נדל"ן ותשתיות

בדיחת התמ"א: משרד הפנים יהיה אחראי לאסון ברעידת האדמה

למשרד הפנים יש אחריות, יותר מכל גורם אחר במדינת ישראל, לעובדה שרוב רובם של הבניינים שהיו צריכים להיות מחוזקים באופן כזה או אחר כנגד רעידתה אדמה גדולה, עדיין מצויים באותו מצב בדיוק כמו לפני שני עשורים
רוני מזרחי | 
רוני מזרחי (צילום עזרא לוי)
ספרי הבדיחות עשירים באנקדוטות שהפכו למשל ולשנינה. מן הסתם יזכרו גם בעוד שנים את הופעתו הדהויה של פקיד אלמוני ממשרד הפנים שבישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת אמר בשם מנכ"ל משרדו כי "משרד הפנים שוקל להאריך את התמ"א 38 גם אחרי אוקטובר 2023".
ובכן, שאפו ענק לאותו פקיד שהעז להצהיר על תכנית כה מרחיקת לכת, בעת משבר כלכלי, חברתי ופוליטי חסר תקדים במדינת ישראל וימים ספורים אחרי רעידת אדמה מהגדולות בהיסטוריה, שגרמה למות רבבות טורקים וסורים ופגעה קשות במאות אלפי נוספים.
ואכן, אם זה לא היה כל כך טראגי, הייתי מתפוצץ מרוב צחוק, שהרי משרד הפנים במו ידיו, ובמיוחד באמצעות מנהל התכנון, הזרוע הנדל"נית המרכזית שלו, ניסה במהלך השנים האחרונות פעם אחר פעם לחסל את התמ"א 38, זאת למרות שעל פי כל המומחים היא מהווה כיום את האלטרנטיבה הטובה ביותר למנף את ההיצע הדל בשוק הדיור שלא לדבר על חיזוק בניינים כנגד רעידת אדמה גדולה ממשמשת ובאה.

לפרוטוקול, דווקא בשנים 2019 ו-2020, כשהתמ"א 38 החלה סוף סוף לנסוק כלפי מעלה, ודווקא בעיצומה של מגפת הקורונה, החליטה ראשת מנהל התכנון, דלית זילבר, להפסיק אותה לאלתר, זאת מבלי שתהיה כל תכנית אלטרנטיבית. רק לאחר לחצים אדירים, חזרה בה זילבר מכוונתה המקורית, והחליטה, כפשרה, לקצוב את ימי התמ"א עד אוקטובר 2023.
פשרה אווילית זו גרמה באופן טבעי לעצירת המומנטום, זאת מכיוון שכל יזם או קבלן סביר, הבין שהוא מקדם פרויקט "על קרן הצבי" ולאחר 2019, שהייתה שנת שיא, נעצרה התנופה. עד כה, על פי ההערכה, קודמו רק כ-40 אלף יחידות דיור באמצעות התמ"א, זאת למרות שהתוכנית המקורית מ-2005 דיברה על כ-800 אלף דירות.
ובמילים אחרות, למשרד הפנים יש אחריות, יותר מכל גורם אחר במדינת ישראל, לעובדה שרוב רובם של הבניינים שהיו צריכים להיות מחוזקים באופן כזה או אחר כנגד רעידתה אדמה גדולה, עדיין מצויים באותו מצב בדיוק כמו לפני שני עשורים.
לכן, לדידי, האמירה הפבלובית הסתמית של אותו פקיד אלמוני בוועדת הכנסת, שלכאורה רצה בשם אדונו, מנכ"ל משרד הפנים, להעביר מסר חיובי, מעידה עד כמה מדינת ישראל בכלל ומשרד הפנים בפרט, מנוהלים על ידי פקידים ממונים שכל קשר בינם לבין צרכי שוק הדיור בפועל, הינו מקרי בלבד.
והמסקנה: להוציא לאלתר(!) את האחריות על מדיניות שוק הדיור מידי פקידי משרד הפנים והשיכון ולהקים בנוהל חירום פורום מומחים מענף הבנייה, כולל יזמים וקבלנים מובילים ואנשי מקצוע נוספים, שיחליף בקבלת ההחלטות את אותם פקידים ויביא סוף סוף למנוף לא רק של התמ"א, אלא גם שוק הדיור בכלל.
לצד מינוף התמ"א, הני ממליץ בשם לשכת הקבלנים על שינוי לאלתר של שיטת מכרזי רמ"י שרק תדלקה עד כה את מחירי שוק הדיור ובד בבד להוסיף 30 אחוזי בנייה(שבס כחלון) בכל פרויקט חדש שייבנה, כשהקבלנים יפרישו 20 אחוזים לטובת דיור מוזל ועוד 10 אחוזים לטובת שכירות מסובסדת לטווח הארוך. ופקידי משרד הפנים? עדיף שיוציאו אותם לאלתר לפנסיה, שם יישקלו היטב, היטב את מחדליהם, בדיוק כמו חכמי חלם....
כותב המאמר רוני מזרחי הוא נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו"
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה