה אופטימיים יותר אם נראה עדויות נוספות להפחתות ריבית בארצות הברית שאינן מלוות במיתון וצמצום הסיכונים הקשורים למכסים בבחירות.
בתחזית אמצע השנה שלנו הדגשנו את התלות הרבה במדיניות הפדרל ריזרב ובתחזיות הרווחים השטוחות למניות שווקים מתעוררים. תלות זו נותרת משמעותית בהמשך הדרך. כל השווקים המתעוררים הגדולים צפויים להראות צמיחה ברווח למניה (EPS) מעל הממוצע שלפני המגפה, ואנו רואים פוטנציאל גדול לתיקונים חיוביים על רקע הפחתות ריבית לא מיתוניות של הפדרל ריזרב. עם זאת, הוויכוח המתמשך על הצמיחה בארצות הברית והסיכון לתוצאה של ניצחון רפובליקני בבחירות הקרובות בארצות הברית ימשיכו להכביד על הרגשת השוק המתעורר בחודשים הקרובים. מדיניות הסחר של טראמפ עשויה להחליש את הזרמת ההון לשווקים המתעוררים, הן ישירות דרך מכסים גבוהים על מדינות מסוימות והן בעקיפין דרך מדיניות פיסקלית מרחיבה ותנאים פיננסיים מחמירים יותר. לכן, אנו ממליצים על הקצאת מניות שווקים מתעוררים ברמה נייטרלית לעומת שווקים מפותחים, ונהיה אופטימיים יותר אם יופיעו עדויות נוספות להפחתות ריבית שאינן כרוכות במיתון בארצות הברית וצמצום הסיכונים הקשורים לבחירות.
בניגוד לכהונתו הראשונה של טראמפ, סין לא צפויה לחוות ירידת ערך נרחבת עקב מכסים אגרסיביים מצד ארצות הברית. עד כה, רק מגזרים שנפגעו ישירות מהמדיניות הגיבו בצורה שלילית. למרות האתגרים המבניים המתמשכים, אנו סבורים שהירידה בדירוג של השוק הסיני כמעט הושלמה וכעת הוא נמצא בקצה התחתון של טווח מסחר פוטנציאלי. לאור הציפיות הנמוכות והחשיפה הקטנה, אנו צופים התאוששות במניות הסיניות ומאשרים את הדירוג יתר הטקטי שלנו. אנו גם שומרים על דירוג יתר עבור הודו, דרום קוריאה, טאיוואן וברזיל. הצמיחה בהודו מונעת על ידי רווחים חזקים, רפורמות ודחיפת הוצאות הון משמעותית. ירידה במניות ההודיות תהיה מבורכת, לאור הערכתן היקרה של 22.0x מחיר/רווח קדימה, לעומת הממוצע של 18.0x ב-20 השנים האחרונות. לאורך זמן, קשה להיות פסימיים לגבי הודו לאור פרופיל הדמוגרפי החיובי שלה.

ננאד דיניק, חוקר אסטרטגיות הון בבנק יוליוס בר
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה