מדדים ומחקרים

סקר מפתיע: האם הישראלים אופטימיים לגבי עתידם הכלכלי?

סקר עדכני של "רייזאפ" בדק את התפיסות של הישראלים ביחס לכסף שלהם ומצא כי בקרב 57% מהאוכלוסייה לא חל שינוי משמעותי במצב הכלכלי בהשוואה למצבם לפני כחצי שנה; 20% העידו כי מצבם דווקא השתפר, ומנגד 23% סיפרו על הרעה במצבם. ומה מצבנו ביחס לאזרחי בריטניה?
מערכת ice | 
כסף (צילום shutterstock)
רייזאפ, פלטפורמת הפינטק לשיפור התזרים האישי של משקי הבית, ערכה סקר מיוחד אשר בחן, על רקע יוקר המחייה והמלחמה המתמשכת, את תפיסות הישראלים כלפי מצבם הכלכלי והיחס שלהם לכסף, על מה הכי חשוב להם להוציא כסף והאם הם מרגישים שלמים עם ההחלטות הצרכניות שלהם. התוצאות מפתיעות.
לשאלה "כיצד היית מגדיר את מצבך הכלכלי היום לפני כחצי שנה" השיבו 57% מהנשאלים כי לא חל שינוי משמעותי במצבם. 20% העידו כי מצבם הכלכלי טוב יותר משהיה (3% "הרבה יותר טוב", 17% "יותר טוב") ואילו 23% מהישראלים דיווחו על הרעה (20% "פחות טוב" ו-3% "הרבה פחות טוב). 
לקוחות רייזאפ תופסים את המצב הכלכלי שלהם טוב יותר ביחס לציבור הרחב: 66% אחוז מתוך לקוחות רייזאפ העידו כי מצבם הכלכלי טוב יותר משהיה לפני כחצי שנה, לעומת 20% אחוז בלבד באוכלוסייה הכללית.
כשנשאלו "כמה פעמים דאגת בכלל כסף" העידו הישראלים כי 40% מהם דואגים לפחות פעם בשבוע: 17% דואגים על בסיס יומי ו-23% פעם בשבוע. 18% דואגים פעם בחודש ורק 10% השיבו כי לא דאגו כלל בחצי השנה האחרונה.
עוד עולה מהסקר כי הישראלים מרגישים אשמה בהוצאת כסף בתדירות גבוהה, אבל שמחה בתדירות גבוהה יותר. 20% מהישראלים דיווחו כי בשבוע האחרון חשו אשמה או חרטה לאחר שהוציאו כסף, אבל מנגד 25% מהישראלים הביעו שמחה או סיפוק לאחר הוצאת הכסף. 28% חשו אשמה בחודש האחרון ו-40% הביעו תחושת שמחה.

מבחן ההוצאה החד פעמית – לשאלה "מה תהיה הרגשתך במידה ויהיה לך צורך בהוצאה חד פעמית מיידית של 4,000 ₪", השיבו 11% מהנשאלים כי הם לא יודעים מהיכן ישיגו את הסכום הזה. 40% ציינו את התחושה: "מרגיז", כי היו רוצים להוציא את הכסף על משהו אחר ו-21% השיבו: "מעצבן", כי הם צריכים את הכסף למשהו אחר. מן הצד השני,  5% מהנשאלים היו אדישים נוכח ההוצאה הזו ו-23% השיבו "חבל לי, אבל לא ארגיש את זה מבחינה כלכלית".
אופטימיים נצחיים: לשאלה "באיזו מידה אתה מסכים עם ההיגד הבא – אני מרגיש אופטימי לגבי העתיד הכלכלי שלי" – 75% מהנשאלים השיבו כי הם "מסכימים מאד (15%)" או "די מסכימים (60%)". רק רבע מהאוכלוסייה חשים פחות אופטימיים.
לקוחות רייזאפ גילו מידה גדולה יותר של אופטימיות לעומת שאר האוכלוסייה - כ-29% מהנשאלים, לקוחות רייזאפ, הסכימו מאוד עם האמירה שהם מרגישים אופטימיות לגבי העתיד הכלכלי שלהם, לעומת כ-15% בקרב כלל הנשאלים.
לשאלה "באיזו מידה אתה מסכים עם ההיגד הבא – אני מוציא כסף על דברים שחשובים לי בלי להרגיש אשמה", 73% מהנשאלים השיבו כי הם מסכימים (19% מסכימים מאד ו-54% די מסכימים). לקוחות רייזאפ הביעו שיעור גדול יותר של הסכמה עם האמירה (כ-31% מסכימים איתה מאד, לעומת 19% מהנשאלים בקרב כלל האוכלוסייה).
בימים אלה משיקה רייזאפ את הפעילות שלה בבריטניה, כחלק מאסטרטגיית התרחבות לשווקים נוספים. במסגרת זו, ערכה החברה סקר דומה גם בקרב הציבור הבריטי (נשאלים עם אותם מאפיינים), וההשוואה בין שתי האוכלוסיות הניבה תובנות מעניינות. יש לזכור, כי בעוד שבישראל אנו מתמודדים עם השלכות הלחימה והמצב הפוליטי, הרי שלבריטניה אתגרים משלה, כדוגמת הברקזיט, האינפלציה הגואה, עתיד מערכת הבריאות והפערים החברתיים בממלכה.
כשזה מגיע לכסף, הבריטים דואגים יותר מהישראלים – כ-39% מהנשאלים בבריטניה העידו שהם דואגים בגלל כסף על בסיס יומי - יותר מפי 2 מהנשאלים הישראלים שהשיבו בצורה דומה (17%).  31% מהבריטים דואגים פעם בחודש, לעומת 23% מהישראלים.
הישראלים קצת יותר אופטימיים: על השאלה "באיזו מידה אתה מסכים עם ההיגד – אני מרגיש אופטימי לגבי עתידי הכלכלי?" השיבו 66% מהבריטים כי הם מסכימים עם האמירה, לעומת 75% מהישראלים. 11% מהבריטים "כלל לא מסכימים" עם האמירה, לעומת 4% בלבד מהישראלים.  
הישראלים פחות מרגישים אשמה, הבריטים מרגישים אשמים הרבה יותר כשהם מוציאים על דברים שחשובים להם: על השאלה "באיזו מידה אתה מסכים עם ההיגד – אני מוציא כסף על דברים שחשובים לי בלי להרגיש אשם?" השיבו 56% מהבריטים כי הם מסכימים עם האמירה במידה זו או אחרת, לעומת 73% מהישראלים. 20% מהבריטים כלל לא מסכימים עם האמירה – כלומר הם כן מרגישים אשמה – לעומת 3% בלבד מהישראלים.
עדות נוספת לכך שהבריטים מרגישים יותר אשמים עולה מהשאלה "עד כמה הוצאה על אוכל ממסעדה מובילה לתחושת אשמה" עליה השיבו 46% מהבריטים כי הם מרגישים אשמה, לעומת 19% בלבד מהישראלים.
ממצאי הסקר מראים שבדומה למדדים עולמיים, כמו מדד האושר העולמי של האו"ם וסקר קרן המטבע, ישראל ממשיכה לבלוט כבעלת רמות אופטימיות גבוהות יחסית לשאר המדינות המפותחות. כפי שמשתקף ממדד האושר העולמי של האו"ם לשנת 2022, בריטניה דורגה במקום ה-19 לעומת ישראל שדורגה במקום התשיעי. גם במבט לעתיד, בסקר של קרן המטבע העולמית שפורסם בשנת 2022, רק 23% האמינו שילדיהם יחיו טוב יותר מהם, לעומת שיעור של כ-69% בישראל. תוצאות דומות ניתן לראות גם בסקר של רייזאפ, ממנו עולה כי הנשאלים הבריטים הביעו פחות אופטימיות ויותר אשמה בכל הנוגע לכסף שלהם, בהשוואה לישראלים.
את הסקר יזמה חברת הסטארט אפ רייזאפ בשיתוף Socail Finance Israel. הסקר נערך באמצעות iPanel, בקרב מדגם מייצג של שכירים, בני 25-40.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה