כסף וצרכנות

פער מחירים מטורף: זה סל הפירות והירקות הזול בישראל

הירקות והפירות הטריים. מוצרי הקטגוריה הפכו בשנים האחרונות ממוצר בסיסי למוצרי מותרות בשל מחיריהם המוגזמים. מה הפערים בין רשתות הסופרמרקט ואיפה תמצאו את הסל המשתלם ביותר?
ד"ר חזי גור מזרחי |  2
פירות וירקות במבצע (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, shutterstock)
כאשר חוגגים את יום העצמאות, רבים נוטים להתמקד בשאלה האם להעדיף גריל בשרי או להתמסר לטרנד הצמחוני ולבחור בתחליפי בשר. עם זאת, יש סגמנט אחד שמושך תשומת לב ברורה ומתמידה, ללא חילוקי דעות - הירקות והפירות הטריים. מוצרי הקטגוריה הפכו בשנים האחרונות ממוצר בסיסי למוצרי מותרות בשל מחיריהם המוגזמים, שלעיתים עולים על מחירי הבשר והתחליפים לו.
העלייה במחירי הירקות והפירות נובעת ממגוון גורמים, כולל גידול וקטיף גבוהות יותר בעקבות מצוקת כוח האדם, שינויים בתנאי מזג האוויר, ותחרות גלובלית על משאבים. כאשר צרכנים מתמודדים עם השאלה איפה לקנות, הבחירה מתבססת לא רק על מחיר אלא גם על איכות. ההבדל בין תפוח לתפוח ובין עגבנייה לעגבנייה עשוי להיות עצום, תלוי במקור הגידול, טריות המוצר והטיפול שהוא עבר במהלך הדרך אל הצרכן ישנם מאות זנים של תפוחים גדלים ואיכויות ולא ניתן להחליט ולהשוות בדיוק מלא בין תפוח לתפוח וחשוב ללמוד ולהכיר את המשפיעים.
הסל שהרכבנו, מורכב מ-27 זנים שונים של ירקות ופירות—מעגבניות אדומות ועד לענבים ירוקים המסמלים את תחילת הקיץ—הסקר נערך בין תשע רשתות שיווק מובילות. חילקנו את ניתוחנו לפי גדלים וזנים, וגילינו שאף על פי שיש הבדלים בהיצע המוצע, הפערים במחירים שמצאנו חריגים ולא ניתן להסבירם רק בהבדלים אלו. לדוגמה, מחירי עגבניות וענבים יכולים להשתנות באופן משמעותי ממקום למקום, גם כאשר מדובר באותו זן וגודל. התוצאות מעלות שאלות על הגורמים המשפיעים על המחירים—האם זהו עניין של עלויות לוגיסטיות, העדפות שיווקיות, או אולי סיבות אחרות שקשורות למדיניות פנימית של הרשתות. 
הרפורמה הנוגעת לסימון ארץ הגידול שטרם הוסברו מטרותיה ותוצאותיה הצפויות מעוררת דיונים רבים בקרב צרכנים וחקלאים כאחד. החשש מהעלייה ביוקר המחיה והמחאות נגד יבול מהשטחים ומטורקיה מובילים למצב שבו הצלחת החרמת היבוא משתקפת במציאות השוק השונה לגמרי. עם קפיאת המסחר עם טורקיה, שהקדימה את ישראל בהקפאת היבוא והיצוא, נוצרה הזדמנות ייחודית לחקלאים המקומיים להציע את תוצרתם, אשר יכולה להוות אלטרנטיבה טרייה ומקומית למוצרים המיובאים.

קיים צורך לשקול מחדש את הדרך בה ישראל מתמודדת עם יוקר המחיה, כאשר יש להביא בחשבון לא רק את חוסר הבהירות בגבולות הרפורמה, אלא גם את הפוטנציאל לשינוי דרמטי בתחום החקלאות המקומית. התמקדות בתמיכה בחקלאים המקומיים ובעידוד צריכת מוצרים מקומיים עשויה להוביל לירידה במחירים ולחיזוק הכלכלה הפנימית. חשוב לחשוב על מדיניות שתשלב תועלות לצרכן ותמיכה בתעשייה החקלאית, במטרה לייצר שוק יציב יותר שלא יהיה תלוי בייבוא בלבד.
בבחינת מוצרים בין רשתות השיווק זיהנו פערים של יותר מ 200% על אותו המוצר, עם תחילת עונת פירות הקיץ אנו שוב מזהים מחירים מופקעים על מוצרי היסוד שלנו והפערים בין הבחירה היקרה לזולה משמעותית וגבוהה.
בסקר שביצענו הפער בין הסל הזול לסל היקר עומד על יותר מעל ל 50% ובימים כאלו שהמשמעות לחסכון ובקרת תקציב משק הבית הפערים מהווים משקל כבד יותר.

בעידן שבו יוקר המחיה מהווה אתגר משמעותי, רבים מחפשים דרכים לאזן בין איכות למחיר, גם כאשר מדובר בהכנת ארוחות וקינוחים. כשמביאים בחשבון את עלות הירקות והפירות הטריים, שהפכו להיות יקרים יותר מתמיד, הצעת קינוחים כמו גלידה או עוגת קרם, שהעלות שלהם נשארת יחסית קבועה ונמוכה יותר מפירות העונה, עשויה להיות אפשרות משתלמת יותר אם פחות בריאה ומזינה.
הסקר מבוסס על מחירים נפוצים לצרכן נכון לתאריך 13/5/24 ובוצע על ידי מערכת פרייסז ט.ל.ח.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    מחירים
    אלי 05/2024/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אושר עד הכי טובים גם מחירים סבירים גם הכל כשר והסחורה באיכות טובה
    סגור
  • 1.
    ניקוימס על זכית בלוטו
    סדי 05/2024/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מוגזם 38% זו ג'נבה של המדינה מאזרחיה
    סגור