נדל"ן ותשתיות

קטאר תהפוך למעצמת גז עולמית? השקעה של 290 מיליארד דולר

בתוך חמש שנים ייבנו פרויקטים שיוסיפו כושר יצוא של יותר מ-200 מיליון טונות גז טבעי נוזלי סביב העולם, עלייה של 70% מהמצב הנוכחי. תוספת כושר הייצור של האנרגיה תהיה מספיקה לאספקה לחצי מיליארד בתים. עם זאת, קצב התקנת מתקני אנרגיות מתחדשות אינו מהיר מספיק כדי להחליף דלקים פחמניים
מערכת ice | 
צינור גז (צילום unsplsh)
בתוך חמש שנים ייבנו פרויקטים שיוסיפו כושר יצוא של יותר מ-200 מיליון טונות גז טבעי נוזלי (LNG) סביב העולם, ועד 2030 יגדל כושר התפוקה ב-300 מיליון טונות. 290 מיליארד דולר יושקעו במקור האנרגיה המזהם, באופן שינציח לדורות הבאים את השימוש בו. כך עולה לפי נתוני חברת האנרגיה בייקר יוז, שפורסמו בדה מרקר.
 
מדובר בעלייה של 70% מהמצב הנוכחי. תוספת כושר הייצור של האנרגיה תהיה מספיקה לאספקה לחצי מיליארד בתים. אן-סופי קורבו, חוקרת במרכז למדיניות אנרגיה גלובלית באוניברסיטת קולומביה, קראה לזה "הגל השלישי הגדול של LNG", ואמרה כי עד 2028, השנה שבה רוב הפרויקטים יושלמו, חצי מכושר היצוא של LNG יהיה בארה"ב, וחלק גדול נוסף בקטאר.

נדרשו 60 שנים לתעשיית הגז הטבעי הנוזלי הגלובלית לפתח כושר יצוא של כמה מאות מיליון טונות. בשלב הזה היא מסוגלת לעשות זאת תוך שש שנים. חברות, משקיעים וממשלות השקיעו 235 מיליארד דולר בכושר ייצור חדש של LNG מאז 2019, ועוד 55 מיליארד דולר יושקעו ב-2025-2024 לפי חברת האנרגיה רייסטאד. הסכום הכולל שווה לתמ"ג של פינלנד.
 
התומכים בגז טבעי טוענים שהוא דלק מעבר; הרבה פחות מזהם מפחם או נפט שנחוץ עד שהעולם יוכל להסתפק באנרגיה ממקורות מתחדשים. אלא שהגשר מתארך יותר ויותר. LNG מספק כיום 3% מצורכי האנרגיה של העולם, לפי אנטול פייגין, סמנכ"ל המסחר של חלוצת ה-LNG האמריקנית שנייר אנרג'י. תעשיות קריטיות כמו ייצור דשנים וטקסטיל בפקיסטאן ובנגלדש תלויות בגז הטבעי כדי לפעול.
 
התומכים בגז טבעי טוענים שהוא דלק מעבר, הרבה פחות מזהם מפחם או נפט, שנחוץ עד שהעולם יוכל להסתפק באנרגיה ממקורות מתחדשים. אלא שהגשר מתארך יותר ויותר. לפי אנליסטים של בלומברג, התקני ייצור חשמל מרוח ושמש נבנו בהיקף שיא ב-2023, אך קצב התקנת מתקני אנרגיות מתחדשות אינו מהיר מספיק כדי להחליף דלקים פחמניים. גז יצטרך לשמש כרשת ביטחון לטווח ארוך כדי להבטיח את הרחבת הייצור מאנרגיות מתחדשות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה