נדל"ן ותשתיות

כישלון גורף: לא מאמינים יותר לרשות מקרקעי ישראל

בטור מיוחד שכתבה צאלה רוזנבלום-עמור ל-ice, מסבירה מדוע לדעתה רשות מקרקעי ישראל חוותה כישלון גורף במגוון המכרזים שהציעה עבור מאות אלפי זוגות צעירים ומשפרי דיור, ומה לטענתה ניתן לעשות בשביל לשפר את המצב הקיים
צאלה רוזנבלום עמור |  8
נדלן בארץ (צילום פלאש 90)
כולנו זוכרים את "בגדי המלך החדשים", סיפורו המיתולוגי של הסופר הדני הנס כריסטיאן אנדרסן, בו המלך צועד עירום כיום היוולדו בתהלוכה חגיגית, איש אינו פוצה פה ומצפצף, עד שנער עול ימים מעז וזועק "המלך הוא עירום"! נזכרתי בסיפור מלא מוסר השכל זה, כשקראתי אודות כישלון גורף נוסף של מכרזי רמ"י, להלן רשות מקרקעי ישראל, הפעם 14 מכרזי קרקע של דיור להשכרה מסובסדת לטווח של עד 20 שנה ובהיקף של כ-3500 יחידות דיור.
מכרזי קרקע אלה יצאו במגוון רחב של אזורים ברחבי מדינת ישראל, כולל בין היתר ירושלים, רמת גן, טירה , חצור הגלילית ובאר שבע, עובדה הממחישה פי כמה וכמה עד כמה יזמי הנדל"ן איבדו לחלוטין את האמון ברמ"י. לפרוטוקול, הכישלון הגורף של מכרזים אלה אינו מצביע כלל ועיקר אודות העדר ביקוש לדיור להשכרה בקרב מאות אלפי זוגות צעירים ומשפרי דיור. אדרבה, עבור רבים מהם שכירות מסובסדת לטווח הארוך, יכלה להיות  פתרון מושלם בהעדר יכולת לרכוש דירה.
לטעמי הכישלון הזה נובע משלוש סיבות עיקריות: סיבה אחת, עוד בטרם אירועי ה-7 באוקטובר, היזמים גם איבדו כל אמון ברמ"י, זאת בשל שיטת המכרזים המעוותת, הכוללת מחירי מינימום גבוהים במיוחד שיטת תמחור המזכירה הרבה יותר בתי מכירות פומביים מאשר זרוע ממשלתית שתפקידה לדאוג לדיור למיליוני אזרחי המדינה.
סיבה שנייה, מדובר, מה לעשות, בעיסקה שאיננה כדאית לאף יזם. מחד גיסא יקבלו היזמים עבור השכירות המסובסדת תשואה מינימלית של 2 עד 3 אחוזים, זאת במקרה הטוב, ומצד שני עלויות המימון שלהם. שלישית, אירועי ה-7 באוקטובר והמלחמה שפרצה בעקבותיהם, הרעו לאין שיעור את המצב של אלפי קבלנים שמנסים לעשות את כל על מנת לשרוד בעת הזאת ומעדיפים, בצדק רב, לא לקחת על עצמם שום סיכון.

"מוטב לפרק את רמ"י, ויפה שעה אחת קודם", צאלה רוזנבלום-עמור (צילום: ליאת מנדל)
כאמור כישלון זה נוסף לשורה ארוכה של מכרזי קרקע של רמ"י שיצאו במהלך 2023, הרבה לפני אירועי ה-7 באוקטובר ושגם אליהם לא ניגש כמעט אף יזם, הן בשל התמחור הגבוה, הן בשל עלויות המימון הבלתי אפשריות והן בשל קריסת האמון המוחלטת של היזמים ברמ"י.
רמ"י, זרוע ממשלתית הוקמה ב-1960 על מנת לשמור על קרקעות המדינה, איננה רלוונטית יותר ומוטב לפרק אותה ויפה שעה אחת קודם. יתרה מכך: יותר מתועלת היא גרמה, ובמיוחד במהלך השנים האחרונות, לנזק רב לשוק הדיור, בכך שגם תדלקה את מחירי הדיור וגם פגעה קשות בקבלנים רבים.
העובדה ששוק דיור אלטרנטיבי חיוני, דוגמת דיור להשכרה מסובסד לטווח הארוך, כפי שמקובל בכל המדינות הנאורות בעולם, איננו יוצא לדרך, הינה לטעמי עוד הוכחה לכך שרמ"י לא רק אנכרוניסטית ומיותרת, אלא גם מהווה נפגע של ממש לרצון של כולנו לשקם את שוק הדיור מיד לאחר תום הקרבות. טוב תעשה ממשלת ישראל וטוב יעשו כל מקבלי ההחלטות אם יאזרו אומץ ויטפלו לא רק בפירוק רמ"י, אלא גם ביצירת מודל חדש והגיוני יותר של מכרזי קרקע, מודל שיהיה גם טוב ליזמים והקבלנים ובסופו של דבר ייהנו ממנו כלל רוכשי הדירות.
*כותבת המאמר צאלה רוזנבלום עמור היא מנכ"לית קבוצת מ.אביב
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    כישלון גורף
    אורח 01/2024/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לפרק ומהר ! רמ"י הפך לארגון פשיעה בחסות השלטון
    סגור
  • 6.
    מקרעי ישראל טוב או רע
    ארנון רוזנבלום 01/2024/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כשיוסף המליץ לפרעה מה לעשות לקראת אסון משבר כלכלי והומניטארי .מייד הסמיך אותו פרעה לביצוע ולממש את המלצותיו.אז כן יש את צאלה מנכלית מ. אביב .בהצלחה שתעשה זאת ובגדול.ועם ראש גדול .בהצלחה
    סגור
  • 5.
    מאמר מקרקעי ישראל.
    ארנון רוזנבלום 01/2024/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כשמם כן הם מקרקעים כל עיסקת קבלן כידאית
    סגור
  • 4.
    צריך למכור את הקרקעות לבנייה רוויה לאזרחים והם..
    ישראלי מודאג 01/2024/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ימצאו בעלי מקצוע וקבלנים אשר יתרכזו בבנייה עבור אותם אזרחים ככה לא ישאו בנטל עלויות, אבל בינינו כולם יודעים שלקבלנים לא מדגדג לעזור או לתקן את השוק אלא רק את חשבון הבנק אז תסלחי לי שאני לא מאמין למי שבא מפוזיציה (גם אם יש לו רעיונות טובים לפעמים)..
    סגור
  • 3.
    רשות מקרקעי ישראל
    אא 01/2024/14
    הגב לתגובה זו
    3 0
    חייבים לפרק את הגוף הכי בירוקרטי במדינה
    סגור
  • 2.
    מעניין
    עולה עולה 01/2024/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    נמכרו קרקעות ביוקר
    סגור
  • 1.
    באופן טבעי צאלה מדברת מהפוזיציה
    דני צור 01/2024/14
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אבל למרבה הצער היא צודקת לגמרי
    סגור
  • פוזיציה
    א. רוזנבלום 01/2024/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא הבנתי את התגובה האומרת שצאלה מדברת מפוזיציה.מה רע בפוזיה.ובעצם תנסה לענות לי מה זה פוזיציה להבנתך.
    סגור