מדדים ומחקרים

פערי השכר בישראל נחשפים: מי מרוויחים יותר?

ויצו מפרסמת את דוח פערי השכר השנתי: תמונת השוואת השכר על בסיס מגדרי מאוזנת - בדרגות הניהול הבכיר לא נמצאו פערי שכר מגדריים; שיעור הנשים המועסקות בויצו ביחס לכלל העובדים עומד על כ-84% ובהנהלה הבכירה שיעור הנשים 66%
מערכת ice | 
אילוסטרציה (צילום freepik, .vecteezy)
ויצו מפרסמת היום את דוח פערי השכר השנתי לשנת 2023, לאחר עבודת מטה קפדנית שכללה את ניתוח פערי השכר המגדריים בארגון. מהניתוח עולה תמונת שכר מאוזנת, שאינה נוטה במובהק למגדר כזה או אחר.
כידוע, ויצו יזמה והובילה את תיקון מס' 6 לחוק שכר שווה לעובדת ולעובד, לפיו החברות הגדולות במשק מחויבות לפרסם דוח פערי שכר בין גברים לנשים מדי שנה (עד תחילת חודש יוני). על פי הדו"ח, ויצו מעסיקה כ 8,322 עובדות ועובדים, כאשר מרביתם – כ- 84% הן נשים, זאת בעיקר בשל אופייה הייחודי כארגון הפועל לקידום נשים וזכויותיהן ולקידום השוויון המגדרי בישראל. עוד עולה מהניתוח כי שיעור הנשים בהנהלה הבכירה עומד על 66%.

בתום עבודת הניתוח נמצאו 23 קבוצות עובדים שאינן חד מגדריות או קטנות מדי לניתוח סטטיסטי (קבוצות של פחות מ- 10 עובדים), ומניתוח פערי השכר בהן עלתה תמונת שכר מאוזנת, שאינה נוטה במובהק למגדר כזה או אחר. במרכיב השוואת שכר הברוטו בכלל הקבוצות הפערים המגדריים אינם מהותיים. תמונת שכר זו, עולה בקנה אחד עם תפיסת העולם של ויצו, הדוגלת בשוויון בשכר בין נשים לגברים, ובמתן הזדמנות שווה והוגנת לנשים להצליח ולהתקדם בשוק התעסוקה.
ראוי להוסיף, כי במרבית הקבוצות, השכר נקבע על פי הסכמי דירוגי שכר והסכמי עבודה ארציים ומקומיים - מטפלות, מורות ומורים, גננות, מדריכות ומדריכים, עובדים סוציאליים, אחים ואחיות ועוד. ההבדלים ברמות השכר בקבוצות אלה, נובעים בעיקר מדרגות, ותק והשכלה.
כבר 104 שנים ויצו פועלת למען קידום נשים בחברה הישראלית ומובילה את שיח פערי השכר המגדריים בשל מצב אי השוויון המשמעותי במשק. כחלק מפעילותה, ויצו יזמה וניסחה את הצעת החוק בשיתוף פעולה עם ח"כ אתי עטייה, הצעת החוק לוותה במחקר השוואתי ונתונים שפרסם מרכז המידע והמחקר של הכנסת, לפיהם שקיפות בשכר מניעה לצמצום פערים ולקידום השוויון בין גברים ונשים.
על פי תיקון החוק שעבר באוגוסט 2020 : מעסיקים גדולים, המעסיקים מעל 518 עובדים, יהיו מחויבים לפרסם מדי שנה דו"ח המפרט את הבדלי השכר הממוצע בארגון בין גברים ונשים, בהתאם להוראות הקבועות בחוק, וכך מחויבת גם ויצו עצמה כאחד מהמעסיקים הגדולים במשק.
מטרת החוק לייצר מנגנון של שיפור והשוואת תנאי השכר בין נשים לגברים בעבודה. פרסום המידע לציבור יאפשר פיקוח על מעסיקים שיפרו את השוואת השכר, כאשר הן לקוחות פוטנציאליים והן עובדים פוטנציאליים יהיו חשופים למידע בדבר פערי השכר.
בויצו מציינים כי תיקון החוק ופרסום נתוני השכר על ידי המעסיקים העלה את המודעות להגברת השוויון בתעסוקה ולצמצום פערים והגביר מאז את השקיפות באמצעות מנגנון המטיל את החובה לשנות את המציאות על המעסיקים, ובדרך זו לפעול לייצוג ולשילוב מיטביים של כלל האוכלוסיות המרכיבות את החברה הישראלית.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה