מדדים ומחקרים

שינוי התרבות הפוליטית: המהפכה הבטיחותית בענף התעופה כמודל להשראה

הוכח ששינויים תרבותיים בוצעו בעבר בתחומים רבים ומבוצעים בהצלחה גם היום. אם רק רוצים - אפשר גם בפוליטיקה. נדמה שרוב העם מאוחד היום בשאיפה וברצון לראות תרבות פוליטית חדשה. המצב זימן לנו הזדמנות בלתי חוזרת. חבל שנחמיץ אותה
ניר צוק
עד שנות ה-70 של המאה הקודמת תרבות הבטיחות בתעופה הייתה שונה לחלוטין. חווינו תאונות רבות עם לא מעט נפגעים, הן בתעופה האזרחית, והן בחיל האוויר. מרגע שהוחלט שיש לבצע שינוי תרבותי בבטיחות התעופה – חלפו כמה שנים והתעופה הפכה לבטוחה עשרות מונים. מהפך תרבותי שהשפיע באופן מהותי על כל הרבדים ולא רק על הבטיחות. השינוי הוטמע בחיל האוויר ובצה"ל.
טייסים, יוצאי חיל האוויר שחוו את השינוי בתעופה, ניתחו את מרכיבי השינוי התרבותי בבטיחות התעופה, והטמיעו אותו במערכת הבריאות. שינוי תרבותי שהוביל לירידה מבורכת בטעויות ובכשלים במערכת הבריאות. קבוצת טייסים, מפעילה מזה כמה שנים, בשיתוף עם התאחדות הקבלנים בוני הארץ ומטה הבטיחות בענף הבניה, תכנית לשינוי תרבות הבטיחות בענף הבניה. מעל 100 חברות שכבר עברו את ההליך יכולות להעיד כמה חשוב השינוי ועל כך שהוא בר ביצוע ונושא פרות רבים מעבר לבטיחות. אין ספק שניתן לקדם שינוי תרבותי כשמחליטים ופועלים בנחישות לקדם כזה.
האם ניתן בדרך דומה לשנות את התרבות הפוליטית במדינה? לשנות את התרבות השלטונית ולהתרחק מהמרכיבים השלילים שדבקו בה בשנים האחרונות? לאחר ה 7 באוקטובר, ניכר שרוב העם מבקש שינוי כזה – אבל האם זה בכלל אפשרי? העם שלנו ניחן בשתי תכונות תרבותיות מנוגדות. מצד אחד, היכולת של כל אחד להיאבק על עמדתו תוך התעלמות מהשפעתה על האחרים והסביבה. כשאנחנו מאמינים במשהו, נעשה הכל כדי שכולם יבינו כמה הם טועים ואנחנו צודקים. הכל כשר לרבות שקרים ארס רעל ודריסת האחר. תרבות קלוקלת שכולנו מכירים… מצד שני, היכולת לפעול לטובת האחר והכלל כשהצורך עולה, לשכוח מהמפלג, להתעלם מכל דבר אחר ואפילו מהעמדות שלנו ושל האחרים. לשים בצד את הצרכים שלנו לטובת האחרים והכלל. תרבות מופלאה. שתי תכונות מנוגדות וסותרות.
בעתות משבר אנחנו פועלים למען הכלל ולמען האחר בכבוד ובאצילות, וכמה ימים לאחר מכן מסוגלים לעקור לאחרים את המעיים, רק כי דעתם שונה מדעתנו והם לא מוכנים להבין כמה הם טועים ואנחנו צודקים… אז איך אפשר לשים בצד את התרבות הפוגענית הראשונה, ולהיעזר בתרבות השנייה, המחברת, לקידום המדינה הפוליטיקה והממשל? להחיל במדינה תרבות פוליטית ושלטונית שניתן יהיה להתגאות בה. האם זה בכלל אפשרי? כן. זה אפשרי. הבסיס הוא לפני הכל לשים בצד את העמדות הפוליטיות והדעה האישית על ימין/שמאל כן ביבי/לא ביבי חרדים/חילונים ושאר המחלוקות. זה לא רלוונטי לשינוי. חשוב להימנע מניסיונות לשכנע אחרים לשנות את עמדותיהם בנושאים שבמחלוקת. ניסיון כזה מזמן חזרה לתרבות הפוגענית והמפלגת. הנבחרים הם היחידים שיצטרכו לדון בנושאים שבמחלוקת בכבוד ובפתיחות. תפקידנו רק לקדם את התרבות הפוליטית המאחדת, להניע את הטובים והמצוינים להתמודד, ולבחור בהם.
 
השאלה שצריכה להוביל את מערכת הבחירות היא רק השינוי התרבותי בפוליטיקה. האם אנחנו מעוניינים בסיום הפיצול והפרוד, והשקעה רק במאחד ובמחבר. במנהיגות שתתמקד בקידום ומציאת פתרונות שטובים לרוב העם. באמת וביושר. בהסכמה ובכבוד הדדי. האם ניתן לשקם את המערכת הפוליטית השלילית והמפלגת ולהחליפה בפוליטיקה מאחדת, מחברת ומכבדת. שתהיה דוגמה ומופת, כבר היום, ומבלי לשנות את שיטת הבחירות. בהנחה שכן, נדרש לאחד את כל מי שרוצה בשינוי הזה לקבוצה אחת, שמטרת העל שלה היא להקים ממשלה עם תרבות פוליטית חדשה. קבוצה שתכלול אנשים מכל קצוות הקשת הפוליטית ללא קשר לעמדותיהם הפוליטיות. לחבר אותם במטרה ליצור פוליטיקה מאחדת, מחברת ומכבדת.
אלא שלא ניתן להתבסס על מפלגה אחת שתפנה לכולם. זה לא עבד, ולא יעבוד בגלל השוני בעמדות הפוליטיות בין האנשים. מצביעים בעלי עמדות ימניות יתקשו להצביע למפלגה עם מועמדים מהשמאל - ולהיפך. זו תכונה ישראלית אנושית שלא נוכל לשנות. תכונה שנדרש להבין ולקבל. הדרך לשינוי תרבותי בפוליטיקה טמונה ביצירת אלטרנטיבה לכל מגוון הדעות הפוליטיות. מרחב פוליטי חדש שבו יוכלו למצוא בית כל מי שמעוניין בתרבות פוליטית חדשה ומאחדת וללא קשר לעמדתו הפוליטית.
הקמת 3 מפלגות חדשות: - מפלגת מרכז ימין ליברלי. - ⁠מפלגת מרכז שמאל ליברלי - ⁠מפלגה דתית לאומית. 3 מפלגות שיתנו מענה לרוב הגוונים הפוליטיים של רוב האזרחים. בלי לנסות לשנות לאיש את עמדתו הפוליטית. 3 מפלגות שיתחייבו מראש לפעול ביחד ולהקים ממשלה משותפת. על בסיס המשותף והמוסכם. עם הבנה מראש שידרשו בהמשך למצוא פשרות לטובת רוב העם. ממשלה שתקדם תרבות פוליטית מאחדת שתהיה ראויה לעם הנפלא שלנו. שתפתור את הנושאים שבמחלוקת בהסכמה ובהבנה בין שלושת המפלגות ומפלגות הקואליציה. לסכם ביניהן את קווי היסוד שניתן מראש (זה הרוב), והנושאים שבמחלוקת יסוכמו לאחר הבחירות ובהתאם לתוצאותיהן (הבחירות יהיו סוג של משאל עם לעמדות הפוליטיות שבמחלוקת).
 
להתחייב מראש לפעול במשותף לטובת כלל העם והמדינה ולא רק למען בסיס הבוחרים הצר שלהם. להתחייב לתרבות פוליטית שתשים את טובת כלל העם והמדינה לפני כל שיקול פוליטי אישי וקואליציוני. כך יתאפשר לקיים מערכת בחירות שתתמקד רק בקידום התרבות הפוליטית המחברת. לדון רק בשאלה האם אתה בעד התרבות הפוליטית החדשה, או הישנה המפלגת, ולהימנע במסע הבחירות מלהתמקד בפגיעה ובפלגנות. על העמדות האישיות בנושאים הפוליטיים שבמחלוקת, יוכל כל אחד להחליט בעצמו עם עצמו בקלפי.
אין צורך לדון ולדוש באותן עמדות שאנחנו יודעים שכמעט לא ניתן לשנות. המפלגות ידרשו רק להציגן ולהתמקד בתרבות. ל3 מפלגות האלה יש סיכוי לסחוף חלק נכבד מהעם ולהפוך ביחד לכוח המרכזי בכנסת הבאה. הכוח שיכתיב את התרבות הפוליטית החדשה בממשלה ובקואליציה הבאה. ל3 המפלגות האלה סיכוי למשוך לפוליטיקה אנשים מצוינים שנרתעים ממנה היום - בגלל התרבות המפלגת. ל3 המפלגות האלה סיכוי ליצור מערכת בחירות באווירה שונה.
לא להיגרר למפלג ולרעל. לחסום ניסיונות לגרור אותן להתמקד בשלילי. לקיים מערכת בחירות חיובית מכבדת ומקדמת שנוכל להתהדר בה. ל3 המפלגות האלה, שיתבססו על אנשים חדשים, סיכוי טוב למשוך לתוכן גם פוליטיקאים מכהנים ממפלגות קיימות. כאלה שיאמינו בתרבות הפוליטית המחברת ויכולים לפעול בדרך של שיתוף וכבוד. יש כאלה. מעבר של חברי כנסת מכהנים למפלגות החדשות, יכול להביא להקדמת הבחירות והקדמת השינוי התרבותי. למפלגה דתית לאומית חדשה יש סיכוי למשוך מצביעים דתיים שאין להם היום אלטרנטיבה פוליטית מתונה ובית ליברלי.  
הוכח ששינויים תרבותיים בוצעו בעבר בתחומים רבים ומבוצעים בהצלחה גם היום. אם רק רוצים - אפשר גם בפוליטיקה. נדמה שרוב העם מאוחד היום בשאיפה וברצון לראות תרבות פוליטית חדשה. המצב זימן לנו הזדמנות בלתי חוזרת. חבל שנחמיץ אותה.
הכותב: ניר צוק, לשעבר טייס קרב בחיל האוויר וקברניט בחברת אלעל. כיהן כיו״ר וועד טייסי אלעל במשך 6 שנים. כיום בפנסיה ולוקח חלק בחברת צומ״ת, תוכנית הכוכבים לבטיחות בענף הבניה
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    שינוי תרבותי, כמו בבטיחות-טיסה / בבניין הוא...
    אילן הייט 03/2024/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היי ניר צוק. להשגת שינוי כזה, כפי שאתה מציע, נחוץ זמן. המון זמן! כי הוא גם שינוי תרבותי וגם מערכתי. מנסיון (הייתי שם...) זה תהליך של שנים. כידוע לך, תהליכים כאלה מתחילים מהראש, מההנהלה! הם ה"הנהלה" שלנו מוכנה לשינוי כמו ה-Safety Culture שעבר עולם התעופה? יש עם מי לדבר? תודה. אילן
    סגור
  • 1.
    שינוי בטיחות בצה"ל ובבניה? תשאל את בריק ואת יוסי שוב (ל"ת)
    יעל 03/2024/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור